maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 januari 2018

Gemiddelde vraagprijs van occasions met 10,6% gestegen

De prijzen van occasions zijn in een jaar tijd met 10,6% gestegen. Een tweedehands auto stond in Nederland in 2017 te koop voor gemiddeld 14.422 euro, ten opzichte van 13.042 euro in 2016.

Dit blijkt uit de Used Car Price Index (AGPI) van handelsplatform voor auto’s AutoScout24. De prijzen van occasions zijn in heel Europa gestegen. Ondanks dat de stijging in Nederland het grootst is, blijft de gemiddelde vraagprijs van een occasion in Nederland het laagst van heel Europa. Frankrijk is het duurste land om een occasion aan te schaffen met een gemiddelde vraagprijs van 20.710 euro, gevolgd door Duitsland met een gemiddelde vraagprijs van 19.399 euro. 

Nieuwe occasions zijn in Nederland relatief duur

Opvallend is dat occasions van maximaal twaalf maanden oud in Nederland veruit het duurst zijn van alle onderzochte lidstaten van de Europese Unie. Een occasion van deze leeftijd kost in Nederland gemiddeld 33.824 euro. Oostenrijk volgt op de tweede plaats met een gemiddelde vraagprijs van 30.723 euro, gevolgd door België met 29.077 euro.

“In 2017 werden de goedkoopste auto’s van maximaal een jaar oud aangeboden in Spanje en Italië. Het is echter wel zo dat de staat van de auto vaak niet vergelijkbaar is met dezelfde auto’s op Nederlandse en Duitse markt. Zo getuigen kleine deuken en krassen van een minder voorzichtige omgang met de auto in deze Zuid-Europese landen”, legt Jurgen Vugts, Managing Director van AutoScout24.nl, uit.

Zodra de leeftijd van een tweedehands auto boven de één jaar uitkomt is het voertuig in verschillende andere EU-lidstaten duurder dan in Nederland. Zo kost een gemiddelde occasion van één tot drie jaar oud in Nederland gemiddeld 24.564 euro, terwijl voor een dergelijk voertuig in Oostenrijk gemiddeld 27.889 euro wordt gevraagd en in Duitsland 25.647 euro. In België (gemiddeld 23.429 euro), Frankrijk (gemiddeld 22.509 euro), Spanje (gemiddeld 22.151 euro) en Italië (gemiddeld 21.798 euro) zijn deze voertuigen juist goedkoper.

Oldtimers

Ook opvallend zijn de flinke prijsverschillen tussen verschillende EU-lidstaten voor occasions ouder dan dertig jaar. Een oldtimer kost in Nederland gemiddeld 23.968 euro, waarmee ons land in de middenmoot valt. Zo is een oldtimer in Italië (gemiddeld 18.306 euro) en Oostenrijk (gemiddeld 22.024 euro) goedkoper, maar in België (gemiddeld 27.318 euro) en Frankrijk (gemiddeld 33.409 euro) juist duurder. 

Deze trend zien we ook terug bij youngtimers van twintig tot dertig jaar oud. Een dergelijk voertuig kost in Nederland gemiddeld 7.606 euro. Alleen in Oostenrijk is een youngtimer met een gemiddelde vraagprijs van 5.840 euro goedkoper. Youngtimers zijn in Frankrijk veruit het duurst met een gemiddelde vraagprijs van 21.426 euro, gevolgd door België met een gemiddelde vraagprijs van 12.424 euro. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: AutoScout24
Bron foto: Pixabay / ArtisticOperations

Deel dit artikel

Meer nieuws

Siemens Nederland en VDL werken samen aan nieuwe generatie AGV’s

(productnews)
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek...
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer...
Automotive / 06-05-2024
Lees meer

Ontwikkelaar van autonome bloedafnameapparaten haalt 20 miljoen dollar op

(productnews)
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij...
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij financierders. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor de commercialisering van haar robotische...
Medisch & Zorg / 06-05-2024
Lees meer

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven