maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 22 maart 2023

KPMG: Grote veranderingen in automotive-sector zorgt voor kansen én uitdagingen

De automotivesector staat voor legio van kansen en uitdagingen. Leidinggevenden in de sector verwachting grote veranderingen, onder meer op het gebied van aandrijflijnen, relaties van autofabrikanten met klanten, omzetmodellen, productieprocessen, technologieën en datastromen.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 910 leidinggevenden in de automotive-sector wereldwijd. Bijna een derde van de respondenten is afkomstig uit West-Europa. Meer dan driekwart van de West-Europese deelnemers ziet onder meer inflatie, energieprijzen, hogere rentetarieven en schaarste aan grondstoffen als bedreigingen.

Beschikbaarheid van materialen en componenten

Ook de beschikbaarheid van materialen en componenten zijn aanleiding voor zorg. Een groot deel van de respondenten meldt zich hierover zorgen te maken. Ook het verdwijnen of inperken van subsidies voor elektrische voertuigen (EV’s) baart managers in de sector zorgen.

Tegelijkertijd zijn respondenten positief over de winstverwachtingen voor komende vijf jaar. Zo verwacht zo’n acht op de tien West-Europese leidinggevenden in de automotive-sector dat de winstgevendheid van de sector in de komende vijf jaar sneller groeit dan voorheen. Vorige jaar kwam deze groei uit op 44%, meldt KPMG.

Implicaties in acht nemen

In het onderzoek komen een viertal implicaties naar voren die leiders in de automotivesector volgens KPMG in acht moeten nemen. Het gaat daarbij allereerst op het voorbereiden voor onbekende scenario’s. Diverse strategische vragen moeten hierbij gesteld worden:

Welke bezittingen moet de organisatie bijvoorbeeld afstoten of juist aantrekken?
Is het blijven produceren van benzine-aangedreven voertuigen het waard?
Is het verstandig met een contract manufacturer te blijven samenwerken?
Welke software-ontwikkeling moeten autofabrikanten in eigen beheer uitvoeren?

KPMG stelt dat hierbij alle opties op tafel moet liggen en ook gevestigde denkwijze niet heilig zijn. Bedrijven zouden een cultuur moeten ontwikkelen ter ondersteuning van een dergelijke manier van werken.

Nieuwe vaardigheden ontwikkelen

Het onderzoek benadrukt ook de noodzaak voor het ontwikkelen van vaardigheden die buiten de huidige competenties vallen. Denk hierbij aan software-ontwikkeling en Software-as-a-Service. Deze laatste term omschrijft software die via een as-a-Service model beschikbaar is en waarbij gebruikers betalen voor het gebruik. Denk echter ook aan competenties op het gebied van kunstmatige intelligentie en deep learning-algoritmes, evenals analytics en het werken met omvangrijke datasets.

Respondenten zien rondom het genereren van inkomsten onder meer kansen in de verkoop van verzekeringspakketten en het leveren van softwarediensten ‘over the air’. Denk echter ook aan het monetariseren van data en aanbieden van diensten rondom het opladen van elektrische voertuigen. Zij richten zich dan ook niet langer vooral op de verkoop van auto’s, maar in toenemende mate ook op het leveren van aanvullende dienstverlening rondom voertuigen.

KPMG waarschuwt dat hoewel sommige van de hiervoor benodigde competenties organisch ontwikkeld kunnen worden, anderen via allianties, joint ventures en overnames verkregen zullen moeten worden.

Klant centraal stellen

KPMG stelt ook dat de auto-industrie al te lang relatief ver van zijn klanten afstaat. Hier moet volgens het consultancybureau verandering in komen. Digitalisering biedt autofabrikanten kansen rondom het opbouwen van directe relaties met klanten. Het gaat daarbij om langlopende en diepgaande relaties, die beide partijen winst opleveren.

KPMG verwacht dat het succes hiervan afhankelijk is van het creëren van een naadloze, meerjarige klantervaring op basis van personalisatie, efficiëntie en vertrouwen. Zeker als het gaat om data.

73% van de Europese leidinggevenden verwacht dat de meerderheid van de aankopen van nieuwe voertuigen in 2030 online plaatsvindt. Ook verwachten zij dat autofabrikanten in toenemende mate zelf de verkoop voor rekening nemen en goed zullen zijn voor ongeveer de helft van alle autoverkopen. De andere helft loopt naar verwachting via dealerships en nieuwe online spelers.

Snelheid van verandering neemt alleen maar verder toe

KPMG waarschuwt ook voor de snelheid waarmee veranderingen in de automotive-sector plaatsvinden. “Indien leidinggevenden denken dat de gebeurtenissen razendsnel gaan, kunnen ze verwachten dat de kloksnelheid van verandering de komende jaren nog sneller zal gaan”, schrijft KPMG in het rapport.

De evolutie van de automotive-industrie versnelt in een hoog tempo, meldt KPMG. De winnaars zijn naar verwachting de partijen die in staat zijn tot het sneller nemen van beslissingen dan hun concurrenten. Ook waarschuwt KPMG dat er diverse wegen naar succes zijn, maar er ook velen niet succesvol zullen zijn.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Free-Photos via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven