maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 26 december 2017

Nederlands consortium onderzoekt technische mogelijkheden autonoom varen

Een consortium van Nederlandse bedrijven gaan aan de slag met een grootschalig onderzoek naar de technische mogelijkheden van autonoom varen op zee. Er doen bijna twintig partijen aan mee.

Tijdens de Smart Shipping Challenge 2017 werd bekend gemaakt dat een Nederlands consortium van bijna twintig partijen deze maand is gestart met een project om de technische mogelijkheden voor autonoom varen op zee te onderzoeken en te demonstreren: “Autonomous Shipping”. De toepassingen van autonoom varen op zee dragen bij aan verlaging van operationele kosten en verhoging van de veiligheid en duurzaamheid.

Samenwerken

In dit project wordt kennis opgebouwd over het integreren van bestaande technische oplossingen voor autonoom varen. De oplossingen worden gedemonstreerd in simulatoren en in de praktijk. Autonoom varen is een eindbeeld, maar de tussenstappen in het project leveren al bruikbare resultaten voor de deelnemers. Deze ontwikkeling maakt deel uit van de trend van vergaande digitalisering in de scheepvaart, ook wel aangeduid als “Smart Shipping”.

‘De trossen zijn los! Het is heel mooi dat het ons gezamenlijk gelukt is om te starten met dit project, zelfs in economisch lastige tijden voor veel bedrijven in onze sector’, aldus Marnix Krikke van Netherlands Maritime Technology. ‘TU Delft, MARIN én TNO werken elk vanuit hun eigen specialisme aan dit praktijkgerichte onderzoek voor autonoom varende zeeschepen. Dit doen zij samen met de industriële partners, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Defensie, een klassebureau, het Loodswezen en hogescholen het Maritiem Instituut Willem Barentsz en Rotterdam Mainport Institute.’

Simulatie en demonstraties

In het Joint Industry Project “Autonomous Shipping” werkt een Nederlands consortium van maritieme bedrijven, kennis- en onderwijsinstellingen, dienstverleners én overheden samen aan een twee jaar durend praktijkgericht onderzoek. Het onderzoek start met een verkenning en een analyse van mogelijke toepassingen. Daarna wordt nagegaan hoe veilige vaart mogelijk is van het schip in een omgeving met  scheepvaart. Het autonome schip moet ook in geval van storingen en van drukke scheepvaart de juiste beslissingen kunnen nemen. Vervolgens wordt onderzocht of we met bestaande technieken in staat zijn om deze (ver)storingen vanaf de wal onder controle te krijgen of te verhelpen. Dit wordt getest door middel van simulatie en verschillende demonstraties, zowel vanuit de kantooromgeving als fysiek aan boord. Het project moet leiden tot een roadmap voor introductie van autonomie in de scheepvaart.

Maurits Huisman, business development manager bij TNO Maritiem & Offshore: ‘Het is mooi dat we de Smart Shipping Challenge 2017 een concreet vervolg kunnen geven met dit project. We bouwen met TNO voort op de beschikbare kennis en ervaring op het gebied van onder andere autonoom rijden en cyber security. Daardoor kunnen we snel stappen zetten en de maritieme industrie zo goed mogelijk helpen om duurzamer, veiliger en winstgevender te worden.’

 

Bron: TNO

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

UltiMaker kondigt industriële 3D-printer UltiMaker Factor 4 aan

(productnews)
UltiMaker lanceert de UltiMaker Factor 4, een 3D-printer gericht op licht industriële toepassingen. Denk daarbij aan de...
UltiMaker lanceert de UltiMaker Factor 4, een 3D-printer gericht op licht industriële toepassingen. Denk daarbij aan de ontwikkeling en productie van proceskritische tools en componenten. Het nieuwe systeem is gepresenteerd...
High tech / 29-04-2024
Lees meer

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 29-04-2024
(productnews)
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een...
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een zwerm te vliegen. Daarbij is het mogelijk de volledige...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven