maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 01 november 2021

Nederlandse partijen bundelen krachten rondom ontwikkeling batterijtechnologie

Een reeks Nederlandse bedrijven, kennisinstellingen en brancheverenigingen bundelen hun krachten in het Battery Competence Center. Via dit innovatieprogramma willen de partijen kennis en competenties opbouwen rondom batterijtechnologie. Zo willen zij de concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie versterken.

De organisaties noemen innovatieve batterijtechnologie ‘onmisbaar’ voor het slagen van de energietransitie. Verschillende Nederlandse partijen zetten al langer vol in op het elektrificeren van voer- en vaartuigen. Denk hierbij aan DAF Trucks, VDL Groep en Damen Shipyards. Zij bundelen hun krachten met kennisinstellingen en startups op het gebied van batterijtechnologie en gerelateerde productieprocessen. Denk hierbij aan startup ELEO Technologies, de kennisinstellingen TNO Traffic & Transport en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de economische ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development en brancheverenigingen RAI Automotive Industry NL en Netherlands Maritime Technology (NMT). Een groot deel van de betrokken partijen is gevestigd in de regio Brainport Eindhoven.

In Nederland assembleren

Het Battery Competence Center moet op termijn batterijpakketten in Nederland gaan assembleren. Dit moet de economische kansen voor Nederlandse OEM’ers en startups vergroten. De betrokken partijen spreken van een uniek samenwerkingsverband. De betrokkenen bundelen kennis en werken samen aan de ontwikkeling van batterijpakketten voor zowel bussen, trucks als schepen. Het doel hierbij is deze pakketten zo te ontwikkelen dat het voer- of vaartuig daarvan beter wordt.

Ook bundelen de partijen hun krachten ter vergroting van de inkoopkracht van de bedrijven. Zo willen zij Nederland minder afhankelijk maken van buitenlandse leveranciers.

REACT-EU project

Het eerste project van het Battery Competence Center is het REACT-EU project. Het doel hiervan is het versneld ontwikkelen van technische competenties. Ook willen de partijen via publiek-private samenwerking een toeleverketen opbouwen door het ontwikkelen van batterijpakketten en -systemen, het uitvoeren van testen en simulaties en assemblage- en productieactiviteiten.

Het project moet concreet resulteren in verbeterde batterijpakketten en pilot assemblagelijnen met het oog op seriematige batterijproductie die in 2023 van start moet gaan. Het REACT-EU project vormt hierbij een fundament voor het ontwikkelen van het bredere batterij-ecosysteem van het Battery Competence Center. Het project is mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincie Noord-Brabant in het kader van OPZuid.

Doelstellingen

Het project moet concreet leiden tot:

  • Structurele samenwerking en een programmastructuur voor het ontwikkelen van meerdere innovatieve projecten in de batterijketen.
  • De oplevering van een pilotproductielijn ten behoeve van prototyping bij DAF Trucks & TNO op de Automotive Campus Helmond.
  • De oplevering van een pilotproductielijn ten behoeve van seriematige batterijproductie bij VDL en ELEO.
  • Een kennisbasis die bedrijven in staat stelt tot het maken van betere keuzes omtrent het inkopen, ontwikkelen, produceren behandelen (her)gebruiken en recyclen van batterijen. Deze kennisbasis bestat uit een modulair ontwerp van batterijmodules en -pakketten, een circulair ontwerp en recyclebaarheid van batterijmodules en -pakketten, opschaling naar (geautomatiseerde) serieproductie en het testen van batterijmodules en -pakketten.

De focus ligt hierbij in eerste instantie op het ontwikkelen van een ecosysteem en business development. Hierbij worden bedrijven in Nederland met elkaar verbonden en gekoppeld aan partijen in het buitenland zodat zij samen projecten en uitdagingen kunnen aangaan.

Gezamenlijke roadmaps en samenwerkingsprojecten

Ten tweede wordt gewerkt aan het opstellen van gezamenlijke roadmaps en samenwerkingsprojecten. De partijen werken hierbij vanuit verschillende invalshoeken aan stippen op de horizon en houden zij elkaar op de hoogte van uitdagingen en kansen. Zo kunnen OEM’ers en ontwikkelaars van batterijpakketten tijdig anticiperen op nieuwe technologieën. Als voorbeeld noemen de betrokken partijen de hogere energiedichtheid van 3D vaste-stof batterij van LionVolt, waarmee kleinere en lichtere batterijpakketten kunnen worden gerealiseerd.

Tot slot onderzoeken de partijen de realisatie van gedeelde R&D-faciliteiten. Aangezien batterijtechnologie complex is is veelvuldig testen en pilotproductie nodig om aan te tonen dat de technologische samenstellingen werken. Vanuit het Battery Competence Center investeren de partijen in gezamenlijke faciliteiten, waarmee zij bij bedrijven in de Nederlandse batterijketen kostenbesparingen willen realiseren. De R&D-faciliteiten omvatten onder meer testapparatuur, cleanrooms en (pre-)pilotproductielijnen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Pixabay / Michael Jamro

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven