maart 2022 - Jaarbeurs
Lucht & Ruimtevaart / 09 februari 2021

Europees project test drones in stedelijke omgeving in onder meer Nederland

Stedelijke luchtmobiliteit, ook wel Urban Air Mobility (UAM) genoemd, maakt het mogelijk steden duurzamer en slimmer te maken. Denk hierbij aan de inzet van luchttaxi’s voor personenvervoer en drones voor het vervoeren van vracht of voor ondersteuning in noodsituaties. Het Europese project AMU-LED wil in 2022 een veilige integratie van drones demonstreren in een stedelijke omgeving in Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

AMU-LED staat voor ‘Air Mobility Urban – Large Experimental Demonstrations’. Het gaat om een Horizon 2020-project van de Europese Commissie, met als doel het demonstreren van een veilige integratie van verschillende soorten drone-operaties in het luchtruim van steden.

17 partijen uit Europa en de Verenigde Staten zijn bij het project betrokken. Het consortium bestaat uit Airbus, AirHub, Altitude Angel, ANRA Technologies, Boeing Research & Technology-Europe, FADA-CATEC, Cranfield University, EHang, ENAIRE, de gemeente Amsterdam, INECO, ITG, Jeppesen, NLR, Space53 en Tecnalia. Het project wordt gecoördineerd door everis.

Mogelijkheden in kaart brengen

Met behulp van praktijkgerichten testen en simulaties willen de betrokken partijen onderzoeken hoe met behulp van UAM:

  • wegen op de grond kunnen worden ontlast;
  • het vervoer van mensen en goederen kan worden verbeterd;
  • reistijden kunnen worden verkort;
  • luchtvervuiling kan worden teruggedrongen;
  • de hoeveelheid verkeersongevallen kan verminderen.

De testen en demonstraties die AMU-LED gaat uitvoeren leveren gegevens op, op basis waarvan het initiatief informatie wil aanleveren aan regelgevende instanties. Denk hierbij aan de European Union Aviation Safety Agency (EASA), het Europese Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart.

Rondvlucht in drone

Senior R&D Manager Henk Hesselink is namens NLR betrokken bij het project als technical manager: “Een van de betrokken partners laat nu al in China toeristen een rondvlucht maken in een drone die bestuurd wordt vanaf de grond. Er moet nog veel geregeld worden, maar zo concreet zouden wij het ook willen maken: zonder meevliegende piloot, personen en vracht vervoeren gecoördineerd in U-space – een in hoge mate geautomatiseerde luchtverkeersleiding voor drones.”

AMU-LED (foto: NLR)
AMU-LED (foto: NLR)

De partijen willen op termijn op locaties in drie verschillende landen demonstraties realiseren: Santiago de Compostela in Spanje, Cranfield in het Verenigd Koninkrijk en Amsterdam, Rotterdam en Enschede in Nederland. Naar verwachting omvatten de testen en demonstraties die binnen AMU-LED worden uitgevoerd meer dan 100 vlieguren. Ook worden verschillende soorten drones en dronevluchten gecombineerd met het oog op verschillende scenario’s, usecases en toepassingen. Denk hierbij aan vluchten met luchttaxi, vrachtvervoer, levering van medische apparatuur, inspectie van infrastructuur, politietoezicht en ondersteuning van hulpdiensten.

Internationale marktpositie opbouwen

“Wereldwijd wordt UAM een hot item. Zelfs onze Nederlandse minister van IenW (red: Infrastructuur & Waterstaat) noemde in haar opening van de laatste Amsterdam Drone Week de luchttaxi’s die mogelijk boven de Nederlandse steden gaan vliegen. Wij kunnen als drone-innovatiecluster niet wachten om daadwerkelijk in de praktijk met deze nieuwe technologie aan de slag te gaan. We voorzien goede kansen voor Nederlandse ontwikkelaars om hierin een internationale marktpositie op te bouwen, mits we in dit project kunnen aantonen dat dat veilig en verantwoord kan”, aldus Marc Sandelowsky van drone innovatie- en testcenter Space53.

“Het AMU-LED project vormt een prachtige kans om de meerwaarde van UAM voor de maatschappij te laten zien en brengt nieuwe technieken als 5G, kunstmatige intelligentie en drones samen. We kijken er naar uit om te laten zien wat de Nederlandse drone-industrie in huis heeft”, zegt Stephan van Vuren, Co-Founder bij drone softwareontwikkelaar en adviesbureau AirHub.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Siemens Nederland en VDL werken samen aan nieuwe generatie AGV’s

(productnews)
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek...
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer...
Automotive / 06-05-2024
Lees meer

Ontwikkelaar van autonome bloedafnameapparaten haalt 20 miljoen dollar op

(productnews)
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij...
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij financierders. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor de commercialisering van haar robotische...
Medisch & Zorg / 06-05-2024
Lees meer

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven