maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 06 juni 2023

Fokker Next Gen werkt aan vliegtuig op waterstof

Een vliegtuig op waterstof van Nederlandse makelij. Dat is waaraan het bedrijf Fokker Next Gen werkt. Met behulp van het vliegtuig wil het bedrijf passagiers op CO2-neutrale wijze kunnen vervoeren door Europa.

Het bedrijf wil in 2035 zijn vliegtuig op waterstof op de markt brengen. Het ontwerp van dit vliegtuig is gebaseerd op de Fokker 100. Het vliegtuig moet vluchten tot 2.500 kilometer mogelijk maken op waterstof. Dit betekent in de praktijk dat alle bestemmingen binnen Europa op een CO2-neutrale wijze bereikbaar zijn.

‘Kansen waren niet eerder zo groot’

Directeur Juriaan Kellermann wijst in gesprek met het Nederlands Dagblad op het momentum voor CO2-neutraal vliegen dat momenteel bestaat. “De kansen waren niet eerder zo groot”, aldus de directeur.

Het gaat om een ambitieus plan, waarvoor veel geld nodig. Zo verwacht Kellermann in totaal miljarden euro’s te moeten ophalen bij investeerders. Hiermee wil Fokker Next Gen zijn watervliegtuig realiteit maken en een productielijn opzetten voor de productie van 150 toestellen op jaarbasis.

27,5 miljoen euro aan subsidies

Het bedrijf haalde tot nu toe 27,5 miljoen euro aan subsidies op in zowel de EU als Nederland. Zo haalde het vorig jaar een Europese subsidie binnen. Met behulp hiervan werkt Fokker Next Gen samen met fabrikant van vliegtuigmotoren Rolls-Royce aan een vliegtuigmotor die kan draaien op waterstof.

Foto: Fokker Next Gen
Foto: Fokker Next Gen

Ook ontving het bedrijf vorig jaar een subsidie uit het Nationaal Groeifonds. Dit geld zet Fokker Next Gen in om samen met onder meer Fokker Services en Rolls-Royce een Fokker 100 om te bouwen voor waterstof.

Kellermann wijst tegenover het Nederlands Dagblad op het belang van dergelijke subsidies. Deze zijn volgens hem nodig om grote investeerders over de streep te trekken; zonder subsidies en bewijs dat vliegen op waterstof haalbaar is willen zij niet snel instappen.

Productie in Nederland

Fokker Next Gen wil de waterstof-gebaseerde Fokker in Nederland gaan produceren. Kellermann wijst hierbij op de grote investeringen in waterstof vanuit Nederland, onder meer in Rotterdam en Groningen. Op de lange termijn sluit Kellermann niet uit dat de assemblage ook in een ander land gaat plaatsvinden.

Momenteel werkt het bedrijf aan een eerste exemplaar van de omgebouwde Fokker 100. Deze moet in 2027 voor het eerst het luchtruim kiezen. Dit initiële ontwerp werkt het bedrijf vervolgens verder uit met Rolls-Royce en Fokker Services. Zowel Fokker Next Gen, Fokker Services als Fokker Techniek zijn onderdeel van Panta Holdings van investeerder Jaap Rosen Jacobson.

Foto: Fokker Next Gen

Waterstof, kerosine en Sustainable Aviation Fuel

De Fokker 100 waaraan wordt gewerkt moet overigens niet alleen op waterstof kunnen vliegen, maar ook op kerosine en zogeheten Sustainable Aviation Fuel, een duurzame vliegtuigbrandstof op basis van afval en reststoffen. In het ontwerp staan naast duurzaamheid ook een verminderde geluidsproductie en verhoogde efficiëntie evenals duurzame productie, onderhoud en uiteindelijk recycling centraal.

Fokker Next Gen is niet de enige partij die werkt aan een nieuw ontwerp op basis van Fokker 100. Ook Rekkof – inmiddels Netherlands Aircraft Company – werkt aan een dergelijk ontwerp. De nadruk hierbij ligt op een energiezuinig ontwerp, met als doel het terugdringen van het verbruik van het vliegtuig. Het ministerie van Economische Zaken stelde een subsidie van twintig miljoen euro beschikbaar. Een prototype had al in 2013 klaar moeten zijn, maar liep vertraging op. Vervolgens moest de vernieuwde Fokker – de 130NG – vanaf 2020 het luchtruim kiezen. Ook deze deadline is echter niet gehaald. Net als Fokker Next Gen, Fokker Services en Fokker Techniek is ook Netherlands Aircraft Company in handen van investeerder Jaap Rosen Jacobson.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Free-Photos via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Geautomatiseerd laden vereenvoudigt laadproces

Geautomatiseerd laden vereenvoudigt laadproces

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 19-03-2024
(productnews)
Een parkeerplaats zoeken – en de auto achteraf terugvinden – loopt helaas niet altijd van een leien dakje, zeker niet in...
Een parkeerplaats zoeken – en de auto achteraf terugvinden – loopt helaas niet altijd van een leien dakje, zeker niet in grote parkeergarages. Hetzelfde geldt voor het vinden van een...
Algemeen / 19-03-2024
Lees meer

Utrecht overweegt laadpalen uit te schakelen in strijd tegen netcongestie

(productnews)
Wie in een elektrisch voertuig (EV) rijdt in Utrecht gaat mogelijk problemen ondervinden met opladen. De Utrechtse...
Wie in een elektrisch voertuig (EV) rijdt in Utrecht gaat mogelijk problemen ondervinden met opladen. De Utrechtse gemeenteraad overweegt laadpalen tijdelijk of zelfs permanent uit schakelen in de strijd tegen...
Automotive / 18-03-2024
Lees meer

Hoezo afstand tot de arbeidsmarkt?

Hoezo afstand tot de arbeidsmarkt?

(PARTNER NIEUWS)
Beursnieuws / 14-03-2024
(productnews)
De maakindustrie is natuurlijk veel meer dan alleen wat het letterlijk betekent. De industrie van het maken. Feit is dat er...
De maakindustrie is natuurlijk veel meer dan alleen wat het letterlijk betekent. De industrie van het maken. Feit is dat er flink wat geassembleerd moet worden. Veel meer dan je...
Beursnieuws / 14-03-2024
Lees meer

Primeur Nederlandse brandweerdrone op ESEF Maakindustrie 2024

Primeur Nederlandse brandweerdrone op ESEF Maakindustrie 2024

(PARTNER NIEUWS)
Beursnieuws / 13-03-2024
(productnews)
ESEF Maakindustrie is in volle gang. Vandaag is het de tweede dag. Met het thema ‘De Maakbaarheid van Morgen’ laten ruim...
ESEF Maakindustrie is in volle gang. Vandaag is het de tweede dag. Met het thema ‘De Maakbaarheid van Morgen’ laten ruim 175 exposanten tot en met vrijdag zien hoe de maakindustrie omgaat met onderwerpen als digitalisering, robotisering en...
Beursnieuws / 13-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven