maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 01 december 2020

TU Delft Solar Boat team zet in 2021 in op waterstof

Het TU Delft Solar Boat Team gaat met een waterstofboot meedoen aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge van 2021. Het team wil zo nog relevanter worden voor de maritieme industrie.

Het team van de TU Delft richt zich al vijftien jaar op de ontwikkeling van boten op zonne-energie. Sinds de oprichting van het team in 2015 door een aantal studenten Maritieme Techniek hebben dertien verschillende teams in totaal 12 boten gerealiseerd. Het team ontwierp eerdere iedere twee jaar een nieuwe boot, waarbij de boot van het voorgaande jaar werd vernieuwd en geoptimaliseerd. In 2016 brak het team met deze traditie en is overgestapt op het jaarlijks bouwen van een geheel nieuwe boot. Het team werkt nauw samen met een groot aantal partners uit het bedrijfsleven.

Draagvleugels

Door de jaren heen zijn door het team verschillende constructies gebruikt voor de boten van het team. Zo is sinds 2010 gebruik gemaakt van draagvleugels, waarmee de zonneboot in belangrijke mate uit het water wordt getild. Dit vermindert de weerstand in het water.

Sinds 2014 gebruikt het team een tweetal strutten, wat in feite T-vormige draagvleugels zijn. Hiermee wordt de romp geheel uit het water getild tijdens het varen. Met dit ontwerp wist de boot in 2015 een snelheid van 51 km/u te bereiken, wat een record is voor het team. In 2016 werd dit record verbroken met een snelheid van 55 km/u.

Varen op het vermogen van een waterkoker

Het afgelopen jaar lag de nadruk op het energieverbruik van de zonneboot. De 2020-editie was daarom voorzien van een kleiner zonnedek, waardoor ook de romp kleiner kon worden gemaakt. Dit leidde tot een grote verlaging van de weerstand. De zonneboot uit 2020 kon daarom varen op het vermogen van een waterkoker.

“Ter vergelijking; in tien minuten douchen gebruik je meer energie dan onze batterij kan opslaan. Met deze kleine hoeveelheid energie kan onze zonneboot een maximale snelheid van 55 km/h bereiken en op cruisesnelheid uren aan een stuk door varen!”, meldt het team op zijn website.

Hydro Motion

In 2021 start het team een nieuw project genaamd ‘Hydro Motion’. Binnen dit project richt het TU Delft Solar Boat Team zich op de ontwikkeling van een boot op waterstof. Het duurzaam opslaan van energie staat hierbij centraal. “Waterstof is hiervoor ideaal en heeft een enorme potentie. We willen de hele maritieme industrie inspireren door te laten zien wat er mogelijk is met een waterstofboot. Samen kunnen we de nodige stappen zetten naar een duurzame scheepvaart”, schrijft het team op zijn website.

Met deze nieuwe boot neemt het team in 2021 deel aan Monaco Solar & Energy Boat Challenge van 2021, die op de open zee van Monaco wordt georganiseerd. Details over de boot zijn niet bekend.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Agile Space Industries gaat kritieke componenten van raketmotoren 3D-printen in metaal

(productnews)
Agile Space Industries (Agile) gaat een samenwerking aan met 6K Additive, dat onderdeel is van 6K en gespecialiseerd in de...
Agile Space Industries (Agile) gaat een samenwerking aan met 6K Additive, dat onderdeel is van 6K en gespecialiseerd in de productie van materialen voor additieve productie. Agile wil met behulp...
Lucht & Ruimtevaart / 19-09-2023
Lees meer

Windturbine-inspecties met autonome drones en digital twin modelling

Windturbine-inspecties met autonome drones en digital twin modelling

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 18-09-2023
(productnews)
Inspecties van windturbinebladen kunnen sneller, goedkoper en veiliger. TNO en SpectX hebben het komende jaar hun expertises...
Inspecties van windturbinebladen kunnen sneller, goedkoper en veiliger. TNO en SpectX hebben het komende jaar hun expertises gebundeld in het IBIS-project (Increased Blade Inspection Safety). Binnen IBIS maken de inspectieteams...
Bouw & Constructie / 18-09-2023
Lees meer

Carrier introduceert meerdere lijnen hoge-temperatuur warmtepompen

(productnews)
Carrier introduceerde recentelijk een uitgebreide nieuwe lijn van warmtepompen voor hoge en zeer hoge temperaturen bestemd...
Carrier introduceerde recentelijk een uitgebreide nieuwe lijn van warmtepompen voor hoge en zeer hoge temperaturen bestemd voor industriële, commerciële en openbare gebouwen en voor stadsverwarming. Deze warmtepompen helpen klanten om...
Energie / 18-09-2023
Lees meer

3D-geprint implantaat maakt herstel van versleten pols mogelijk

3D-geprint implantaat maakt herstel van versleten pols mogelijk

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 18-09-2023
(productnews)
Wie door een versleten knie of heup pijn ervaart, kan dit laten herstellen. Wie echter pijn heeft door slijtage aan de pols...
Wie door een versleten knie of heup pijn ervaart, kan dit laten herstellen. Wie echter pijn heeft door slijtage aan de pols heeft echter minder geluk. Niet alleen herstellen we...
Medisch & Zorg / 18-09-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven