maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 01 december 2020

TU Delft Solar Boat team zet in 2021 in op waterstof

Het TU Delft Solar Boat Team gaat met een waterstofboot meedoen aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge van 2021. Het team wil zo nog relevanter worden voor de maritieme industrie.

Het team van de TU Delft richt zich al vijftien jaar op de ontwikkeling van boten op zonne-energie. Sinds de oprichting van het team in 2015 door een aantal studenten Maritieme Techniek hebben dertien verschillende teams in totaal 12 boten gerealiseerd. Het team ontwierp eerdere iedere twee jaar een nieuwe boot, waarbij de boot van het voorgaande jaar werd vernieuwd en geoptimaliseerd. In 2016 brak het team met deze traditie en is overgestapt op het jaarlijks bouwen van een geheel nieuwe boot. Het team werkt nauw samen met een groot aantal partners uit het bedrijfsleven.

Draagvleugels

Door de jaren heen zijn door het team verschillende constructies gebruikt voor de boten van het team. Zo is sinds 2010 gebruik gemaakt van draagvleugels, waarmee de zonneboot in belangrijke mate uit het water wordt getild. Dit vermindert de weerstand in het water.

Sinds 2014 gebruikt het team een tweetal strutten, wat in feite T-vormige draagvleugels zijn. Hiermee wordt de romp geheel uit het water getild tijdens het varen. Met dit ontwerp wist de boot in 2015 een snelheid van 51 km/u te bereiken, wat een record is voor het team. In 2016 werd dit record verbroken met een snelheid van 55 km/u.

Varen op het vermogen van een waterkoker

Het afgelopen jaar lag de nadruk op het energieverbruik van de zonneboot. De 2020-editie was daarom voorzien van een kleiner zonnedek, waardoor ook de romp kleiner kon worden gemaakt. Dit leidde tot een grote verlaging van de weerstand. De zonneboot uit 2020 kon daarom varen op het vermogen van een waterkoker.

“Ter vergelijking; in tien minuten douchen gebruik je meer energie dan onze batterij kan opslaan. Met deze kleine hoeveelheid energie kan onze zonneboot een maximale snelheid van 55 km/h bereiken en op cruisesnelheid uren aan een stuk door varen!”, meldt het team op zijn website.

Hydro Motion

In 2021 start het team een nieuw project genaamd ‘Hydro Motion’. Binnen dit project richt het TU Delft Solar Boat Team zich op de ontwikkeling van een boot op waterstof. Het duurzaam opslaan van energie staat hierbij centraal. “Waterstof is hiervoor ideaal en heeft een enorme potentie. We willen de hele maritieme industrie inspireren door te laten zien wat er mogelijk is met een waterstofboot. Samen kunnen we de nodige stappen zetten naar een duurzame scheepvaart”, schrijft het team op zijn website.

Met deze nieuwe boot neemt het team in 2021 deel aan Monaco Solar & Energy Boat Challenge van 2021, die op de open zee van Monaco wordt georganiseerd. Details over de boot zijn niet bekend.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Volkswagen en Umicore bundelen krachten rondom precursoren en kathodemateriaal voor batterijcellen

(productnews)
Autofabrikant Volkswagen AG richt samen met Umicore, gespecialiseerd in materiaaltechnologie, een joint-venture op. De...
Autofabrikant Volkswagen AG richt samen met Umicore, gespecialiseerd in materiaaltechnologie, een joint-venture op. De partijen gaan samen capaciteit in Europa opbouwen voor de productie van precursoren en kathodemateriaal voor accu’s....
Automotive / 18-01-2022
Lees meer

Mini-satelliet van de TU Delft cirkelt rond de aarde

Mini-satelliet van de TU Delft cirkelt rond de aarde

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2022
(productnews)
SpaceX lanceerde 13 januari 2022 een Falcon 9 vanuit Cape Canaveral. Bij deze transporter-3-missie stuurde SpaceX 105...
SpaceX lanceerde 13 januari 2022 een Falcon 9 vanuit Cape Canaveral. Bij deze transporter-3-missie stuurde SpaceX 105 satellieten de ruimte in. Er reisde ook een kleine Delftse satelliet mee: de...
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2022
Lees meer

Securitydreigingen die industriële bedrijven die jaar kunnen verwachten

(productnews)
Cybercriminaliteit vormt een bedreiging voor iedere organisatie. Industriële bedrijven zijn hierop geen uitzondering. Zij...
Cybercriminaliteit vormt een bedreiging voor iedere organisatie. Industriële bedrijven zijn hierop geen uitzondering. Zij kunnen dit jaar onder meer een stijgende hoeveelheid spyware, malware die voortdurend wordt aangepakt in de...
Agro & Food / 17-01-2022
Lees meer

Indirecte emissies EV’s lager dan die van traditionele voertuigen

(productnews)
Elektrische voertuigen (EV’s) worden gezien als een duurzaam alternatief voor auto’s met een traditionele...
Elektrische voertuigen (EV’s) worden gezien als een duurzaam alternatief voor auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Wel zijn er zorgen over de impact van de toeleveranciersketen, die niet schoon zou zijn....
Automotive / 14-01-2022
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven