Stellantis bundelt krachten met Bolt voor ontwikkeling van Level 4-autonome voertuigen

Beeld: Stellantis
Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
11 december 2025
2 min

Autoconcern Stellantis gaat een samenwerking aan met het Estse mobiliteitsbedrijf Bolt, dat zich onder meer richt op taxidiensten. De partijen willen samen de ontwikkeling en uitrol van Level 4-autonome voertuigen voor commerciële activiteiten in Europa verkennen.

Al langer richt Stellantis zich via samenwerkingen op de ontwikkeling van autonome voertuigen. Zo ging het moederbedrijf van onder meer Alfa Romeo, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, Ram, Dodge en Chrysler eerder samenwerkingen aan met mobiliteitsbedrijf Uber en de techbedrijven Nvidia en Foxconn. De nieuwe samenwerking met Bolt is specifiek gericht op Europa.

Testvoertuigen op Europese wegen

De bedrijven willen vanaf 2026 testvoertuigen in Europese landen inzetten. Om welke landen het daarbij exact gaat is niet bekend. Bolt biedt ritdiensten aan in ruim 50 landen, waaronder 23 EU-lidstaten. Het wil de autonome voertuigen van Stellantis integreren in zijn mobiliteitsplatform, en zo volledig autonome, zelfrijdende ritdiensten aanbieden. Bolt streeft al langer naar autonome diensten en wil in 2035 100.000 autonome voertuigen beschikbaar hebben op zijn platform.

De uitrol van testvoertuigen moet gefaseerd plaatsvinden, waarbij in eerste instantie prototypes en pilotvloten op de weg worden gebracht. In een latere fase wil Stellantis opschalen, waarbij de initiële productie van autonome voertuigen gepland is voor 2029.

Level 4-autonomie

De partijen willen samen Level 4-autonome voertuigen ontwikkelen en op de weg brengen. Deze voertuigen kunnen in de meeste gevallen volledig zelfstandig rijden, zonder tussenkomst van de mens. Bij extreme weersomstandigheden of complexe, onvoorziene situaties kan het echter nog nodig zijn dat een menselijke bestuurder de controle overneemt.

Stellantis en Bolt gaan hiervoor de AV-Ready Platforms van Stellantis combineren met het mobiliteitsnetwerk van Bolt. Specifiek gaat het daarbij om het eK0- en STLA Small-platform. Het eK0-platform is specifiek gericht op lichte bedrijfswagens, zoals de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert. Het eK0-platform wordt gebruikt voor zowel batterij-elektrische als waterstof-elektrische varianten. De focus ligt onder meer op stadsdistributie.

STLA Small is ontworpen voor kleine elektrische stadsauto’s en biedt een actieradius tot 500 kilometer. Het platform is flexibel in wielbasis, breedte en ophanging, en zo geschikt voor verschillende modellen binnen het B-segment.

‘Congestie en emissies verminderen’

Antonio Filosa, CEO van Stellantis, licht toe: “Onze AV-Ready platforms zijn ontworpen voor maximale flexibiliteit, zodat we de best mogelijke ervaring kunnen bieden aan Europese klanten. Autonome vloten kunnen ook bijdragen aan een lagere ecologische voetafdruk door gedeelde en geoptimaliseerde mobiliteit mogelijk te maken, waardoor congestie en emissies worden verminderd. De samenwerking met Bolt is bedoeld om deze visie dichter bij de realiteit te brengen, door onze technische expertise te combineren met hun operationele bereik in de hoop zelfrijdende mobiliteit een vertrouwd onderdeel van het dagelijks leven in Europa te maken.”

Beeld: Stellantis

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.