Bedrijven voorspellen productiviteitsboost door digitale transformatie

Evi Husson
Evi Husson
27 maart 2023
2 min

Europese bedrijven verwachten dat digitale transformatie projecten de productiviteit met gemiddeld 38% zullen verhogen. Daarbij verwachten ze de totale Return on Investment (ROI) over iets minder dan 5 jaar.

Nieuw onderzoek toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen. Tegelijkertijd worden ze geconfronteerd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières om hun digitale transformatieprojecten te voltooien. Senior besluitvormers bij Europese bedrijven verwachten dat technologische digitale transformatieprojecten de productiviteit in slechts 3 jaar met gemiddeld 38% zullen verhogen. Dit met een verwachte totale Return on Investment (ROI) in iets minder dan 5 jaar. Maar tot nu toe rondde gemiddeld slechts 15% van de organisaties hun digitale transformatieprojecten af.

Digitale transformatie

Bijna 40% van de respondenten gaf aan dat ze het gevoel hadden dat hun organisatie achterliep op concurrenten als het ging om digitale transformatie. Er zijn belangrijkste obstakels voor de implementatie van digitale transformatietechnologieën. Denk aan het gebrek aan interne kennis (35%) en het gebrek aan interne IT-middelen en -vaardigheden (32%). Daarnaast zijn er zorgen over de interoperabiliteit met bestaande IT-infrastructuur (30%) en een gebrek aan externe gespecialiseerde IT-ondersteuning of gespecialiseerde leveranciers (30%).

Barrières

“Dit onderzoek toont aan dat Europese bedrijven begrijpen dat de nieuwste technologische oplossingen de bedrijfsactiviteiten kunnen transformeren. Het kan de bedrijven helpen grote stappen vooruit te zetten in productiviteit. Maar er zijn ook nog barrières te slechten.” Dat zegt Jan Kaempfer, Marketing Director voor Panasonic Connect Europe.

Expertise ontbreekt

“Bedrijven hebben een gebrek aan interne expertise en middelen. Ze hebben moeite om de externe specialistische ondersteuning te vinden die ze nodig hebben om hun plannen uit te voeren.”

Onderzoek

Het onderzoek, in opdracht van Panasonic Connect Europe uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters, ondervroeg 300 senior beslissers die verantwoordelijk zijn voor de digitale transformatie van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

Lees ook: Productie Europese fabrikanten weer op pre-coronaniveau

Evi Husson

Evi Husson is sinds 2013 eigenaar van Husson Text Productions. Ze heeft een grote interesse in duurzame en technologische ontwikkelingen. Met een dosis nieuwsgierigheid en door de juiste vragen te stellen, haalt ze in gesprekken de kern van de boodschap naar boven en zet deze om in leesbare, toegankelijke verhalen die de doelgroep raken.

Gerelateerde artikelen