Fontys studententeam dubbel in de prijzen met oplossing voor coronaproof hotel

Fonys studententeam Mechatronica in de prijzen bij MIT met oplossing voor coronaproof hotel
Frank van Hal
Frank van Hal
19 maart 2021
2 min

Team “MakingImpact@Fontys” van de Fontys Hogeschool Engineering uit Eindhoven is gisteren dubbel in de prijzen gevallen tijdens de prijsuitreiking van de COVID-19 Design and Innovation Challenge, georganiseerd door het Make Impact Consortium.

Het Make Impact Consortium, een samenwerkingsverband van een aantal wereldwijde universiteiten onder leiding van het Amerikaanse MIT, heeft de COVID-19 Design and Innovation Challenge uitgeschreven. Doel was om technische oplossingen voor hotels te bedenken om op een veilige manier, coronaproof de deuren te openen.

Van de 63 wereldwijde inzendingen gingen uiteindelijk 15 teams naar de finale. Daaronder 3 teams van de Fontys Hogeschool Engineering. Bij de prijsuitreiking viel Fontys twee maal in de prijzen. Zij wonnen de “Best use of automation”-award en werden gedeeld derde in de overall competitie.

Een robot die koffers verplaatst voor hotelgasten

Het Fontys team ontwierp een robot die voor luxe hotels in coronatijd de koffers van de lobby naar de hotelkamer brengt. De gasten plaatsen de koffers zelf in een locker. De robot levert vervolgens de locker af in de hotelkamer. Hotelpersoneel hoeft daardoor zelf de koffers niet aan te raken.

robot die voor luxe hotels in coronatijd de koffers van de lobby naar de hotelkamer brengt.

Kikkerlandje vol goede ideeën

Het winnende team: ‘Wat wij vooral willen laten zien is dat ons kikkerlandje ook vol goede, technische ideeën zit’, zegt Daan. ‘En laten we eerlijk zijn, dat geldbedrag is natuurlijk ook niet mis’, vult Jeroen aan (in totaal $ 3.500,- red.). ‘We zijn begonnen met drie ideeën en hebben die voorgesteld bij het team van MIT. Het idee waar zij de meeste potentie in zagen, zijn we gaan uitwerken. Toen is het balletje gaan rollen’, aldus Quirine. ‘Ons doel was om de best use of automation award te winnen. Maar toen we hoorde dat we ook nog eens de derde prijs wonnen, wisten we niet wat we meemaakten’, vertelt Marnix.

Niet alleen met een goed idee komen

Naast het bedenken van technische ideeën, moest het conceptueel model ook implementeerbaar zijn in de markt. Het product werd getest, er is gekeken naar de kosten en haalbare winst. Studenten moesten hun ideeën pitchen, contact onderhouden met bedrijven en vooral ook anderen kunnen overtuigen van hun ideeën en kunnen omgaan met feedback. Zo leerden zij ook hoe het is om een eigen product in de markt te zetten.

Het Make Impact Consortium van de Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft deze wedstrijd in samenwerking met Omni Hotels & Resorts uitgeschreven. Fontys Hogeschool Engineering is één van de partners van het Make Impact Consortium

Frank van Hal

Frank van Hal is werkzaam bij Koninklijke Jaarbeurs als senior contentmarketeer in bouw, installatie en maakindustrie. Hij is mede-verantwoordelijk voor mooie live-events als BouwBeurs en VSK. Daarnaast verzorgt hij samen met een collega de website van Maakindustrie.nl/nieuws en de wekelijkse nieuwsbrief.