maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 03 juni 2019

Prototype van Chinese 600 km/u snelle maglev-trein onthuld

Het eerste prototype van een nieuwe 'magnetic-levitation' (maglev) trein is in de Chinese stad Qingdao van de productieband gerold. Het prototype kan snelheden tot 600 km/u halen en wordt de komende tijd uitgebreid getest. De trein moet in 2021 in commerciële productie gaan. 

Een maglev trein, ook wel een magneetzweeftrein genoemd, is een voertuig dat dankzij een magnetisch veld op zo’n 10 tot 20 millimeter boven zijn baan zweeft. Het voertuig komt hierdoor niet in contact met de baan, wat zorgt voor een lage weerstand en een hogere topsnelheid mogelijk maakt dan traditionele treinen. Het concept is niet nieuw; al sinds de jaren zestig worden experimenten uitgevoerd met de technologie. 

Vijf commerciële magneetzweeftreinen in gebruik

Op dit moment zijn vijf commerciëel magneetzweeftreinen in gebruik, waarvan drie in China, één in Japan en één in Zuid-Korea. Deze treinen halen overigens lang niet allemaal een hoge snelheid. Zo rijdt de Japanse Linimo magneettrein met maximaal 100 km/u, terwijl de Zuid_Koreaan Incheon Airport Maglev een maximumsnelheid kent van 110 km/h. 

Slechts één van deze lijnen is een hogesnelheidslijn: de Shanghai Transrapid in China. Deze magneetzweeftrein heeft een maximumsnelheid van 430 km/u. In 2027 wordt naar verwachting in Japan de tweede hogesnelheidslijn met een maglev-trein ter wereld in gebruik genomen. Deze trein haalt een maximumsnelheid van 505 km/u. 

Het nieuwe prototype dat nu in China van de productieband is gerold is echter nog sneller en heeft een maximumsnelheid van 600 km/u. Deze snelheid werd eerder overigens wel al gehaald door een maglev-trein van Japan Railway, die hiermee in 2015 een snelheidsrecord voor maglev-treinen van 603 km/u realiseerde. Dit snelheidsrecord werd gevestigd met de hogesnelheidsmaglev-trein die in 2027 in Japan in gebruik moet worden genomen.

Gat tussen hogesnelheidstreinen en luchtvaart opvullen

De nieuwe Chinese maglev-trein is ontworpen door China Railway Rolling Stock Company (CRRC), dat in handen is van de Chinese staat. Met de nieuwe trein wil CRRC het gat vullen tussen hogesnelheidstreinen en de luchtvaart. Ding Sansan, adjunct-hoofdingenieur bij CRRC, legt aan CNN uit: “Neem de reis tussen Beijing en Shanghai bijvoorbeeld. Inclusief voorbereiding voor de reis, duurt dit ongeveer 4,5 uur per vliegtuig, zo’n 5,5 uur per hogesnelheidstrein en slechts 3,5 uur met de snelle maglev.”

Ding meldt samen met zijn team drie jaar onderzoek te hebben gedaan naar de maglev-trein. Op basis van dit onderzoek is een lichtgewicht trein ontwikkeld die de technische fundering vormt voor prototypes waaraan het team werkt. Het prototype dat nu is geproduceerd is de eerste van een reeks van vijf. De prototypes zullen worden getest door CRRC-dochter CRRC Qingdao Sifang. Deze organisatie bouwt momenteel een testcentrum en een productiecentrum voor de Chinese magnetische hogesnelheidstreinen. Naar verwachting zijn deze nieuwe centra in de tweede helft van 2019 operationeel. 

Hyperloop

Een andere trein die gebruik maakt van magneten is de Hyperloop, die de afgelopen jaren veel aandacht in de media heeft gekregen. De Hyperloop is een hoge snelheidstrein die een vacuümbuis rijdt. Dit vacuüm maakt het mogelijk nog hogere snelheden te realiseren dan met een ‘reguliere’ magneetzweeftrein; naar verwachting kan de Hyperloop snelheden van meer dan 1.200 km/u behalen. 

De Hyperloop komt uit de koker van ondernemer en entrepreneur Elon Musk, onder meer bekend van SpaceX, Tesla en de Boring Company. Om de ontwikkeling van de Hyperloop te versnellen schreef SpaceX in juli 2015 de Hyperloop Pod Competition uit. Deelnemende teams werden uitgedacht een Hyperloop-capsule te bouwen en testen op een testtraject van 1,6 kilometer bij het hoofdkantoor van Space X in het Amerikaanse Californië. Deze wedstrijd werd gewonnen door het Nederlandse studententeam Delft Hyperloop van de TU Delft. Het Duitse WARR team uit München wist te hoogste snelheid te halen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: China Railway Rolling Stock Company
Bron: CNN

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 15-05-2024
(productnews)
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een...
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap richting de invoering van de Europese sector- en...
Medisch & Zorg / 15-05-2024
Lees meer

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-05-2024
(productnews)
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week...
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week opnieuw de fabriek binnen te dringen. Ook dreigen zij met...
Automotive / 14-05-2024
Lees meer

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-05-2024
(productnews)
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele,...
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele, off-grid stroomgenerator met een waterstof brandstofcel voor het snelladen van elektrische voertuigen. Met...
Automotive / 13-05-2024
Lees meer

124,9 miljoen euro subsidie voor 50 MW elektrolyse-installatie in Eemshaven

(productnews)
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een...
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een elektrolyse-installatie van 50 megawatt bouwen voor de productie van groene waterstof. De...
Energie / 13-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven