maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 26 november 2019

Giga-batterij op containerschip Maersk

Maersk heeft in samenwerking met Trident Maritime Systems een 600 kWh containerbatterij ontwikkeld die op een containertransportschepen kan worden geplaatst. De eerste zal worden geïnstalleerd op het containerschip Maersk Cape Town.

Het containerschip Cape Town, gebouwd in 2011, vaart onder Singaporese vlag en vervoert vracht tussen West-Afrika en Oost-Azië. De batterij zal in december 2019 op het schip worden geïnstalleerd en de eerste reis met de nieuwe technologie zal begin 2020 plaatsvinden. De batterijmodule is zodanig ontworpen dat deze in een vrachtcontainer past en in de haven kan worden geladen. Voor het laden kan ook gebruik worden gemaakt van de scheepsgenerator en van het afvalwarmtesysteem dat aan boord van de meeste Maersk-schepen aanwezig is. Deze laatste laadt de batterij op met behulp van de warmte die vrijkomt van de scheepsmotoren.

Multifunctioneel

De accu zelf zal op verschillende manieren worden gebruikt om de uitstoot te verminderen en de efficiëntie. Het neemt een deel van generatorbelasting over waardoor deze minder hoeft te draaien. Daarnaast wordt de batterij ingezet om het vermogen tijdens de piekbelasting te verhogen en de inzet van de generator te verminderen op momenten dat er minder belasting is. Het stroomverbruik is op deze manier gelijkmatiger waardoor generator minder hoeft te worden ingezet. Ook zullen de onderhoudskosten voor de generator verminderen omdat deze simpelweg minder wordt gebruikt. De batterij kan tot 1.800 kVA leveren wanneer dat nodig is. Daarmee is de module ook bruikbaar als back-up wanneer de generator niet werkt of moet worden uitgeschakeld.

CO2-neutrale toekomst

Het experiment aan boord van de Cape Town biedt Maersk informatie over de toekomstige inzet van dergelijke batterijmodules als onderdeel van de verdere elektrificatie van de vloot en haventerminals van Maersk. Maersk blijft voortdurend van milieuvriendelijke oplossingen testen en ontwikkelen om in 2050 CO2-neutraal te zijn.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven