maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 22 september 2020

Nieuwe elektrische motorfiets van Voxen Motors moet snelheidsrecord verbreken

Voxan Motors, onderdeel van de Venturi Group, presenteert de Wattman. Deze elektrische motorfiets is ontworpen om de snelste motorfiets ter wereld te worden. Het voertuig moet een topsnelheid van 330km/u gaan doorbreken.

De Wattman is gebaseerd op een elektrische motorfiets van Voxan Motors voor de openbare weg die in 2013 is gepubliceerd. Met behulp van de Wattman wil de fabrikant van elektrische motorfietsen uit Monaco in juli 2021 een recordpoging houden. Deze vindt plaats op de Salar de Uyuni zoutvlakte in Bolivia. Het voertuig wordt die dag bereden door Max Biaggi, tweevoudig winnaar van het wereldkampioenschap superbike en viervoudig winnaar van de 250cc-klasse.

367pk

De elektrische motorfiets levert een vermogen van in totaal 367pk, wat voldoende moet zijn om een topsnelheid van meer dan 329 km/u te bereiken. De elektromotor wordt van stroom voorzien vanuit een lithium-ion accu. Het voertuig weegt 300kg, waarvan 140kg voor rekening komt van de batterij.

De fabrikant wil het snelheidsrecord verbreken in de categorie elektrische motorfietsen die in contact staan met de weg, door één wiel worden aangedreven, deels gestroomlijnd zijn en minder dan 300kg wegen. Het huidige record in deze categorie staat op naam van Ryuji Tsuruta, die met behulp van een Mobitec EV-02A in 2019 een snelheidsrecord van 329,085 km/u vestigde.

Venture Group

Voxan Motors is onderdeel van Venturi Group, waar ook de fabrikant van elektrische’s auto’s Venturi onderdeel van is. Dit bedrijf ontwikkelde eerder de VVB-3, een elektrisch voertuig waarmee op 19 september 2016 een wereldrecord is gevestigd op de zoutvlakte van het Amerikaanse Bonneville. Dit voertuig draagt de bijnaam Bucketeye Bullet 3. De VVB-3 behaalde hier een topsnelheid van 549 km/u. Het voertuig werd bestuurd door Roger Schroer, testrijder bij het Amerikaanse Transportation Research Center Inc.

Het bedrijf verbrak met de Bucketeye Bullet 3 het eerder snelheidsrecord van 495 km/u, dat eveneens met een Venturi werd gevestigd. Het ging toen om de VVB-2.5, de voorloper van de VVB-3 die de bijnaam Bucketeye Bullet heeft.

Meer informatie over de Wattman en de recordpoging met deze elektrische motorfiets is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: © VOXAN / JF Romero

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven