maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 08 februari 2021

Grotere bedrijven: ‘COVID-19 pandemie vergroot noodzaak tot verduurzaming’

Met name grote bedrijven (250 – 1.000 medewerkers) zien door de pandemie van het COVID-19 virus een sterkere noodzaak tot verduurzaming dan kort voor de crisis. 79% meldt dat deze noodzaak is gestegen. Een derde heeft al geïnvesteerd in duurzame energie. Ondervraagde bedrijven melden vooral voor een beter milieu te investeren in verduurzaming, maar ook met het oog op kostenbesparingen. Tegelijkertijd willen zij de toekomst van hun bedrijf veiligstellen.

Dit blijkt uit onderzoek van ING onder honderden bedrijven. “In deze tijd die vooral om corona draait is juist duurzaamheid voor bedrijven belangrijker geworden”, zegt Annemein Kolk, directeur Zakelijk bij ING. “Dat is heel duidelijk gebleken doordat we het onderzoek twee keer hebben gedaan: vlak voor de crisis, naar aanleiding van het Klimaatakkoord, en nu een jaar later. Bij de eerste meting bleek al dat bedrijven verduurzamen noodzakelijk vonden en bovendien dat het bedrijfsleven daarbij het voortouw moest nemen. We hebben onlangs het onderzoek herhaald om de invloed van corona te zien op de verduurzamingsplannen. Wat blijkt: ruim de helft van de bedrijven is duurzaamheid tijdens de coronacrisis belangrijker gaan vinden. Bij grote bedrijven is dit zelfs ruim twee derde.”

59% van de bedrijven geeft aan veel bezig te zijn met verduurzamen. Onder grootbedrijven ligt dit percentage zelfs op 74%. In veel gevallen gaat het hierbij om relatief makkelijk door te voeren maatregelen. Denk hierbij aan energiebesparingen, het recyclen, reduceren en scheiden van afval, besparen van water en het gebruik van duurzame energie. Steeds meer bedrijven zetten daarnaast in op het reduceren van hun CO2-uitstoot; 29% van de bedrijven is hiermee bezig waar dit percentage eerder nog op 26% lag. De ontwikkeling van duurzame producten en productiemethoden (15% naar 18%) en circulair produceren (12% naar 16%) zijn eveneens veelvoorkomende maatregelen.

Grootbedrijven versnellen investeringen

Als we kijken naar de investeringsplannen van bedrijven is een duidelijke scheiding zichtbaar tussen het grootbedrijven en middelgrote bedrijven. Zo blijkt uit cijfers van ING dat een derde van de middelgrote bedrijven investeringsplannen in verduurzaming heeft uitgesteld. Van de grootbedrijven heeft een derde deze plannen juist versneld. Naar verwachting zijn de investeringskosten gelijk aan ongeveer 15% van de omzet, wat iets meer is dan een jaar geleden. Een duurzame herstart na het versoepelen van de coronamaatregelen krijgt bij grootbedrijven (62%) vaker een hoge of zeer hoge prioriteit dan bij middelgrote bedrijven (50%).

Annemein Kolk: “We zien duidelijk dat het grootbedrijf gedurende corona vaart is gaan maken met verduurzaming, terwijl het mkb juist wat inhield. Dat is goed te begrijpen omdat men het afgelopen jaar en ook nu vooral gericht is op overleven in de crisis. Dat maakt het des te belangrijker om straks bij economisch herstel te kiezen voor duurzame investeringen.”

Milieu is belangrijkste drijfveer

Het milieu is de belangrijkste drijfveer voor bedrijven voor duurzaam ondernemen, gevolgd door kostenbesparingen en het voorkomen van verspilling. Van de grootbedrijven noemt 55% de duurzame impact belangrijker dan winstmaximalisatie, terwijl dit bij middelgrote bedrijven 43% is. Bedrijven zetten verduurzaming steeds vaker in als onderscheidende factor. Zo melden bedrijven dat hun klanten (43%) en medewerkers (31%) het belangrijk vinden te kiezen voor een duurzame onderneming. Ook zien bedrijven nieuwe marktkansen (32%) en nieuwe kennis (29%) ontstaan door verduurzaming.

“Steeds meer grote bedrijven geven aan te verduurzamen om zich te onderscheiden en om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen”, zegt Annemein Kolk. “Ze noemen ook allerlei bedrijfseconomische voordelen die duurzaam ondernemen hen oplevert, zoals voorrang bij opdrachten, een beter bedrijfsmodel en een hogere marge.”

Eigen middelen blijft belangrijkste financiering

Investeringen in verduurzaming vragen om nieuwe technologieën, tijd en externe financiering. Verduurzaming is in 2020 significant vaker gefinancierd via bankfinancieringen en vanuit subsidies, blijkt uit cijfers van ING. Eigen middelen worden echter nog steeds het vaakst ingezet. De meeste bedrijven gaan uit van een terugverdientijd van 5 tot 10 jaar op duurzame investeringen.

De meeste bedrijven kiezen ervoor investeringen in verduurzaming te verrekenen met hun marge. Bijna de helft denkt echter dat hun klanten bereid zijn om deze extra kosten te betalen.

Klimaatakkoord

Bedrijven zijn ook gevraagd naar het Klimaatakkoord. Net als vorig jaar staat de meerderheid van de bedrijven positief tegenover het Klimaatakkoord. Wel denkt de helft van de respondenten dat de doelstellingen uit het akkoord niet gehaald worden. Ook hierbij is een verschil zichtbaar tussen grootbedrijven en kleinere organisaties; grootbedrijven zijn optimistischer dan middelgrote bedrijven over het halen van de klimaatdoelstellingen. Ook grootbedrijven noemen het Klimaatakkoord echter ambitieus.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 29-04-2024
(productnews)
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een...
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een zwerm te vliegen. Daarbij is het mogelijk de volledige...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven