maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 20 september 2017

Volkswagen gaat iconische Microbus elektrisch produceren

Volkswagen heeft aangekondigd dat het gaat starten met de productie van een elektrische variant van zijn wereldberoemde Microbus. De Duitse autofabrikant verwacht het voertuig vanaf 2022 op de markt te kunnen brengen. 

Veel vraag naar

De elektrische bus, die de naam I.D. Buzz heeft gekregen, maakt onderdeel uit van Volkswagens Strategy 2025: een uitbreiding van het aantal elektrische Volkswagen-modellen. Tegen 2025 moeten dat er meer dan dertig zijn. Tijdens de Paris Motor Show in september vorig jaar werd de eerste vierdeursauto in deze lijn gepresenteerd, de Volkswagen I.D. Deze zal in 2019 op de markt komen.

Volkswagen besloot de bus, dat een icoon was in de Flower Power-tijd, in productie te nemen nadat er na presentaties in onder meer Detroit en Geneve heel veel vraag naar onstond. “Veel mensen zeiden toen: bouw deze auto alsjeblieft!’. aldus dr. Herbert Diess, algemeen directeur van Volkswagen. 

Wagenvloer

Net zoals de concept car zal ook de productievariant van de I.D. BUZZ een elektrische auto zijn, waarvan de batterijen in de wagenvloer zijn weggewerkt. De aandrijflijn neemt weinig ruimte in, dus is het mogelijk om de voor- en achteras heel ver uit elkaar te zetten. Hierdoor is de wielbasis lang, zijn de overhangen klein en kan de interieurruimte worden gemaximaliseerd.

Deze I.D. Buzz heeft onder de vloer een grote 111 kWh accu en voor elke as een elektrische motor. Goed voor een vermogen van 370 pk, een sprinttijd van zo’n 5 tellen en een rijbereik van ruim 400 km. Maar het zou in plaats van een vierwielaandrijver ook net zo makkelijk een achterwielaandrijver met 268 pk en een kleinere (85k Wh) accu kunnen zijn. Het onderstel is de MEB-architectuur. Die werkte het bedrijf uit om z’n complete elektrische modellenprogramma op te baseren. Het studiemodel I.D. BUZZ is 4,942 meter lang, 1,976 meter breed en 1,963 meter hoog. De auto die uiteindelijk in productie gaat, zal gebruikmaken van een nieuwe bodemarchitectuur, de MEB-architectuur. Het bedrijf werkte deze architectuur uit als basis voor z’n complete elektrische modellenprogramma. De I.D. Buzz leent daarbij veel designelementen van de concept car.

Terugtrekkend stuur

De conceptbus is zo ontworpen dat het autonoom kan rijden, net zoals het eerste I.D. concept, de compacte auto. Het heeft een rechthoekig stuur dat zich terugtrekt in het dashboard als het niet gebruikt wordt. De chauffeursstoel kan dan omgedraaid worden zodat de chauffeur met de overige inzittenden kan praten. Of de uiteindelijke bus ook een recht stuur heeft, valt nog te bezien. Tijdens testritten bleek dit voor de testchauffeurs toch redelijk onnatuurlijk aan te voelen.

Naast een passagiersvariant komt er ook een bestelbus van de I.D. Buzz op de markt. “Het is een ideaal concept voor een bestelbus, zeker voor in de binnensteden”, aldus dr. Eckhard Scholz, algemeen directeur van Volkswagen Commercial Vehicles. “De I.D. BUZZ Cargo is zeer geschikt voor schoon distributieverkeer en zal een semiautonoom voertuig worden van de categorie Level 3.”

Dat Volkswagen zo vol inzet op elektrische voertuigen is mede een gevolg van het recente Diesel-schandaal. Volkswagen bleek software in auto’s te hebben geïnstalleerd die ervoor zorgde dat er tijdens testritten minder schadelijke uitstoot werd gemeten dan daadwerkelijk werd uitgestoten. Om het gesjoemel deels goed te maken, heeft Volkswagen toegezegd om elektrische auto’s te gaan promoten. 

 

Door: Kelly Bakker
Bron + foto: Volkswagen

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

UltiMaker kondigt industriële 3D-printer UltiMaker Factor 4 aan

(productnews)
UltiMaker lanceert de UltiMaker Factor 4, een 3D-printer gericht op licht industriële toepassingen. Denk daarbij aan de...
UltiMaker lanceert de UltiMaker Factor 4, een 3D-printer gericht op licht industriële toepassingen. Denk daarbij aan de ontwikkeling en productie van proceskritische tools en componenten. Het nieuwe systeem is gepresenteerd...
High tech / 29-04-2024
Lees meer

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 29-04-2024
(productnews)
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een...
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een zwerm te vliegen. Daarbij is het mogelijk de volledige...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven