maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 20 september 2022

Chiptekort kost Europese auto-industrie zo’n honderd miljard euro

Het tekort aan halfgeleiders treft geen enkele sector zo hard als de automotive-sector. Wereldwijd zijn door het chiptekort 18 miljard voertuigen minder geproduceerd. Vooral de Europese automakers kampen met productieproblemen. De kosten van de halfgeleidercrisis voor de Europese auto-industrie bedragen in 2021 en 2021 naar schatting zo’n 100 miljard euro, meldt kredietverzekeraar Allianz Trade.

De auto-industrie moet de hand deels in eigen boezem steken als het gaat om de oorzaak van de problemen. Allianz Trade stelt dat de sector de problemen voor een deel zelf over zich afgeroepen. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten en de productie afstemden op sterke markten zoals die van computers en datacenters. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie.”

Ongekend lage productie

De voertuigproductie in Europa is gedaald tot een ongekend laag niveau van 13 miljoen voertuigen. Tekenen van herstel waren zichtbaar eind 2021 en begin 2022. De productie is inmiddels echter opnieuw afgeremd. Ditmaal niet door het chiptekort, maar door toeleveringsproblemen door aanhoudende lockdowns in China en de Russische aanval op Oekraïne.”

Geeroms: “Volgens onze berekeningen heeft het chiptekort in 2021 en 2022 in Europa bijna 100 miljard euro aan toegevoegde waarde gekost. Positief is dat historisch lage voorraadniveaus bij retailers lijken te wijzen op een groot opwaarts potentieel van de automobielsector.” Wel voegt Geeroms hieraan direct toe dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijven.

Investeren in eigen chips

De Europese Commissie introduceerde eerder dit jaar de European Chips Act. Hiermee stelt de commissie tientallen miljarden euro’s beschikbaar voor het stimuleren van chipproductie op Europese bodem.

“Europa moet niet denken dat het binnen vijf of tien jaar zelf genoeg chips kan produceren om volledig aan de eigen vraag te voldoen. Beter is het om de Europese steun te richten op haalbare doelstellingen. Dan moet je kijken naar producten waarvoor Europa zelf zowel een grote productie- als eindmarkt is. De auto-industrie is daarvan een prima voorbeeld. Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten”, stelt Geeroms. Hij noemt het daarom raadzaam om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.

Hoeveel chips in auto’s blijft groeien

Het gebruik van chips blijft alleen maar toenemen, verwacht Allianz Trade. De kredietverzekeraar wijst hierbij op een drietal ontwikkelingen. Zo zorgen chips voor verbindingen met het netwerk van de fabrikant en de telefoons van bestuurders. Denk echter ook aan veiligheid, zoals bewegingssensors en dodehoekdetectie. Ook de elektrificatie van voertuigen vraagt om het gebruik van meer chips. Zo bevatten elektrische auto’s twee keer zoveel halfgeleiders als auto’s met een verbrandingsmotor.

“Als we de waarde van alle chips in een auto bij elkaar optellen komen we uit op gemiddeld ruim 600 euro, wereldwijd gezien. Daarmee is die waarde de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld. Die trend zet alleen maar verder door”, besluit Geeroms.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: axonite via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

EU-besluit over importheffingen op Chinese EV’s deze week verwacht

(productnews)
De Europese Commissie neemt naar verwachting deze week een definitief besluit over mogelijke importheffingen op elektrische...
De Europese Commissie neemt naar verwachting deze week een definitief besluit over mogelijke importheffingen op elektrische voertuigen (EV’s) van Chinese makelij. Het wil hiermee naar eigen zeggen een gelijk speelveld...
Automotive / 11-06-2024
Lees meer

Gemiddelde verkoopprijs van industriële robots daalt

Gemiddelde verkoopprijs van industriële robots daalt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-06-2024
(productnews)
Meer dan 500.000 industriële robots zijn in 2023 wereldwijd verscheept. Het aantal is ongeveer gelijk aan 2022. Wel is de...
Meer dan 500.000 industriële robots zijn in 2023 wereldwijd verscheept. Het aantal is ongeveer gelijk aan 2022. Wel is de gemiddelde verkoopprijs van industriële robots in het afgelopen jaar gedaald....
High tech / 11-06-2024
Lees meer

Hoogste woontoren in aanbouw

Hoogste woontoren in aanbouw

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-06-2024
(productnews)
In Dubai staat al het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, en nu is bekend geworden dat binnenkort ook ’s...
In Dubai staat al het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, en nu is bekend geworden dat binnenkort ook ’s werelds hoogste wolkenkrabber met woningen in Dubai zal verrijzen....
Bouw & Constructie / 10-06-2024
Lees meer

DARPA test nieuwe robot-onderzeeër

DARPA test nieuwe robot-onderzeeër

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-06-2024
(productnews)
DARPA heeft eindelijk meer onthuld over de mysterieuze robotonderzeeër Manta Ray (mantarog), met indrukwekkende nieuwe...
DARPA heeft eindelijk meer onthuld over de mysterieuze robotonderzeeër Manta Ray (mantarog), met indrukwekkende nieuwe beelden van het prototype van het onbemande onderwatervoertuig (UUV) dat voor het eerst getest werd...
Scheepsbouw & Offshore / 10-06-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven