Stellantis zet zijn plannen voor auto’s met level 3-autonomie in de ijskast. Het bedrijf wilde deze voertuigen eigenlijk al enkele jaren geleden op de markt brengen.
Zelfrijdende voertuigen kunnen worden geclassificeerd volgens de J3016 ‘Levels of Driving Automation’ standaard van de Society of Automotive Engineers. Deze standaard maakt onderscheid tussen meerdere niveaus:
- SAE level 0 – geen automatisering: Alle dynamische rijtaken worden uitgevoerd door de menselijke bestuurder.
- SAE level 1 – rijondersteuning: Autonome rijfuncties kunnen in sommige situaties ondersteuning bieden door actief te sturen of te remmen/versnellen voor bepaalde rijtaken. De bestuurder blijft verantwoordelijk en in controle over het voertuig en alle andere dynamische functies.
- SAE level 2 – gedeeltelijk rijautomatisering: Autonome rijfuncties kunnen in sommige situaties ondersteuning bieden door actief te sturen of te remmen/versnellen voor specifieke dynamische rijtaken. De bestuurder moet op letten en in controle blijven. Hij of zij blijft verantwoordelijk voor alle andere dynamische functies.
- SAE level 3 – voorwaardelijke automatisering: Het autonome rijsysteem voert onder bepaalde weer- en wegomstandigheden alle dynamische rijtaken uit voor de bestuurder. De bestuurder moet altijd klaar staan om in te grijpen en actief de controle over het voertuig over te nemen indien het autonome rijsysteem dit nodig acht.
- SAE level 4 – hoge mate van automatisering: Indien ingeschakeld voert het autonome rijsysteem onder bepaalde weer- en wegomstandigheden alle dynamische rijtaken uit voor de bestuurder. De aanwezigheid of aandacht van de bestuurder is niet vereist.
- SAE level 5 – volledig autonoom rijden: Indien ingeschakeld kan het autonome rijsysteem in alle weer- en wegomstandigheden alle dynamische rijtaken uitvoeren. De aanwezigheid of aandacht van de bestuurder is niet vereist.
Voor 2024 op de planning
Stellantis kondigde bijna drie jaar geleden al aan in te willen zetten op autonome voertuigen. Het nam onder meer aiMotive over, met als doel software voor autonoom rijden te ontwikkelen. Het concern kondigde toen aan in 2024 de eerste auto’s met level 3 autonomie op de markt te willen zetten.
Zo ver is het echter niet gekomen; Stellantis biedt vooralsnog geen voertuigen met level 3 autonomie aan. Het lijkt erop dat we deze voertuigen op korte termijn ook niet hoeven te verwachten. Persagentschap Reuters meldt op basis van bronnen dat Stellantis de plannen in de ijskast heeft gezet.
Aanleiding hiervoor zijn naar verluid zorgen over de vraag naar auto’s met level 3 autonomie. Stellantis twijfelt of er voldoende vraag naar dergelijke voertuigen is om deze rendabel te kunnen produceren. Ook de ontwikkelingskosten zijn volgens de bronnen een zorgenpunt.
Mercedes-Benz test voertuigen met level 3 autonomie
Overigens zijn er al wel auto’s met level 3 autonomie. Zo test Mercedes-Benz in Duitsland voertuigen die dit niveau van autonomie bieden. De autofabrikant mag op de Duitse wegen tot juli 2028 testen met de voertuigen. Daarbij is een bestuurder in het voertuig aanwezig, maar hoeft deze zijn handen niet aan het stuur te houden.
Deze testvoertuigen van Mercedes-Benz zijn herkenbaar aan de blauw-turquoise verlichting die zij voeren. De autofabrikant pleit voor het ontwikkelen van een standaard op dit vlak. Blauw-turquoise zou daarbij een goede keuze zijn, aangezien deze kleur goed te onderscheiden is van andere kleuren die worden gebruikt voor onder meer noodverlichting en voertuigverlichting. Het Duitse bedrijf pleit er dan ook voor deze kleur de wereldwijde standaard te maken.