maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 05 januari 2021

Ministeries en provincie Groningen steken miljoenen euro’s in ontwikkeling van hyperloop

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) geven 4,5 miljoen euro subsidie aan het Hyperloop Development Program. Dit publiek-private samenwerkingsverband gaat den potentie van de hyperloop als een snel transportmiddel zonder uitstoot onderzoeken. Hierbij wordt onder meer gekeken naar de rol die de hyperloop kan spelen in de klimaattransitie en potentiële economische groei. De provincie Groningen stelt 3 miljoen dollar beschikbaar voor een testfaciliteit.

Wat is de hyperloop?

De hyperloop is een concept voor een transportmiddel dat is bedacht voor Elon Musk, oprichter van onder meer SpaceX en Tesla. De hyperloop is een trein die door een vacuümbuis reist. Dit vacuüm zorgt voor een lage luchtweerstand, waardoor het voertuig met relatief weinig energie een hoge snelheid kan realiseren. Dankzij een topsnelheid van zo’n 1200 kilometer per uur moet een reis van Amsterdam in Parijs met behulp van de hyperloop slechts dertig minuten in beslag nemen.

Het idee is in 2012 door Musk gepresenteerd. Om de ontwikkeling van het idee te versnellen zette Musk in 2015 de Hyperloop Pod Competition op, waarbij deelnemers werden uitgedaagd op halve schaal een hyperloop-pod te bouwen. Deze pod konden zij testen op een testbaan van 1,6 kilometer lang, die eveneens op halve schaal is gerealiseerd. Drie teams gingen in januari 2017 met een eigen ontwerp de strijd met elkaar aan. Een Nederlandse studententeam van de TU Delft dat onder de naam Delft Hyperloop opereerde won de competitie.

ProRail en de Technische Universiteit Delft tekenden in september 2018 een overeenkomst om een ongebruikte tweede tunnelbuis van een spoortunnel in Delft om te bouwen tot een testbuis voor de hyperloop. Eind 2019 is daarnaast de realisatie van een testbaan van 3 kilometer lang op korte afstand van de stad Groningen aangekondigd. Dit centrum moet in 2022 gereed zijn.

Hyperloop Development Program

Het Hyperloop Development Program is een research & development (R&D)-programma voor de ontwikkeling van de hyperloop. Het programma is opgezet als een inclusief ecosysteem waarbinnen bedrijven en instituten samenwerken aan het versnellen van de ontwikkeling van de hyperloop. Met als doel de realisatie van een efficiënt transportmiddel voor zowel personen als goederen via vacuümbuizen.

Het programma, dat een looptijd kent van drie jaar, is onder meer bedoeld om aan te tonen dat de hyperloop een veilige, duurzame en commercieel haalbare oplossing is voor transportuitdagingen in zowel Europa als de rest van de wereld. Ook wordt onderzoek gedaan naar de potentie van de hyperloop als een industrieel ontwikkelingsproject dat tot nieuwe bedrijven, banen en economische groei kan leveren. Ook naar implicaties voor de digitalisering en connectiviteit van de hyperloop wordt onderzoek gedaan.

“Een wereldwijd infrastructuurproject als de hyperloop kan alleen worden gerealiseerd als publieke en private partijen op complementaire wijzen samenwerken”, zegt Jeroen in ’t Veld, bestuursvoorzitter van het Hyperloop Development Program.

‘Nederland is een leider op het gebied van hyperloop’

Het Hyperloop Development Program wijst er ook op dat Nederland zichzelf inmiddels als een ‘natuurlijke leider’ heeft gepresenteerd op het gebied van de hyperloop. Zo is inmiddels een ecosysteem beschikbaar met meer dan twintig relevante bedrijven. Ook zijn cruciale hyperlooptechnologieën in Nederland ontwikkeld en gevalideerd. Als voorbeeld noemt het programma wissels voor hyperlooptrajecten.

Het programma heeft een budget van in totaal 30 miljoen dollar beschikbaar. Industriepartners leveren met 22,5 miljoen euro het leeuwendeel van deze investering. De volgende industriepartners zijn bij het project betrokken: ADSE, Balance, Royal BAM Group, Delft Hyperloop, de Nederlandse Spoorwegen, EuroTube, Hochschule Emden/Leer, Hardt, Institute of Global Innovation Economics and Logistics, Royal IHC, NEVOMO, POSCO, Recaro, Royal Schiphol Group, Schweizer Design Consulting, Tata Steel, TÜV Rheinland en Vattenfall.

Subsidie

De ministeries van I&W en EZK stellen daarnaast gezamenlijk 4,5 miljoen subsidie beschikbaar. De provincie Groningen trekt eveneens de portemonnee en maakt 3 miljoen dollar beschikbaar voor de realisatie van een testfaciliteit voor de hyperloop.

De Tweede Kamer is in oktober al door Minister Cora van Nieuwenhuizen van I&W en staatssecretaris Mona Keijzer van EZK geïnformeerd over de subsidies. Naar verwachting wordt begin 2021 meer informatie bekend gemaakt over het aanvragen van subsidie en de rol die de overheid wil spelen bij ontwikkelingen rondom de hyperloop. “Het is belangrijk dat terwijl we de economische consequenties van de uitbraak van het coronavirus ervaren Nederland potentiële investeringen blijft onderzoeken voor deze nieuwe technologie, die significant kan bijdragen aan ons toekomstige verdienmodel”, schreven minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Keijzer in een brief aan de Tweede Kamer.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven