maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 oktober 2020

Verzekeraars roepen Britse overheid op toestaan Automated Lane Keeping Systems uit te stellen

De Vereniging van Britse Verzekeraars (Association of British Insurers – ABI) en onderzoeksbureau Thatcham Research roepen de Britse overheid op het toelaten van Automated Lane Keeping Systems (ALKS) op de Britse wegen uit te stellen. De technologie brengt volgens de partijen de levens van weggebruikers in gevaar.

Het Brite ministerie van Transport kondigde in augustus aan vanaf 2021 het gebruik van ALKS technologie op de Britse wegen toe te staan. Voertuigen met deze technologie kunnen over een grotere afstand volledig autonoom rijden. De voertuigen mogen hierbij een snelheid maximaal 70 mijl per uur (zo’n 112 km per uur) hanteren.

Rachal Maclean, staatssecretaris van Transport, wees bij de aankondiging op de toegevoegde waarde die geautomatiseerde technologie kan leveren aan de veiligheid op de weg. “Geautomatiseerde technologie kan rijden veiliger, soepeler en eenvoudiger maken voor automobilisten. Het Verenigd Koninkrijk moet het eerste land zijn om van deze voordelen te profiteren en fabrikanten aantrekken om nieuwe technologieën te ontwikkelen en testen”, aldus Maclean.

‘Niet veilig genoeg’

Als onderdeel van de plannen vroeg het minister betrokken partijen hun visie over het gebruik van ALKS technologie op de openbare weg te delen. ABI Research en Thatcham Research wijzen in hun reactie op gevaren die het gebruik van de technologie met zich meebrengt. “Zowel de functionaliteit van ALKS technologie als de regelgeving waaronder deze opereert betekenen dat zij niet kunnen repliceren wat een competente en betrokken menselijke bestuurder kan doen, en zijn naar mening van Thatcham Research en de ABI niet veilig genoeg om geclassificeerd te worden als ‘geautomatiseerd rijden'”, schrijven de partijen.

Thatcham Research uit zorgen over de veiligheid van het plan. “Het plan van de overheid bedreigt de veiligheid op de weg”, zegt Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij Thatcham Research. Avery vreest onder meer dat mensen te veel op ALKS technologie zullen vertrouwen en hun aandacht daardoor niet meer bij de weg houden. “Dat is echter niet de realiteit. De beperkingen van de technologie betekenen dat het geclassificeerd zou moeten worden als rijhulp, aangezien de bestuurder betrokken moet blijven en klaar moet zijn om in te grijpen.”

Geen onrealistische verwachtingen scheppen

Directeur General Insurance Policy bij ABI James Dalton voegt toe: “De verzekeringsbranche is 100% toegewijd aan het ondersteunen van de ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen, die de potentie hebben de veiligheid op de weg drastisch te vergroten en onze transportsystemen kan revolutioneren. Voertuigen voorzien van een geautomatiseerde lane-keeping systeem zijn een goede stap richten de ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen.”

“Bestuurder moeten echter geen onrealistische verwachtingen worden gegeven over de mogelijkheden van het systeem. Thatcham Research identificeert enkele zorgwekkende scenario’s waarin ALKS niet veilig kan opereren zonder ingrijpen van de bestuurder. Wij geloven dan ook sterk dat de timing voor de introductie van ALKS moet worden aangepast om te voorkomen dat mensenlevens in gevaar worden gebracht.”

Risico’s

De organisaties wijzen op verschillende risico’s:

  • Objecten op de weg: Op de Britse wegen vonden in 2019 elf serieuze ongelukken plaats door objecten op de weg. ALKS technologie is mogelijk niet altijd in staat dit gevaar tijdig op te merken, wat tot ongelukken kan leiden. Een oplettende bestuurder kan echter tijdig ingrijpen, het object ontwijken en een ongeluk voorkomen.
  • Voetgangers op de weg: Bij 23% van de ongelukken op de Britse wegen waarbij ernstig gewonden of dodelijke slachtoffers vielen waren in 2019 voetgangers betrokken. ALKS technologie is geprogrammeerd om zijn rijbaan te behouden. Thatcham Research en ABI vrezen dat voertuigen met de technologie dan ook niet zullen uitwijken voor voetgangers op de weg, terwijl een oplettende bestuurder dat wel zou doen.
  • Wegafsluitingen: Op de Britse wegen vonden in 2019 70 ongelukken plaats waarbij voertuigen op een afgesloten rijbaan reden. Deze rijbanen worden gemarkeerd met een rood kruis op de matrixborden. ALKS technologie is mogelijk niet altijd in staat deze wegafsluitingen op te merken en daardoor op een afgesloten rijbaan rijden. Daarnaast wijzen Thatcham Research en ABI erop dat indien een voertuig op zijn rijbaan moet blijven, het voertuig alleen onder een rood kruis tot stilstand kan komen. Van baan wisselen is immers niet toegestaan.

Nog veel ontwikkeling nodig

“Huidige technologie vereist een oplettende bestuurder die betrokken is en de controle over het voertuig indien nodig kan overnemen. ALKS technologie heeft een grote stap in zijn ontwikkeling nodig om met deze praktijkscenario’s om te kunnen gaan”, aldus Avery.

De volledige verklaring van Thatcham Research en ABI is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven