maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 september 2021

Hyundai presenteert Ioniq 5-robotaxi met level 4 autonomie

Hyundai presenteert de IONIQ 5-robotaxi. Het voertuig is gebaseerd op de volledig elektrische IONIQ 5, staat op het nieuwe Electric Global Modular Platform (E-GMP) en biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden. Dit geeft het voertuig een hoge mate van autonomie.

De IONIQ 5-robotaxi is door Hyundai ontwikkeld in samenwerking met Motional. Dit is een joint venture van Hyundai en Aptiv, een leverancier van autotechnologie. Motional is toegespitst op de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Door het combineren van elektrificatie en autonomie willen de partijen personenvervoer slimmer, veiliger en duurzamer maken.

Level 4 autonomie

Het voertuig biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden, meldt Hyundai. De Amerikaanse Society of Automotive Engineers (SAE) definieert dit niveau van autonomie als volgt:

  • Bestuurders besturen hun voertuig niet langer zelfstandig indien deze functie is ingeschakeld;
  • De geautomatiseerde rijfuncties vereisen niet dat de gebruiker de besturing overneemt;
  • De voertuigen zijn lokaal inzetbaar als taxi zonder bestuurder;
  • In sommige gevallen zijn pendalen en een stuurwiel niet langer aanwezig.

Hyundai mikt erop dat de IONIQ 5-robotaxi vanaf 2023 inzetbaar is voor het vervoer van passagiers. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met taxiplatform en leverancier van technologie voor zelfrijdende auto’s Lyft.

Externe operator kijkt mee

Hoewel het voertuig in belangrijke mate zelfstandig kan rijden, kijkt een externe Motional-operator mee. Indien de robotaxi geconfronteerd wordt met een ongebruikelijk verkeersscenario kan deze operator ingrijpen en het voertuig naar een nieuwe route leiden. Denk hierbij aan overstromingen of wegwerkzaamheden.

De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)
De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)

De robotaxi kan tijdens het autonoom rijden gebruik maken van ruim 30 sensoren. Het gaat hierbij om een combinatie van camera’s, radars en lidar sensoren. De combinatie geeft het voertuig 360 graden zicht. De IONIQ 5-robotaxi is gebaseerd op het E-GMP, een platform dat de basis vormt voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen van Hyundai Motor Group. Naast Hyundai vallen hieronder ook Kia, Genesis en IONIQ. De groep streeft naar de introductie van 23 BEV-modellen waarvan 11 volledige elektrische op basis van het E-GMP-platform in 2025. Wereldwijd moeten dan ruim 1 miljoen BEV’s zijn verkocht.

RobotShuttle

De Zuid-Koreaanse autofabrikant zet al langer in op zelfrijdende auto’s. Zo presenteerde het bedrijf in juli de RobotShuttle. Deze autonome personenbus verzorgt in het Zuid-Koreaanse Namyang vrijwel geheel zelfstandig een pendeldienst tussen een aantal haltes. Het voertuig is gebaseerd op de H350 van Hyundai, een lichte personenbus met vier portieren. Het voertuig beschikt over een ‘aantal kernsystemen wordt toegepast op niveau 4 van autonoom rijden’. Dit stelt het voertuig in staat tot het waarnemen van zijn omgeving, nemen van beslissingen en zichzelf besturen op de openbare weg.

In tegenstelling tot de robotaxi rijdt bij de RobotShuttle altijd een bestuurder mee. Hyundai meldt dat deze ‘minimale assistentie’ biedt bij het besturen van het voertuigen. De autonome H350’s rijden over een traject van 6,1 kilometer lang, waarbij zij twintig haltes aandoen. Een plaats in de pendelbus reserveren kan via een mobiele app genaamd ‘Shucle’ van AIRS Company. Dit is een gespecialiseerd kunstmatige intelligentie-onderzoekslaboratorium van Hyundai.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven