maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 17 juni 2024

Europese importheffingen tot 48,1 procent op Chinese EV’s

De Europese Commissie voert vanaf 4 juli importheffingen in op elektrische auto’s die uit China worden geïmporteerd. De tarieven variëren per merk en kunnen oplopen tot 38,1 procent. Deze komen bovenop de bestaande importheffingen van 10 procent, waarmee de totale heffing tot 48,1 procent bedraagt.

De Commissie kondigde in oktober al een onderzoek aan naar elektrische voertuigen (EV’s) van Chinese makelij. Het concludeert op basis van dit onderzoek dat Chinese fabrikanten in veel gevallen staatssteun ontvangen, waardoor sprake is van oneerlijke concurrentie.

Tarieven variëren per merk

De importheffingen die de Europese Commissie invoert variëren per merk. Chinese merken die meewerkten aan het onderzoek en geen los importtarief toegekend krijgen krijgen een importheffing van gemiddeld 21 procent opgelegd. Merken die niet wilden meewerken krijgen een importheffing van 38,1 procent opgelegd.

Voor de drie grootste Chinese merken – BYD, Geely (Volvo, Polestar & Lynck & Co.) en SAIC (MG) – gaan de volgende tarieven gelden:

  • BYD- 17,4 procent
  • Geely – 20 procent
  • SAIC – 38,1 procent

Ook impact op niet-Chinese fabrikanten

De tarieven zijn ook van toepassing op EV’s van niet-Chinese fabrikanten die deze voertuigen in China produceren en vervolgens naar de EU halen. Denk daarbij aan Mercedes en Renault.

Tesla is een ander voorbeeld. De Amerikaanse autofabrikant vroeg de Europese Commissie onlangs al om een uitzondering op de tarieven. Het is nog onduidelijk of de Europese Commissie hierin meegaat.

Meningen binnen de EU verdeeld

Binnen de EU zijn de meningen over de importtarieven verdeeld. De Financial Times meldt dat vooral Spanje en Frankrijk voor de heffingen hebben gelobbyd. Tegelijkertijd zouden Duitsland, Hongarije en Zweden juist tegen de importheffingen zijn. De landen vrezen dat China met vergeldingsmaatregelen komen. Deze angst is niet ongegrond; de Chinese overheid heeft eerder al laten weten terug te zullen slaan indien de EU importheffingen invoert.

Het Chinese ministerie van Handel zegt in een reactie op de importheffingen ‘zeer bezorgd en ontevreden’ te zijn, en spreekt over een ‘slecht geïnformeerde en wetteloze’ actie door de EU. Het zegt ‘alle noodzakelijke maatregelen’ te zullen nemen voor het beschermen van de rechten van Chinese bedrijven. Ook beschuldigen de Chinese autoriteiten de Europese Commissie van protectionisme, en ontkent subsidies te verstrekken aan Chinese EV-fabrikanten.

Chinese antidumpingsonderzoeken van start

De Chinese autoriteiten lijken geen gras te laten groeien over vergeldingsacties; Bloomberg meldt vandaag dat de Chinese overheid een antidumpingsonderzoek is begonnen naar Europees varkensvlees. China importeert op jaar basis voor ruim 2,8 miljard euro aan varkensvlees uit de EU.

Naar verwachting volgt op korte termijn ook een onderzoek naar Europese melkproducten. De export van Europese melkproducten naar China bedraagt op jaar basis zo’n 1,7 miljard euro. De Europese Commissie heeft al laten weten erop te zullen toezien dat het onderzoek volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) verloopt.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Gerd Altmann via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven