Real-time ondersteuning voor technici in het veld met Moverio Assist

Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
09 oktober 2019
3 min

Epson lanceert de Moverio Assist. Deze nieuwe oplossing is bedoeld voor gebruik in combinatie met de Moverio slimme brillen van het bedrijf. Met behulp de oplossing kunnen technici in het veld via augmented reality in real-time ondersteuning en instructies ontvangen.

Met de Moverio slimme brillen wil Epson bedrijven helpen reparatiewerkzaamheden te versnellen, het aantal menselijke fouten terug te dringen, de productiviteit te verhogen, klanttevredenheid te verbeteren en reiskosten terug te dringen. De brillen zijn onder meer voorzien van een camera en kunnen op de glazen informatie en beelden weergeven.

Real-time communicatie

Moverio Assist is een oplossing die de mogelijkheden van de Moverio brillen uitbreidt. De oplossing geeft technici de mogelijkheid tijdens hun werk instructies, foto’s, PDF-bestanden of video’s te bekijken. Ook kunnen zij met behulp van de bril in real-time communiceren met experts op bijvoorbeeld kantoor, die via de bril live kunnen meekijken. 

Epson zet Moverio Assist op de markt als een ‘betaalbare, hand-free oplossing voor ondersteuning en inspectie op afstand voor kleine, middelgrote en grote bedrijven’. Het bedrijf wijst erop dat gebruikers dankzij de slimme bril hun handen volledig vrij hebben, zodat zij met beide handen werkzaamheden kunnen uitvoeren. 

BT-300 en BT-350

Moverio Assist is geschikt voor de Moverio BT-300 en BT-350 brillen. “De BT-300 en BT-350 zijn geoptimaliseerd voor verschillende toepassingen. De BT-350 is ideaal voor persoonlijk gebrui. De BT-350 is bedoeld voor commerciële toepassingen waar het gebruikt kan worden als communicatietool of om services, informatie of entertainment te leveren aan gasten op locatie. De hardware- en softwarefeatures zijn daarom afgestemd op de verschillende toepassingen”, schrijft Epson op zijn website. 

Dit betekent in de praktijk onder meer dat de BT-300 toegang heeft tot de Moverio Apps Market, waar applicaties voor de slimme bril kunnen worden gedownload en geïnstalleerd. Deze appwinkel wordt niet ondersteund op de BT-350. Daarnaast ontvangt de BT-300 Over The Air updates, waarbij updates via internet naar het apparaat worden gepushed. De BT-350 wordt beheer via de BT-350 Update Tool Epson MOVERIO Admin en kan via deze tool worden voorzien van updates. De BT-300 en de BT-350 bieden beide 16GB interne opslagruimte. Bij de BT-350 kan dit worden uitgebreid met een SD-kaart tot maximaal 32GB. 

Encotech

Epson meldt dat Encotech de Moverio Assist al heeft omarmd. Het bedrijf zet de slimme bril in op afstand om onder meer problemen voor klanten op te lossen, klanten een rondleiding te geven, klanten ondersteuning te bieden en serviceverzoeken af te handelen. 

“Voorheen konden telefoongesprekken met teams in het veld uren in beslag nemen – dit is door het gebruik van de Moverio Assist nagenoeg uitgebannen”, legt Jason Lalli, vice president van Encotech, uit. “We hebben in het verleden handgedragen schermen gebruikt, maar het beschikbaar hebben van twee handen om werk uit te voeren is een game-changer. Taken en ondersteuning die voorheen volledige dagen in beslag zouden hebben genomen, kunnen nu worden afgerond in uren of minuten. We kunnen ons richten op het genereren van omzet, terwijl we onze klanten tevreden houden.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.

Gerelateerde artikelen