Albert Heijn laat robots bestellingen van klanten inpakken

Foto: Albert Heijn
Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
06 november 2023
2 min

De deuren van een nieuw Home Shop Center (HSC) van supermarktketen Albert Heijn in Barendrecht zijn onlangs geopend. In het centrum maakt Albert Heijn gebruik van robots om geautomatiseerd bestellingen van klanten in te pakken. Wekelijks gaat het systeem 45.000 bestellingen verzorgen.

Albert Heijn is al langer actief met het bezorgen van boodschappen bij klanten thuis. Het geautomatiseerde HSC dat het nu opent ondersteunt deze dienstverlening. Robots laden in het centrum producten geheel automatisch in in de bekende blauwe boodschappenkratten die de keten bij klanten thuisbezorgd.

Zo’n 300 robots actief

Het HSC is voorzien van een geautomatiseerd netwerk van rails. In totaal zijn zo’n 300 robots actief in het systeem. Zij rijden met in totaal 45.000 bakken door het centrum en verzamelen zo de boodschappen die klanten bestellen.

De robots richten zich uitsluitend op het verzamelen en inpakken van houdbare producten. Zij werken nauw samen met menselijke medewerkers van Albert Heijn; mensen maken de bestellingen compleet en voegen onder meer verse producten toe.

Foto: Albert Heijn

Samenwerking met Swisslog

De mechanisatie van het centrum is uitgevoerd in samenwerking met Swisslog. Dit bedrijf is gespecialiseerd in magazijnautomatisering voor logistieke processen. Het bedrijf maakt onderdeel uit van de KUKA Groep en telt wereldwijd ruim 14.000 medewerkers. Het levert onder meer automatische opslagsystemen, automatische transport- en conveyorsystemen, pick- en palletiseeroplossingen en ondersteunende software.

Naast het HSC in Barendrecht staat ook de bouw van een gemechaniseerd HSC in Zwolle op de planning. Dit centrum moet medio 2024 zijn deuren openen.

Duurzaamheid

Albert Heijn zet met het nieuwe HSC ook in op duurzaamheid. Zo is het centrum voorzien van ruim 5.400 zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, LED-verlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren. Ook zijn 63 laadpunten voor elektrische voertuigen aanwezig.

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Als grootste e-commerce speler in supermarktland zet Albert Heijn in op innovatie, groei en duurzaamheid. We zoeken hierbij continu naar de nieuwste technologieën om slimmer en efficiënter te kunnen werken. Ik ben trots op de nieuwe stap die we in ons HSC in Barendrecht zetten. Hiermee boren we weer een nieuwe mogelijkheid aan om te blijven groeien met e-commerce, rekening houdend met de krapte in de arbeidsmarkt.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: Albert Heijn

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.

Gerelateerde artikelen