maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 20 september 2022

Chiptekort kost Europese auto-industrie zo’n honderd miljard euro

Het tekort aan halfgeleiders treft geen enkele sector zo hard als de automotive-sector. Wereldwijd zijn door het chiptekort 18 miljard voertuigen minder geproduceerd. Vooral de Europese automakers kampen met productieproblemen. De kosten van de halfgeleidercrisis voor de Europese auto-industrie bedragen in 2021 en 2021 naar schatting zo’n 100 miljard euro, meldt kredietverzekeraar Allianz Trade.

De auto-industrie moet de hand deels in eigen boezem steken als het gaat om de oorzaak van de problemen. Allianz Trade stelt dat de sector de problemen voor een deel zelf over zich afgeroepen. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten en de productie afstemden op sterke markten zoals die van computers en datacenters. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie.”

Ongekend lage productie

De voertuigproductie in Europa is gedaald tot een ongekend laag niveau van 13 miljoen voertuigen. Tekenen van herstel waren zichtbaar eind 2021 en begin 2022. De productie is inmiddels echter opnieuw afgeremd. Ditmaal niet door het chiptekort, maar door toeleveringsproblemen door aanhoudende lockdowns in China en de Russische aanval op Oekraïne.”

Geeroms: “Volgens onze berekeningen heeft het chiptekort in 2021 en 2022 in Europa bijna 100 miljard euro aan toegevoegde waarde gekost. Positief is dat historisch lage voorraadniveaus bij retailers lijken te wijzen op een groot opwaarts potentieel van de automobielsector.” Wel voegt Geeroms hieraan direct toe dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijven.

Investeren in eigen chips

De Europese Commissie introduceerde eerder dit jaar de European Chips Act. Hiermee stelt de commissie tientallen miljarden euro’s beschikbaar voor het stimuleren van chipproductie op Europese bodem.

“Europa moet niet denken dat het binnen vijf of tien jaar zelf genoeg chips kan produceren om volledig aan de eigen vraag te voldoen. Beter is het om de Europese steun te richten op haalbare doelstellingen. Dan moet je kijken naar producten waarvoor Europa zelf zowel een grote productie- als eindmarkt is. De auto-industrie is daarvan een prima voorbeeld. Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten”, stelt Geeroms. Hij noemt het daarom raadzaam om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.

Hoeveel chips in auto’s blijft groeien

Het gebruik van chips blijft alleen maar toenemen, verwacht Allianz Trade. De kredietverzekeraar wijst hierbij op een drietal ontwikkelingen. Zo zorgen chips voor verbindingen met het netwerk van de fabrikant en de telefoons van bestuurders. Denk echter ook aan veiligheid, zoals bewegingssensors en dodehoekdetectie. Ook de elektrificatie van voertuigen vraagt om het gebruik van meer chips. Zo bevatten elektrische auto’s twee keer zoveel halfgeleiders als auto’s met een verbrandingsmotor.

“Als we de waarde van alle chips in een auto bij elkaar optellen komen we uit op gemiddeld ruim 600 euro, wereldwijd gezien. Daarmee is die waarde de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld. Die trend zet alleen maar verder door”, besluit Geeroms.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: axonite via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europese autofabrikanten: Huidige Europese mobiliteitsbeleid is risicovol

(productnews)
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid...
Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid levert volgens autofabrikanten, de auto-onderdelenindustrie en brandstoffabrikanten tot onnodige risico’s op industrieel,...
Automotive / 04-10-2022
Lees meer

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

Sterke groei elektrische auto’s in Nederland

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 03-10-2022
(productnews)
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter...
Het aantal elektrische auto’s op de weg groeit hard. Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter RDC. Per 1 september stonden er voor het eerst meer...
Automotive / 03-10-2022
Lees meer

Europese Commissie wil duidelijkere regels aansprakelijkheid rondom AI

(productnews)
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale...
De Europese Commissie gaat de regelgeving rondom aansprakelijkheid voor schade of letsel die ontstaat door digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) verduidelijken. Het moderniseert bestaande regelgeving rondom aansprakelijkheid...
Algemeen / 03-10-2022
Lees meer

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

Nio wil EV-batterijen via leasemodel wisselen in wisselstations

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 29-09-2022
(productnews)
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in...
Nio, een Chinese start-up die zich richt op elektrische voertuigen (EV’s), wil meer voet aan de grond krijgen in Europa. Het bedrijf lanceert wil hiervoor accu’s voor EV’s via een...
Automotive / 29-09-2022
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven