Nederlandse bedrijven: ‘Investeer in concurrerende, duurzame en sociale economie’

Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
26 november 2025
3 min

Topmensen van honderd Nederlandse bedrijven roepen de formerende partijen op te kiezen voor de ‘economie van de toekomst’. Zij pleiten voor structurele investeringen in een economie die niet alleen concurrerend is, maar ook duurzaam en sociaal. Verduurzaming staat daarbij centraal.

“Het geluid van bedrijven die wíllen verduurzamen hoor je minder vaak – maar het is er wel degelijk. Deze ondernemers kiezen bewust voor de toekomst en willen dat Den Haag dat ook doet”, aldus Ankie van Wersch, CEO van Future Up. Future Up is de nieuwe naam van MVO Nederland.

Ondertekend door uiteenlopende bedrijven

De bedrijven doen de oproep in een open brief, die ondertekend is door CEO’s van 100 bedrijven, waaronder KPN, bol, Renewi, Dopper, Mediq, Strukton, RAI Amsterdam, Seepje, The Good Roll en ASN Bank. De bedrijven vertegenwoordigen een gezamenlijke omzet van ongeveer 43 miljard euro en tellen meer dan 125.000 medewerkers. Het gaat om bedrijven uit uiteenlopende sectoren, waaronder retail, chemische industrie, agrifood, textiel en dienstverlening.

De partijen roepen op te investeren in een concurrerende, duurzame en sociale economie. Drie dingen staan daarbij volgens hen centraal:

  • Het behoud van grondstoffen
  • Samenwerken met de natuur
  • Inzetten op een eerlijk spelveld

De bedrijven stellen dat niet kiezen voor deze stappen gelijkstaat aan kiezen voor achteruitgang en een economie die wringt en schuurt. De partijen waarschuwen dat dit burgers het perspectief biedt van stagnerende welvaart, afhankelijkheid van foute regimes en verlies van natuur en welzijn.

‘Gezond verstand’

“Vaak lijkt het alsof het bedrijfsleven niet wil verduurzamen, vanwege vermeende kosten of regeldruk. Maar een substantieel aantal bedrijven wil dat wel degelijk”, zegt Van Wersch. “En geen wonder: uit onderzoek van klimaatdatabureau CDP blijkt dat 1 euro investeren in verduurzaming al 46 euro bespaart op toekomstige verliezen of kosten. De oproep komt in eerste plaats uit gezond verstand, daarna pas uit idealisme of groene ambitie. Het behoud van grondstoffen, het samenwerken met de natuur en gaan voor een eerlijk speelveld is voor deze CEO’s de normaalste zaak van de wereld.”

Erik-Jan Mares, CEO Zeeman textielSupers: “Samen met partners bouwt Zeeman aan circulaire ketens. Dit vraagt om doorzettingsvermogen, innovatie, samenwerking en een langetermijnkoers. Circulariteit is in de Nederlandse economie nog niet vanzelfsprekend. Bedrijven kunnen hier het verschil maken, mits ze goede ondersteuning krijgen. Zo verkopen we in een aantal winkels tweedehandskleding. Daar moeten we 21 procent btw over heffen, terwijl de btw ook al door de vorige eigenaar is betaald. Daarom roepen wij op tot een btw-verlaging, zodat tweedehands kleding goedkoper en toegankelijker wordt.”

‘Denken in generaties’

Peer Swinkels, CEO Royal Swinkels: “Als familiebedrijf denken we bij Royal Swinkels niet in jaren, maar in generaties. We willen een sterker, slimmer en duurzamer bedrijf doorgeven aan de volgende generatie. Dat vraagt om moedige keuzes en strategische investeringen in onder andere de energietransitie. Langetermijnbeleid, circulariteit en een eerlijk speelveld zijn essentieel om samen duurzame vooruitgang te realiseren.”

Brechtje van den Beuken, co-CEO Bosch Beton: “Circulair en duurzaam bouwen vraagt om consistent langetermijnbeleid. We zien nu dat nieuwe wetten en regels elkaar in hoog tempo opvolgen en dat oude, tegenstrijdige wetten niet worden herzien of afgeschaft. Dat verstikt de uitvoering en haalt de prioriteit uit wat écht belangrijk is. We roepen de politiek dan ook op: stop met zwabberbeleid, kies voor uitvoerbaarheid. Want zonder die koers komt ons land tot stilstand.”

‘Internationaal blijven concurreren’

Van Wersch: “Deze honderd bedrijven willen investeren in duurzame groei, banen en innovatie. Nog te vaak hebben ze last van regels in het voordeel van bedrijven in de oude economie. Zo gaan er nog steeds subsidies naar fossiele bedrijven, terwijl innovatieve, duurzame start-ups moeilijk kapitaal kunnen krijgen voor opschaling. Alleen als de overheid meebouwt aan een economie waarin duurzaam ondernemen de norm is, kan het Nederlandse bedrijfsleven internationaal blijven concurreren.”

De oproep is hier te vinden.

Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.