maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 september 2021

Hyundai presenteert Ioniq 5-robotaxi met level 4 autonomie

Hyundai presenteert de IONIQ 5-robotaxi. Het voertuig is gebaseerd op de volledig elektrische IONIQ 5, staat op het nieuwe Electric Global Modular Platform (E-GMP) en biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden. Dit geeft het voertuig een hoge mate van autonomie.

De IONIQ 5-robotaxi is door Hyundai ontwikkeld in samenwerking met Motional. Dit is een joint venture van Hyundai en Aptiv, een leverancier van autotechnologie. Motional is toegespitst op de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Door het combineren van elektrificatie en autonomie willen de partijen personenvervoer slimmer, veiliger en duurzamer maken.

Level 4 autonomie

Het voertuig biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden, meldt Hyundai. De Amerikaanse Society of Automotive Engineers (SAE) definieert dit niveau van autonomie als volgt:

  • Bestuurders besturen hun voertuig niet langer zelfstandig indien deze functie is ingeschakeld;
  • De geautomatiseerde rijfuncties vereisen niet dat de gebruiker de besturing overneemt;
  • De voertuigen zijn lokaal inzetbaar als taxi zonder bestuurder;
  • In sommige gevallen zijn pendalen en een stuurwiel niet langer aanwezig.

Hyundai mikt erop dat de IONIQ 5-robotaxi vanaf 2023 inzetbaar is voor het vervoer van passagiers. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met taxiplatform en leverancier van technologie voor zelfrijdende auto’s Lyft.

Externe operator kijkt mee

Hoewel het voertuig in belangrijke mate zelfstandig kan rijden, kijkt een externe Motional-operator mee. Indien de robotaxi geconfronteerd wordt met een ongebruikelijk verkeersscenario kan deze operator ingrijpen en het voertuig naar een nieuwe route leiden. Denk hierbij aan overstromingen of wegwerkzaamheden.

De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)
De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)

De robotaxi kan tijdens het autonoom rijden gebruik maken van ruim 30 sensoren. Het gaat hierbij om een combinatie van camera’s, radars en lidar sensoren. De combinatie geeft het voertuig 360 graden zicht. De IONIQ 5-robotaxi is gebaseerd op het E-GMP, een platform dat de basis vormt voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen van Hyundai Motor Group. Naast Hyundai vallen hieronder ook Kia, Genesis en IONIQ. De groep streeft naar de introductie van 23 BEV-modellen waarvan 11 volledige elektrische op basis van het E-GMP-platform in 2025. Wereldwijd moeten dan ruim 1 miljoen BEV’s zijn verkocht.

RobotShuttle

De Zuid-Koreaanse autofabrikant zet al langer in op zelfrijdende auto’s. Zo presenteerde het bedrijf in juli de RobotShuttle. Deze autonome personenbus verzorgt in het Zuid-Koreaanse Namyang vrijwel geheel zelfstandig een pendeldienst tussen een aantal haltes. Het voertuig is gebaseerd op de H350 van Hyundai, een lichte personenbus met vier portieren. Het voertuig beschikt over een ‘aantal kernsystemen wordt toegepast op niveau 4 van autonoom rijden’. Dit stelt het voertuig in staat tot het waarnemen van zijn omgeving, nemen van beslissingen en zichzelf besturen op de openbare weg.

In tegenstelling tot de robotaxi rijdt bij de RobotShuttle altijd een bestuurder mee. Hyundai meldt dat deze ‘minimale assistentie’ biedt bij het besturen van het voertuigen. De autonome H350’s rijden over een traject van 6,1 kilometer lang, waarbij zij twintig haltes aandoen. Een plaats in de pendelbus reserveren kan via een mobiele app genaamd ‘Shucle’ van AIRS Company. Dit is een gespecialiseerd kunstmatige intelligentie-onderzoekslaboratorium van Hyundai.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

MobileEye en Sixt laten autonome taxi op Duitse wegen rijden

MobileEye en Sixt laten autonome taxi op Duitse wegen rijden

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-09-2021
(productnews)
MobileEye, een dochteronderneming van het Amerikaanse techbedrijf Intel, en Sixt gaan in Duitsland een autonome taxi op de...
MobileEye, een dochteronderneming van het Amerikaanse techbedrijf Intel, en Sixt gaan in Duitsland een autonome taxi op de openbare weg laten rijden. Het voertuig moet vanaf volgend jaar in München...
Automotive / 14-09-2021
Lees meer

Rijdend huis op zonne-energie maakt reis van 3000 kilometer

Rijdend huis op zonne-energie maakt reis van 3000 kilometer

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-09-2021
(productnews)
Solar Team Eindhoven heeft een rijdend huis op zonne-energie onthuld. Door zuinig om te gaan met energie kan het rijdende...
Solar Team Eindhoven heeft een rijdend huis op zonne-energie onthuld. Door zuinig om te gaan met energie kan het rijdende huis, dat de naam Stella Vita kreeg, op een zonnige...
Automotive / 13-09-2021
Lees meer

Neurorobotische prothese geeft geamputeerden gevoel terug

Neurorobotische prothese geeft geamputeerden gevoel terug

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 09-09-2021
(productnews)
Een nieuwe biometrische arm geeft patiënten met een bovenarmamputatie gevoel terug in hun arm. Dankzij sensoren kunnen...
Een nieuwe biometrische arm geeft patiënten met een bovenarmamputatie gevoel terug in hun arm. Dankzij sensoren kunnen gebruikers bewegingen en aanrakingen ervaren. Dit maakt onder meer natuurlijkere bewegingen mogelijk. De...
Medisch & Zorg / 09-09-2021
Lees meer

Hybride energiepark op komst voor Belgische kust

Hybride energiepark op komst voor Belgische kust

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 08-09-2021
(productnews)
Een aantal bedrijven bouwt een hybride energiepark voor de Belgische kust. Oceans of Energy bouwt een 3MW zonnepark, terwijl...
Een aantal bedrijven bouwt een hybride energiepark voor de Belgische kust. Oceans of Energy bouwt een 3MW zonnepark, terwijl CorPower Ocean een 1,2MW ‘golfslagenergiepark’ realiseert. Wereldwijd stijgt het energieverbruik. Waar...
Energie / 08-09-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven