maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 15 februari 2021

Wereldprimeur: eerste passagiersvlucht met bijgemengde synthetische kerosine

Voor het eerst is een passagiersvlucht uitgevoerd met een vliegtuig dat grotendeels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen. Het gaat om een wereldprimeur.

De synthetische kerosine is geproduceerd door Shell en door KLM gebruikt tijdens een vlucht. De primeur is door de bedrijven toegelicht tijdens een bijeenkomst die op initiatief van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is gehouden. Europese politici, beleidsmakers, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en van de (luchtvaart)industrie en maatschappelijke organisaties namen deel aan de bijeenkomst.

Een van de snelst groeiende oorzaken van CO2-uitstoot

De luchtvaart is goed voor 3,42% van de totale uitstoot van broeikassen in de Europese Unie, blijkt uit cijfers van het Europees Parlement. De luchtvaart is volgens de EU een van de snelst groeiende oorzaken van CO2-uitstoot die bijdragen aan klimaatverandering. Onder meer door de grote hoeveelheid vliegverkeer dankzij het groeiende vervoer van passagiers en goederen. Zo is de uitstoot van de internationale luchtvaart in twee decennia tijd met bijna 130% gegroeid.

Synthetische kerosine kan uitkomst bieden. Dankzij deze brandstof kan bestaande technologie voor vliegtuigmotoren in gebruik blijven, terwijl tegelijkertijd de impact van vluchten op het milieu wordt teruggedrongen. Synthetische kerosine wordt geproduceerd uit waterstof, dat wordt opgewekt met behulp van duurzame energiebronnen, water en CO2 afgevangen bij fabrieken of uit de lucht.

Europese fabriek voor duurzame biokerosine

Nederland wil de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen zoals biobrandstoffen en synthetische kerosine stimuleren. Dit moet ertoe leiden dat in Europa in 2050 volledig op duurzame brandstof kan worden gevlogen. De overheid ondersteunt daarom verschillende initiatieven gericht op de productie en toepassing van dergelijke brandstoffen. Een van deze initiatieven is de eerste Europese fabriek voor duurzame biokerosine, die is gevestigd in Delfzijl. Deze fabriek is een samenwerking van SkyNRG met KLM, Schiphol en SHV Energy.

Op de conferentie is bekend gemaakt dat KLM eind januari de eerste commerciële vlucht heeft uitgevoerd waarbij 500 liter duurzame synthetische kerosine is bijgemengd. Het ging hierbij om een vlucht van Schiphol naar het Spaanse Madrid. De synthetische kerosine is door Shell geproduceerd in een onderzoekscentrum in Amsterdam. De kerosine is geproduceerd op basis van CO2, water en hernieuwbare energie uit zon en wind van Nederlandse bodem.

‘Nieuwe hoofdstuk van onze luchtvaart’

Minister Van Nieuwenhuizen: “Verduurzaming van de luchtvaart is een internationale uitdaging waar we samen voor staan. Vandaag zetten we met deze wereldprimeur een mooie stap in het nieuwe hoofdstuk van onze luchtvaart. Deze veelbelovende innovatie zal de komende decennia van groot belang zijn om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te verminderen. Het is geweldig dat we in Nederland als eerste hebben laten zien dat dit kan: een groot compliment voor alle betrokkenen. Ik hoop dat dit, in deze turbulente tijd voor de luchtvaart, mensen in de sector inspireert om volop op deze koers door te gaan.”

Pieter Elbers, President-directeur van KLM: “Ik ben er trots op dat KLM wereldwijd de eerste passagiersvlucht heeft uitgevoerd met bijmenging van synthetische kerosine, geproduceerd uit CO2, water en hernieuwbare energie. De overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame alternatieven is een van de grootste uitdagingen in de luchtvaart. Vlootvernieuwing heeft aanzienlijk bijgedragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot, maar de opschaling van de productie en het gebruik van duurzame brandstof zal het grootste verschil maken voor de huidige generatie vliegtuigen. Daarom werken wij al geruime tijd met diverse partners samen om de ontwikkeling van duurzame synthetische kerosine te stimuleren. Deze eerste vlucht op synthetische kerosine laat zien dat het in de praktijk mogelijk is en we voorwaarts kunnen.”

President-directeur van Shell Nederland Marjan van Loon: “Shell is een actieve speler in de energietransitie en onze bijdrage aan deze wereldprimeur is daar een voorbeeld van. Ik ben ontzettend trots dat het ons is gelukt om voor het eerst 500 liter vliegtuigbrandstof te produceren op basis van CO2, water en hernieuwbare energie. Het is een belangrijke eerste stap en samen met onze partners moeten we nu opschalen, versnellen en het commercieel haalbaar maken.”

Bijmengverplichting

Eerder kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat Nederland pionier wil zijn in het terugdringen van de CO2-uitstoot van de Europese luchtvaartindustrie. De minister neemt het voortouw om de Europese bijmengverplichting van duurzame luchtvaartbrandstoffen in te voeren. Hierbij wordt duurzame brandstof vermengd met kerosine om de impact op het milieu terug te dringen. Uit onderzoek dat de minister liet uitvoeren blijkt dat bijmengen een goede manier is om de luchtvaart te verduurzamen.

“Met duurzame vliegtuigbrandstof kunnen we grote stappen voor een schonere luchtvaart zetten. We hebben het nodig om op korte termijn de uitstoot terug te dringen. Met een verplichte bijmenging kunnen we de productie van groene brandstoffen, zoals biokerosine en synthetische kerosine aanjagen”, zei minister Van Nieuwenhuizen bij de aankondiging hiervan.

Fabriek in Amsterdamse haven

Op de conferentie die onlangs is georganiseerd was ook ruimte voor startups op het gebied van duurzame brandstoffen. Zo maakte de startup Synkero bekend in samenwerking met Port of Amsterdam, Schiphol, KLM en SkyNRG te werken aan een commerciële synthetische duurzame kerosinefabriek in de Amsterdamse haven. Het project zoekt hierbij aansluiting bij duurzame initiatieven in het Noordzeekanaalgebied. Denk hierbij aan de vestiging van een waterstoffabriek van 100 megawatt waarbij met duurzame elektriciteit tot 15.000 ton groene waterstof kan worden geproduceerd.

Een ander voorbeeld is een demonstratiefabriek in Rotterdam voor duurzame kerosine met afgevangen CO2 uit de lucht. Deze fabriek is een initiatief van Zenid, waaraan Uniper, Rotterdam The Hague Airport, Climeworks, SkyNRG en Rotterdam The Hague Innovation Airport deelnemen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Nieuw zonnefolie zonder silicium kent energie-efficiëntie van 27%

(productnews)
Een nieuw zonnefolie maakt opwekken van zonne-energie mogelijk zonder het gebruik van zonnepanelen met silicium met een...
Een nieuw zonnefolie maakt opwekken van zonne-energie mogelijk zonder het gebruik van zonnepanelen met silicium met een energie-efficiëntie van 27%. Een belangrijk voordeel, aangezien de vraag naar silicium door diverse...
Energie / 28-08-2024
Lees meer

Ambitieus project mikt op onderzoekbasis meer dan 180 onder water

Ambitieus project mikt op onderzoekbasis meer dan 180 onder water

(PARTNER NIEUWS)
Geen categorie / 27-08-2024
(productnews)
Een Brits team heeft plannen onthuld om een ambitieuze onderwaterhabitat te bouwen met de naam Sentinel. Als het project...
Een Brits team heeft plannen onthuld om een ambitieuze onderwaterhabitat te bouwen met de naam Sentinel. Als het project doorgaat, zou het functioneren als het internationale ruimtestation – maar dan...
Geen categorie / 27-08-2024
Lees meer

Eerste MR 5300 MRI-scanners van Philips geïnstalleerd in Nederland

Eerste MR 5300 MRI-scanners van Philips geïnstalleerd in Nederland

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 27-08-2024
(productnews)
Philips meldt de eerste MR 5300 in Nederland te hebben geïnstalleerd. De eerste modellen zijn geïnstalleerd bij het Albert...
Philips meldt de eerste MR 5300 in Nederland te hebben geïnstalleerd. De eerste modellen zijn geïnstalleerd bij het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht, Het Zonnehuis van QuaRijn in Doorn én...
Medisch & Zorg / 27-08-2024
Lees meer

Laserontbramen verhoogt de componentkwaliteit

Laserontbramen verhoogt de componentkwaliteit

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 26-08-2024
(productnews)
Bramen op gesneden en gestanste randen van plaatmetaal verhogen het risico op letsel en kunnen vaak kabels beschadigen en...
Bramen op gesneden en gestanste randen van plaatmetaal verhogen het risico op letsel en kunnen vaak kabels beschadigen en oppervlakken bekrassen. Alleen al daarom is het zinvol om dergelijke randen...
Algemeen / 26-08-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven