maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 18 augustus 2020

Groen licht voor nieuwe testen met Chinese maglev hogesnelheidslijn

Het Chinese ministerie van Transport geeft groen licht voor nieuwe testen met een maglev trein die een topsnelheid van maar liefst 600km/u kan halen. De trein moet in 2021 in gebruik worden genomen en is dan de snelste commercieel opererende maglev trein ter wereld.

Dit meldt de South China Morning Post (SCMP). Een prototype van de Chinese ‘magnetic-levitation’ (maglev of magneetzweeftrein) trein rolde in juni 2019 van de productieband. Een dergelijke trein zweeft dankzij een magnetisch veld 10 tot 20 millimeter boven zijn baan. Doordat het voertuig niet in contact komt met de baan heeft deze een lage weerstand, wat een hogere topsnelheid mogelijk maakt dan bij conventionele treinen.

Niet nieuw

Magneetzweeftreinen zijn niet nieuw. Al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw wordt geëxperimenteerd met dergelijke treinen. Vijf commerciële maglev treinen zijn momenteel in gebruik, waarvan drie in China, één in Japan en één in Zuid-Korea. De enige hogesnelheidslijn in het rijtje is de Shanghai Transrapid in China met een maximumsnelheid van 430 km/u.

In Japan wordt naar verwachting in 2017 eveneens hogesnelheidslijn met een maglev trein uitgerold. Deze Japanse trein haalt een maximumsnelheid van 505 km/u. Tijdens een test wist deze trein van Japan Railway overigens een snelheidsrecord van 603 km/u neer te zetten.

Alternatief voor vliegtuig

De magneetzweeftrein die in China wordt getest is ontworpen door China Railway Rolling Stock Company (CRRC), dat in handen is van de Chinese staat. De nieuwe trein moet het gat opvullen tussen bestaande hogesnelheidstreinen en vliegtuigen. “Neem de reis tussen Beijing en Shanghai bijvoorbeeld. Inclusief voorbereiding voor de reis, duurt dit ongeveer 4,5 uur per vliegtuig, zo’n 5,5 uur per hogesnelheidstrein en slechts 3,5 uur met de snelle maglev”, zei Ding Sansan, adjunct-hoofdingenieur bij CRRC, in 2019 daarover tegen CNN.

Wu Donghau, deputy chief engineer bij CRRC Qingdao Sifang, zegt tegen SCMP: “De ontwikkeling van een hogesnelheidslijn met maglev trein kan China helpen de leiding te nemen in spoortransporttechnologie en de voorsprong van het land op het gebied van hogesnelheidstreinen versterken.”

Twee uur minder reistijd tussen Beijing en Shanghai

De treinen moeten de reistijd tussen Beijing en Shanghai met twee uur verkorten tot 3,5 uur, meldt de staatsomroep CCTV. China kondigde in juli 2020 aan tot negen verschillende trajecten met magneetzweeftreinen te willen creëren, die in totaal een afstand van 1.000 kilometer overbruggen. Naast het traject Beijing – Shanghai zijn er ook plannen voor maglev trajecten tussen de Yangtze en Parelrivier en de steden Chengdu en Chongqing.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Siemens Nederland en VDL werken samen aan nieuwe generatie AGV’s

(productnews)
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek...
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer...
Automotive / 06-05-2024
Lees meer

Ontwikkelaar van autonome bloedafnameapparaten haalt 20 miljoen dollar op

(productnews)
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij...
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij financierders. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor de commercialisering van haar robotische...
Medisch & Zorg / 06-05-2024
Lees meer

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven