Havenbedrijf Rotterdam test elektrische draagvleugelschip

De Rotterdamse haven (beeld: Havenbedrijf Rotterdam)
Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
11 juni 2025
2 min

Havenbedrijf Rotterdam voert in de Rotterdamse haven een pilot uit voor de vlootvernieuwing van de vaartuigen van het Havenbedrijf. Als onderdeel hiervan test het bedrijf een volledig elektrische draagvleugelschip: de Artemis EF-12 Workboat.

De Artemis EF-12 Workboat is een nieuw draagvleugelpatrouillevaartuig. Het schip draagt de naam RPA ZERO, wat verwijst naar de nul-emissie van het schip. Dit is onder meer mogelijk door het slimme ontwerp van het vaartuig. Zo wordt de romp bij hogere snelheden uit het water getild. Dit vermindert de weerstand en golfslag, en verhoogt de energie-efficiëntie.

De aandrijving van het schip is volledig elektrisch. Dat betekent dat het schip geen diesel gebruikt en hierdoor CO2-uitstoot kent tijdens het varen.

Vloot vernieuwen

De pilot moet uitwijzen of een draagvleugelschip geschikt kan zijn voor de taken van de Divisie Havenmeester binnen Havenbedrijf Rotterdam. Dit aangezien de vaartuigen van het bedrijf in de komende twaalf jaar het einde van hun technische levensduur bereiken.

Het Havenbedrijf wil dit moment aangrijpen om de gehele vloot te vernieuwen. Het zet daarbij ook in op het verduurzamen van de vloot. Ook wil het Havenbedrijf onderhoudsprocessen standaardiseren en vereenvoudigen. Centraal staat daarbij dat de nieuwe schepen ‘fit for purpose’ moeten zijn. Dat wil zeggen dat zij zeven dagen per week en 24 uur per dag inzetbaar moeten zijn.

‘Slimste en meest duurzame haven zijn’

“We willen de slimste haven zijn, met steeds meer gebruik van moderne hulpmiddelen in onze handhavings- en monitoringtaken. We willen ook de meest duurzame haven zijn, maar bij incidenten moeten we wel snel kunnen reageren op het water”, licht Herman Verweij, manager Scheeps- en Milieuveiligheid bij de Divisie Havenmeester, toe.

Verweij: “Denk daarbij aan de minimale golfslag en uitzonderlijke stabiliteit, zelfs bij woelig water. Daarom zijn we enthousiast om te onderzoeken of en hoe elektrische draagvleugelschepen onze samenstelling van inzetbare middelen kan aanvullen.”

Toepassingen, kansen en risico’s onderzoeken

De pilot loopt tot november 2025. De komende maanden wil het Havenbedrijf de toepassingen, kansen en risico’s van draagvleugelschepen in de vloot testen en onderzoeken. Het toetst daarbij onder meer het vaargedrag, betrouwbaarheid van de vaartuigen, de voor- en nadelen van elektrisch varen en laden en de toepasbaarheid binnen de taken van de Divisie Havenmeester.

De Artemis EF-12 Workboat is door het Havenbedrijf Rotterdam gehuurd van Artemis Technologies. Dr. Iain Percy OBE, CEO van Artemis Technologies: “Samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam is een kans om te laten zien hoe onze Artemis EF-12 Workboat kan bijdragen aan het duurzamer maken van nautische werkzaamheden. We kijken ernaar uit om de haven van Rotterdam te ondersteunen bij haar inspanningen om duurzaamheidsambities te bereiken, terwijl we de hoogste veiligheids- en efficiëntienormen handhaven.”

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.