GLS Netherlands neemt een Volvo FM Electric 4x2T in gebruik. Het gaat om de eerste volledig elektrische vrachtwagen binnen de vloot van de logistieke dienstverlener.
De nieuwe elektrische Volvo wordt door GLS Netherlands ingezet vanuit het depot in Vianen. Het voertuig rijdt met name in de provincies Utrecht en Noord-Brabant. Met de komst van de elektrische truck wil GLS Netherlands ervaring opdoen met de inzet van elektrische vrachtwagens op de Nederlandse wegen. De stap moet zo bijdragen aan de verdere transitie naar zero-emissielogistiek.
Emissies terugdringen
GLS heeft zich internationaal via het Science Based Targets initiative (SBTi) gecommitteerd aan een emissiereductie van 90% tegen 2045 in zowel scope 1, 2 als 3. Het zet daarbij onder meer in op het elektrificeren van zijn wagenpark. Het stelt zichzelf daarbij als doel om in 2030 over een vloot te beschikken die voor 50% bestaat uit uitstootvrije voertuigen of voertuigen met een lage-emissieklasse. Eind 2035 moet dit percentage zijn gestegen tot 100% van alle nieuwe voertuigen. De overgang naar elektrische vrachtwagens moet hieraan bijdragen.
Al langer zet GLS in op het terugdringen van de uitstoot van zijn wagenpark. Zo beschikt het bedrijf over zo’n 6.600 uitstootvrije voertuigen of voertuigen met een lage-emissieklasse. Het vervangt hiervoor oude bestelbussen door nieuwe elektrische exemplaren. Deze elektrische bestelwagens worden ook in Nederland ingezet, met name in steden.
“De inzet van een eerste elektrische truck is een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van GLS Netherlands en het realiseren van onze ambitieuze doelen voor emissiereductie”, aldus Luuk Speksnijder, Managing Director bij GLS Netherlands. “Samen met onze klanten en partners blijven we de komende jaren verder bouwen aan een toekomstbestendig logistiek netwerk.”
Truck voor zwaar gebruik met lage emissies
Volvo FM Electric 4x2T is geleverd door Van Dijk Trucks, die ook het onderhoud op zich neemt. De Volvo FM Electric is door Volvo in de markt gezet als een flexibele en wendbare truck voor zwaar gebruik met lage emissies en een laag geluidsniveau. Het richt zich daarmee met name op gebruik in en rondom stedelijke omgevingen. Zo is de truck onder meer welkom in emissievrije zones.
De vrachtwagen is leverbaar met twee of drie elektromotoren, met een maximaal continuvermogen van 490 kW. Deze zijn gekoppeld aan een I-Shift-versnellingsbak, wat is een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak met parallelle as is. De versnellingsbak is voorzien van een elektronische regeleenheid, die de bediening op zich neemt van het pneumatische systeem dat de koppeling en het schakelen bedient.
Accucapaciteit tot 540 kWh
Afhankelijk van de configuratie is de Volvo FM Electric voorzien van twee tot zes accupakketten, met een capaciteit van 180 tot 540 kWh. Hiermee kan de vrachtwagen worden afgestemd op specifieke vereisten voor actieradius en laadvermogen. De actieradius bedraagt maximaal 300 kilometer, terwijl het combinatiegewicht maximaal 50 ton kan bedragen. De oplaadtijd bedraagt 9,5 uur met wisselstroom (43 kW) en 2,5 uur met gelijkstroom (250 kW).