Het vrachtschip MV Vertom Tula is door het Nederlandse bedrijf Wattlab voorzien van een zonne-energiesysteem. In totaal zijn 79 kWp aan zonnepanelen geïnstalleerd.
MV Vertom Tula is een vrachtschip dat in juli 2025 is opgeleverd. Het schip met een draagvermogen van 7.280 dwt is voorzien van een diesel-elektrische motor. Het is eigendom van het bedrijf Vertom, dat is gevestigd in het Nederlandse Rhoon. Het bedrijf is gespecialiseerd in dienstverlening op het gebied van zeetransport en beschikt over een vloot van meer dan honderd schepen.
44 Solar Flatracks
Het schip is door Wattlab voorzien van 44 Solar Flatracks, die energie leveren aan systemen aan boord van het schip. De panelen moeten in totaal 20 procent van de hotelbelasting op zich nemen. Het totale energieverbruik en uitstoot van emissies moet hierdoor met 2 tot 4 procent worden teruggedrongen.

Solar Flatracks zijn specifiek gericht op gebruik aan boord van schepen. Wattlab wil hiermee ongebruikte dekruimte inzetten op duurzame energie op te wekken en de energiekosten van schepen terug te dringen.
Vier onafhankelijke groepen
De 77 kWp-installatie is verdeeld is vier onafhankelijke groepen, die direct met het 400V-wisselstroomsysteem aan boord zijn verbonden. Het schip maakt geen gebruik van accu’s. Een beheersysteem zorgt dat de groepen dynamisch worden in- of juist uitgeschakeld op basis van de actuele energiebehoefte aan boord. Het beheersysteem biedt ook realtime toegang tot meetgegevens en communiceert met het alarm-, monitoring- en beheersysteem (AMCS) via Modbus.
De terugverdientijd van het systeem varieert. Wattlab meldt dat het systeem per jaar 16 tot 25% van de totale investering terugverdient. De totale terugverdientijd is onder meer afhankelijk van het aantal geïnstalleerde Solar Flatracks, de tijd die het schip op zee en in de haven doorbrengt evenals de efficiëntie van de gebruikte systemen. Gemiddeld bedraagt de terugverdientijd volgens het bedrijf drie tot vijf jaar.
Geïnstalleerd met behulp van twistlocks
De Solar Flatracks zijn door Wattlab geproduceerd in zijn nieuwe productiefaciliteit in Rotterdam. De installatie vond plaats in de haven van Harlingen. Bo Salet, medeoprichter en CEO van Wattlab meldt dat het systeem snel kan worden geïnstalleerd dankzij het gebruik van containervergrendelingen, ook wel twistlocks genoemd.

“Voor reders geldt: tijd is geld, dus snelheid en gebruiksgemak zijn essentieel. Bovendien weten we dat ‘ruimte ook geld is’. Moeten de panelen toch worden verwijderd om plaats te maken voor een speciaal type lading, dan kan de bemanning ze eenvoudig opstapelen en opslaan binnen de afmetingen van één 20-voets container”, aldus Salet.
Twee pilotprojecten uitgevoerd
De Solar Flatracks zijn door Vertom de afgelopen drie jaar tijdens twee pilotprojecten met Wattlab getest. MV Vertom Tula is het eerste zeevarende schip dat met het systeem wordt uitgerust.
“Tijdens de proeven bleek uit de testresultaten dat het Solar Flatrack-systeem goed presteert in de zware omstandigheden van de kustvaart”, zegt Thomas van Meerkerk, Business Development Manager bij Vertom. “Op basis van de resultaten van ons eigen onderzoek en dat van TNO in de afgelopen maanden, beschouwen we de Solar Flatrack van Wattlab als een effectieve optie om de uitstoot van broeikasgassen en vervuilende stoffen te verminderen. Natuurlijk hangt dit ook af van de omstandigheden waarin onze schepen opereren, maar het is duidelijk dat het systeem zowel een positief rendement op investering (ROI) kan opleveren als kan bijdragen aan CO₂-reductie in de scheepvaart.”
Salet voegt toe: “Een extra voordeel is dat de panelen tijdens laad- en losoperaties op de luikdeksels kunnen blijven liggen. De bemanning was in eerste instantie sceptisch en vreesde voor veel extra werk. In de praktijk bleek echter dat Solar Flatracks gemakkelijk te gebruiken zijn en minimaal onderhoud vereisen. Zo ontstaat er bijvoorbeeld geen zoutkorst, omdat het water vrij van de panelen af kan lopen.”
Beeld: Wattlab