Defensie gaat waterstofvoertuigen inzetten

Evi Husson
Evi Husson
25 oktober 2021
2 min

Defensie treedt toe tot het Convenant Waterstof en Mobiliteit provincie Utrecht. Het zet in de provincie Utrecht op termijn minimaal drie voertuigen op waterstof in.


De provincie heeft als doel de mobiliteit voor eind 2025 te verduurzamen. Dit door bijvoorbeeld voer- en vaartuigen op groene waterstof te laten lopen. Dit doel past binnen het project emissieloze voertuigen van Defensie. Waterstof kan daar een grote bijdrage aan leveren, zegt schout-bij-nacht Peter Knipping. Hij tekende namens Defensie het convenant. “Iedere liter diesel in een aggregaat in een ver missiegebied heeft een veelvoud aan liters gekost om ‘m daar te krijgen. Dat kan anders en waterstof is een oplossing.”

Versterken regio

“We hopen hiermee uit te dragen dat Defensie vanuit het principe ‘samen sterker’ niet alleen in woord, maar ook in daad de regio wil versterken. Dat doen we door reeds ingezette Defensie-initiatieven, zoals de emissieloze voertuigen en duurzame gebiedsontwikkeling, te koppelen aan de ambities van gemeentes en de provincie Utrecht. ”

Voertuigen op waterstof

Als onderdeel van het plan gaat Defensie in de provincie op termijn minimaal drie voertuigen op waterstof inzetten. Daarnaast onderzoekt Defensie of het mogelijk is om waterstof op te slaan op eigen terreinen en of er plaats is voor een semi-openbaar waterstoftankstation. Tenslotte bekijkt het vrijblijvend wat de mogelijkheden zijn voor het gebruik van waterstof bij militair materieel.

Voertuigen in ontwikkeling

De voertuigen die op waterstof rijden zijn nog in ontwikkeling. Eind dit jaar wordt duidelijk op welke termijn Defensie de voertuigen kan inzetten.

Beeld: Twee militairen bij een waterstofpomp (Foto: Ministerie van Defensie)

Evi Husson

Evi Husson is sinds 2013 eigenaar van Husson Text Productions. Ze heeft een grote interesse in duurzame en technologische ontwikkelingen. Met een dosis nieuwsgierigheid en door de juiste vragen te stellen, haalt ze in gesprekken de kern van de boodschap naar boven en zet deze om in leesbare, toegankelijke verhalen die de doelgroep raken.