De Europese Commissie gaat zich opnieuw buigen over de eerder gestelde deadline van 2035 voor het verbieden van de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. De commissie wilde zich hier in 2026 over buigen, maar haalt deze beslissing naar voren.
Dit meldt Reuters op basis van bronnen. De Europese Commissie kondigde in 2022 aan de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor binnen de Europese Unie (EU) per 2035 te verbieden. Dit betekent in de praktijk dat alleen nog voertuigen met een andere aandrijving zoals een elektrische- of waterstof-gebaseerde aandrijving nog verkocht mogen worden.
Veel kritiek
De maatregel kreeg veel kritiek, onder meer vanuit autofabrikanten. Zo zien autofabrikanten de vraag naar elektrische voertuigen al langer teruglopen en achterblijven bij voorspellingen. Zo is ongeveer 8,5% van alle verkochte bestelwagens elektrisch, terwijl dit percentage voor personenauto’s op ongeveer het dubbele ligt.
Slecht nieuws voor autofabrikanten. Zij investeerden eerder miljarden euro’s in de ontwikkeling van elektrische voertuigen (EV’s). Door de teruglopende vraag hebben zij moeite om deze investering terug te verdienen.
Sterke concurrentie
Tegelijkertijd kampen autofabrikanten met sterke concurrentie vanuit met name China. Veel Chinese autofabrikanten bieden EV’s aan voor prijzen die lager liggen dan die van Europese concurrenten. Veel Europese fabrikanten hebben hierdoor moeite om te concurreren met deze merken. Daarnaast lijden autofabrikanten schade door Amerikaanse importtarieven, wat hun positie op de Amerikaanse markt aantast.
Veel autofabrikanten stellen dan ook inmiddels dat het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor per 2035 niet meer haalbaar is.
Reddingsplan
Eerder kwam de Europese Commissie al met een reddingsplan voor de Europese automotive-industrie. Het wil miljarden euro’s steken in het ondersteunen van de sector. Het geld is onder meer bedoeld voor het stimuleren van innovatie en het verkrijgen van grondstoffen om binnen de EU batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) te kunnen produceren.
De Europese Commissie maakt in totaal 1,8 miljard euro vrij voor het beschikbaar maken van grondstoffen voor batterijproductie. Ook wil de Europese Commissie in 2027 in samenwerking met partners een miljard euro beschikbaar maken voor innovatie binnen de Europese automotive-sector. Ook de vraag naar EV’s moet via het reddingsplan gestimuleerd worden.
Alternatieve regels overwogen
Nu gaat dus mogelijk ook het uitbannen van de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor de schop. Het loslaten van 2035 als deadline kan autofabrikanten helpen, aangezien zij zich hierdoor de komende jaren kunnen blijven richten op de verkoop van auto’s waarnaar meer vraag is.
De Europese Commissie overweegt naar verluid alternatieve regels die de omarming van EV’s moeten stimuleren. Zo zou onder meer een aparte voertuigsklasse voor kleine elektrische voertuigen worden overwogen. Deze klasse zou onder meer kunnen profiteren van gunstigere belastingtarieven en daarnaast extra CO2-credits kunnen opleveren, wat autofabrikanten moet helpen bij het halen van doelstellingen rond CO2-emissies.
Lokale productie stimuleren
Ook wil de Europese Commissie volgens Reuters de lokale productie van componenten als accupakketten willen stimuleren. Ook zou er gewerkt worden aan voorwaarden voor investeringen vanuit buitenlandse fabrikanten en leveranciers, waarbij de focus ligt op China.
Beeld: Free-Photos via Pixabay