maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 september 2020

Fabrikant van elektrische voertuigen e.GO Mobile maakt doorstart

De Nederlandse durfinvesteerder ND Industrial Investments investeert in e.GO Mobile. De Duitse fabrikant van elektrische auto’s maakt een doorstart.

Dit meldt e.GO in een persbericht. Duitse media melden dat ND Industrial Investments tientallen miljoenen euro’s steekt in e.GO. Deze fabrikant van elektrische auto’s zou zijn eerste modellen dit jaar in productie nemen. Door de COVID-19 pandemie kwam het bedrijf echter in zwaar weer, waarna het zich in april genoodzaakt zag faillissement aan te vragen.

e.GO is in 2015 opgericht door Prof. Dr. Günther Schuh en richt zich op de productie van elektrische voertuigen. Het bedrijf telt ongeveer 450 medewerkers. e.GO wil kosteneffectieve, praktische en duurzame elektrische voertuigen gericht op korte ritten op de markt zetten. Het bedrijf werkt hiervoor samen met een netwerk van onderzoeksfaciliteiten en ruim 400 technologiebedrijven via de RWTH Aachen Campus.

e.GO Life

Het bedrijf richt zich sinds 2018 op de ontwikkeling en productie van de e.GO Life, een kleine elektrische auto van zo’n 3,3 meter lang, 1,7 meter breed en 1,6 meter hoog. De auto weegt 1.490 kg.

Het voertuig is leverbaar in twee versies: de e.GO Life 40+ en e.GO Life 60. Deze zijn voorzien van een respectievelijk 41 kW of 57 kW elektromotor van Bosch. Deze geeft de e.GO Life 40+ een topsnelheid van 120 km/u, terwijl deze bij zijn grotere broer 130 km/u bedraagt. De voertuigen accelereren in respectievelijk 5,1 en 4,3 seconden naar de 50 km/u. De modellen zijn beide voorzien van een 21,5 kWh lithium-ion accu, wat een WLTP-bereik van respectievelijk 122 en 139 km oplevert.

De e.GO Life kan worden opgeladen via het reguliere stroomnetwerk. Via deze laadmethode kan een volledige lege accu in 9,6 uur tot 95% capaciteit worden geladen. Via een type 2 connector en 1-fase aansluiting is dit mogelijk in zo’n 6 uur. De status van het laadproces kunnen gebruikers via een app op afstand uitlezen. Deze app geeft ook inzicht in het verbruik van het voertuig. Dit verbruik bedraagt volgens de fabrikant 18,7 kWh per 100 km voor de e.GO Life 40+ en 15,5 kWh per 100 km voor de e.GO Life 60.

Met het oog op duurzaamheid wordt de lithium-ion accu zodra deze niet meer voldoet aan de eisen hergebruikt. Bijvoorbeeld voor de opslag van zonne-energie. Ook is met het oog op onder meer gewicht gekozen voor een aluminium chassis. De polymere carrosserie is ongeverfd en recyclebaar. Het ongeverfde carrosserie heeft als bijkomend voordeel dat krassen volgens e.GO niet opvallen.

e.GO Life Concept Cross en Life Sport

Naast de e.GO Life zijn ook de prototypes e.GO Life Concept Cross en Life Sport gepresenteerd. De e.GO Life Concept Cross is een crossover op basis van e.GO Life. Het voertuig is onder meer voorzien van bredere banden, andere bumpers en ronde mistlampen. Daarnaast beschikt het prototype over meer grondspeling dan de e.GO Life.

De e.GO Life Sport is onder meer voorzien van een 80 kW elektromotor, ten opzichte van de 57 kW elektromotor van de ‘standaard’ e.GO Life. Deze sterkere motor wordt van stroom voorzien door een grotere accu van 30 kWh.

Beide modellen zijn nog niet in productie en nog niet te koop. Wel kunnen geïnteresseerden via de website van e.GO hun contactgegevens achterlaten om over de productie geïnformeerd te worden.

Ulrich Hermann benoemd tot CEO

ND Industrial Investments neemt een meerderheidsbelang in e.GO. Als onderdeel van de investering treedt oprichter Günther Schuh terug als CEO. Schuh blijft lid van het managementteam en aandeelhouder in het bedrijf. Hij wordt opgevolgd door Ulrich Hermann, voormalig bestuurslid van Heidelberg Druckmaschinen. Zodra onder meer contracten met toeleveranciers zijn vernieuwd wil het bedrijf de productie in zijn Aachen Rothe Erde fabriek weer opstarten. Service aan en de verkoop van de e.GO Life zijn inmiddels al hervat.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven