HyperloopTT opent testtraject in Frankrijk

Leesduur: +/- 3 min.
Een nieuw testtraject voor de hyperloop wordt momenteel gebouwd in het Franse Toulouse. Het 320 meter lange traject wordt ontwikkeld door de startup Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT). Dit Amerikaanse bedrijf wil het traject gebruiken om zijn passagierscapsule te testen.
De passagierscapsule Quintero One van HyperloopTT (bron foto: HyperloopTT)

De passagierscapsule Quintero One van HyperloopTT (bron foto: HyperloopTT)

Dit heeft HyperloopTT bekend gemaakt tegenover CNBC. De Hyperloop is een concept voor een vacuümtrein die in 2012 werd gepresenteerd door ondernemer en entrepreneur Elon Musk, onder meer bekend van SpaceX, Tesla en The Boring Company. Het transportsysteem maakt gebruik van een buissysteem waarin een middenvacuüm wordt gecreëerd. Dit vacuüm maakt het mogelijk hoge snelheden te realiseren. 

Hyperloop Pod Competition

Om de ontwikkeling van de Hyperloop te versnellen heeft SpaceX in juni 2015 de Hyperloop Pod Competition uitgeschreven. Voor de wedstrijd werd een testtraject van 1,6 kilometer lang gebouwd naast het hoofdkantoor van SpaceX in de Amerikaanse staat Californië. Het Nederlandse studententeam Delft Hyperloop van de TU Delft won deze competitie, terwijl het Duitse WARR team uit München de hoogste snelheid wist te realiseren. 

Inmiddels zijn ook verschillende commerciële Hyperloop initiatieven opgezet door partijen die niet aan SpaceX zijn gerelateerd. Eén van deze partijen is HyperloopTT. Dit Amerikaanse bedrijf heeft inmiddels de eerste contracten voor de realisatie van Hyperloop systemen gesloten. Zo gaat het bedrijf in Abu Dhabi, Oekraïne en China een Hyperloop trajecten bouwen. 

Testtraject in Toulouse

Als voorbereiding op de realisatie van deze trajecten werkt HyperloopTT momenteel aan een eigen testtraject van 320 meter lang. Dit traject wordt gebouwd in het Franse Toulouse en wordt naar verwachting binnen enkele maanden afgerond. De komende tijd wordt onder meer een pompsysteem geïnstalleerd dat in de tunnel voor een vacuüm gaat zorgen. 

"In Toulouse hebben we de tijd genomen een daadwerkelijk commercieel haalbaar systeem te ontwerpen en bouwen", zegt Dirk Ahlborn, CEO van HyperloopTT, in een toelichting tegen CNBC. Ahlborn geeft aan dat het nieuwe traject het mogelijk maakt testen uit te voeren voor de commerciële Hyperloop trajecten die het gaat bouwen voor klanten. De CEO hoopt het eerste commerciële traject over ongeveer drie jaar te openen. 

Eerste testen in april

Het bedrijf verwacht in april de eerste testen uit te voeren op het traject. Deze testen zullen worden uitgevoerd met de Quintero One, een passagierscapsule voor Hyperloop trajecten die eind 2018 door HyperloopTT werd gepresenteerd. Deze capsule is nagenoeg volledig geconstrueerd uit Vibranium, een dubbellaags slim composietmateriaal dat door het bedrijf in eigen huis is ontwikkeld. De passagierscapsule is 32 meter lang en bevat een cabine van 15 meter. De capsule weegt 5 ton en bestaat uit 82 koolstofvezelpanelen. 

De Quintero One capsules kunnen afhankelijk van hun configuratie 28 tot 40 passagiers vervoeren. HyperloopTT verwacht dat de capsules een maximumsnelheid van 1.223 kilometer per uur kunnen halen. De trajecten die HyperloopTT wilt bouwen zijn ontwikkeld om iedere veertig seconden een nieuwe capsule te laten vertrekken. Dit betekent dat per dag op één lijn 164.000 passagiers kunnen worden vervoerd. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: CNBC
Bron: HyperloopTT

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond