Export van occasion EV’s in jaar tijd verdubbeld

Beeld: Shutterstock
Wouter Hoefnagel
Wouter Hoefnagel
08 juli 2025
3 min

De verkoop van tweedehands auto’s is in de eerste helft van 2025 gestegen. In totaal zijn meer dan een miljoen occasions (1.079.516). Dit komt neer op een stijging van 4,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Een opvallende ontwikkeling is de export van elektrische voertuigen (EV’s), wat met maar liefst 116,6% is gestegen.

Dit blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC. In totaal zijn 705.953 occasions door autobedrijven aan consumenten verkocht. 373.563 occasions zijn door particulieren verhandeld. “Gebruikte auto’s blijven onverminderd populair. Nieuwe auto’s worden steeds duurder, waardoor veel mensen bewust kiezen voor jong gebruikt”, zegt Gerard Ten Buuren, voorzitter BOVAG Onafhankelijk Autobedrijven.

Groei in verkoop tweedehands EV’s vlakt af

De verkoop van tweedehands EV’s is in de eerste helft van 2025 gestegen. 45.726 gebruikte EV’s wisselden van eigenaar, wat 14,1% meer is dan een jaar eerder (40.082). Wel vlakt de groei af en is aanzienlijk lager dan dezelfde periode een jaar eerder, toen het aantal verkochte tweedehands EV’s nog met 51% steeg van 26.567 in de eerste helft van 2023 naar 40.082 in de eerste helft van 2024.

EV’s staan daarmee op de vierde plaats wat betreft occasionverkopen in de eerste helft van 2025. Veruit het grootste deel van de verkochte occasions is een benzineauto (795.880 stuks). Hybride modellen volgen op flinke afstand met 164.057 stuks. Daarnaast verruilden 62.053 tweedehands dieselauto’s van eigenaar. EV’s volgen met 45.726 stuks, terwijl 10.317 occasions op LPG van eigenaar wisselden.

Export van EV’s sterk gestegen

Als we kijken naar de import en export van voertuigen valt op dat de export van EV’s sterk is gestegen. Waar in de eerste helft van 2024 nog in totaal 9.074 EV’s werden geëxporteerd, zijn dat er in dezelfde periode dit jaar 19.655 stuks. De Tesla Model 3 (5.915), Kia Niro (1.428), Hyundai Kona (1.169) en Audi E-tron (1.017) zijn de meest geëxporteerde EV’s.

Hiermee staan EV’s inmiddels op de derde plaats wat betreft exportvolume, na benzine (75.576) en diesel (50.376). Het aantal geëxporteerde hybride voertuigen komt uit op 10.225 stuks. De totale export van occasions steeg in de eerste helft van 2025 met 17,1%. In totaal gingen 158.119 auto’s de grens over, ten opzichte van 135.038 een jaar eerder.

BOVAG legt de oorzaak van de stijgende export van EV’s bij het overheidsbeleid. Ten Buuren: “We zien dat er steeds meer gebruikte EV’s de grens over gaan. Zolang het beleid onzeker blijft, stellen veel consumenten hun aankoop uit. Duidelijke, langjarige afspraken over autobelastingen zijn nodig om vertrouwen te geven in tweedehands elektrisch rijden.”

Import licht gestegen

De import van tweedehands personenauto’s is in de eerste helft van 2025 gestegen met 6,8%. In totaal zijn 153.808 geïmporteerd, ten opzichte van 143.997 een jaar eerder. Met name benzineauto’s (69.518) en hybride voertuigen (69.153) zijn geïmporteerd in Nederland. Daarnaast zijn 8.899 tweedehands dieselvoertuigen en 5.637 gebruikte EV’s in Nederland op kenteken gezet.

De top 5 modellen onder consumer to consumer (CtC) transacties ziet er als volgt uit

  • Volkswagen Golf (16.489 registraties, 2,2% marktaandeel)
  • Volkswagen Polo (15.693 registraties, 2,1% marktaandeel)
  • Opel Corsa (9.143 registraties, 1,2% marktaandeel)
  • Toyota Aygo (7.208 registraties, 1,0% marktaandeel)
  • BMW 3-serie (6.768 registraties, 0,9% marktaandeel)

De top 5 modellen die door autobedrijven aan consumenten zijn geleverd:

  • Volkswagen Polo (20.041 registraties, 1,4% marktaandeel)
  • Volkswagen Golf (18.960 registraties, 1,3% marktaandeel)
  • Opel Corsa (13.222 registraties, 0,9% marktaandeel)
  • Ford Focus (11.986 registraties, 0,8% marktaandeel)
  • Ford Fiesta (11.365 registraties, 0,8% marktaandeel)

De top 5 verkochte gebruikte EV’s bestaat uit de volgende modellen:

  • Tesla Model 3 (6.878 registraties, 7,5% marktaandeel)
  • Audi E-tron (2.237 registraties, 2,4% marktaandeel)
  • Volkswagen ID.3 (1.840 registraties, 2,0% marktaandeel)
  • Kia Niro (1.697 registraties, 1,9% marktaandeel)
  • Hyundai Kona (1.386 registraties, 1,5% marktaandeel)
Wouter Hoefnagel

Wouter Hoeffnagel is een freelance journalist en tekstschrijver, met interesse op het gebied van zowel industrie, IT als het kruisvlak tussen deze onderwerpen. Over deze onderwerpen schrijft hij een breed scala aan teksten, variërend van achtergrondartikelen, interviews en nieuwsberichten tot blogposts, whitepapers, case studies en websiteteksten.