maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 29 november 2022

Subsidieregeling moet omarming waterstof voor wegtransport versnellen

Het kabinet zet in op waterstof als brandstof voor vrachtwagens en ander zwaar verkeer. Het komt met een subsidieregeling voor onder meer waterstoftankstations en -vrachtwagens, die de omarming moet vergroten. Voor de regeling is in eerste instantie 22 miljoen euro beschikbaar.

Dit schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Heijnen: “Ik zie waterstof als schone brandstof voor met name vrachtwagens erg zitten. Zwaar verkeer kan op waterstof veel kilometers maken, zonder uitlaatgassen. Onze transportsector is ambitieus en ik ook, samen kunnen we tempo maken”.

Impuls

De subsidieregeling moet waterstof als brandstof voor wegvervoer een impuls geven. De staatssecretaris zet in op een combinatie van technieken voor rijden zonder uitstoot. Denk daarbij aan elektrisch rijden op een batterij, maar ook aan waterstof. De Nederlandse plannen sluiten aan bij de Europese regelgeving. Deze schrijft voor dat meer waterstof gebruikt moet worden in zowel de industrie als transportsector. In de gehele EU moet langs de snelweg elke 100 tot 150 kilometer en bij de grote stedelijke knooppunten een waterstoftankstation komen.

Op dit moment telt Nederland veertien waterstoftankstations. Deze zijn niet allemaal ingericht voor zware vrachtwagens. Het tekort aan waterstoftankstations vormt volgens de staatssecretaris een drempel voor het investeren in waterstofvrachtwagens. Doordat er echter weinig waterstofvrachtwagens op de Nederlandse wegen rijden, is het openen van een waterstoftankstation eveneens niet aantrekkelijk. Heijnen spreekt van een ‘kip-ei probleem’.

Met behulp van de subsidieregeling wil de staatssecretaris de patstelling doorbreken. Subsidie is volgens Heijnen nodig aangezien waterstofvrachtwagens of -bussen aanzienlijk duurder zijn in aanschaf dat varianten op diesel.

Realisatie van tankstation in combinatie met aanschaf vrachtwagens

De subsidieregeling is naar verwachting begin 2024 beschikbaar. Subsidie is gericht op plannen die de realisatie van een waterstoftankstation combineren met de aanschaf van de bijbehorende vrachtwagens. Per tankstation gaat het om gemiddeld zo’n 20 tot 25 waterstofvrachtwagens. Partijen mogen samenwerkingen aangaan voor het voldoen aan de eisen van de regeling.

De 22 miljoen euro die Heijnen voor de subsidieregeling beschikbaar stelt is naar schatting goed voor de realisatie van waterstoftankstations en aanschaf van vrachtwagens op vijf tot tien plekken in Nederland. Het exacte aantal hangt af van de exacte projectvoorstellen die partijen indienen. Heijen erkent dat dit een goed begin is, maar meer nodig is om de omarming van waterstof grootschalig van de grond te krijgen. De staatssecretaris verkent daarom de komende periode hoe meer budget kan worden vrijgemaakt.

‘Snel verder opschalen’

Bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland Elisabeth Post: “Het is belangrijk en goed dat er geïnvesteerd wordt in de infrastructuur van zero-emissie voertuigen”, zegt bestuursvoorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland. “Dat geldt niet alleen voor batterij-elektrische voertuigen, maar zeker ook voor waterstof-elektrische. Het is dus goed dat IenW helpt om daarin belangrijke stappen te zetten. De komende jaren is de uitdaging om snel verder op te schalen.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: akitada31 via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven