maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 14 februari 2018

Industrie slaat aan het hamsteren, harde Brexit op de loer

De Purchasing Managers’ Index voor de Eurozone kwam in januari uit op een gedurende twaalf jaar ongekend niveau van 58.6. De Europese industrie registreerde een waarde van 59.6, terwijl de Europese dienstensector uitkwam op 56.6. Deed de Nederlandse industrie het nu beter of slechter dan de Eurozone?

Het verlossende antwoord luidt op grond van de laatste NEVI PMI rapportage: beter!
Het verse record van december 2017 (62.4) werd gebroken met een waarde van 62.5 (een PMI waarde >50 duidt op toename van de industriële bedrijvigheid ten opzichte van voorgaande maand, een waarde < 50 op een afname). Het beeld van de voorgaande maanden is ongewijzigd: de sterke vraag naar Nederlandse producten houdt aan (m.n. apparaten, machines en halffabricaten) vanuit zowel binnen- als buitenland. De sterk toenemende vraag naar producten voor de bouw versterkt deze trend. De industrie kan de vraag niet aan gezien de sterk toenemende vraag naar (geschoold) personeel (werkgelegenheidsindex: 62.6) en de sterk oplopende levertijden bij leveranciers. Inkopers anticiperen op verdere prijsstijgingen en dekken hun materiaalbehoeften voor langere perioden in.

Bedrijvigheid in de industrie blijft hoog
De inkoopprijsstijgingen zijn gezien de hoge waarde van de inkoopprijsindex (73.3) fors. En deze worden uiteraard doorberekend in hogere verkoopprijzen. Het perspectief voor de industrie, en daarmee ook voor alle daarmee samenhangende toeleverende sectoren, is zonder meer goed te noemen. Niettemin zal de sterke prijsinflatie toekomstige groei gaan afremmen. Wanneer dat zal inzetten is op dit moment nog niet te voorzien. Bekijk hier de videotoelichting op de NEVI PMI.

Wel moeten we volgens o.a. het Economisch Bureau van ABN Amro alert blijven voor risico’s die het vertrouwen kunnen schaden. Denk hierbij aan de trends in de economie van China, het wispelturige Trumpbeleid en escalatie van geopolitieke spanningen. Met name de gestegen kans op een harde Brexit (of een no-deal resultaat) is iets waar ook industriële bedrijven serieus rekening mee moeten gaan houden. Dit zou het vertrouwen binnen de Eurozone wel eens ernstig op de proef kunnen stellen!

Een harde Brexit
‘Nederland wordt relatief zwaar getroffen door een Brexit. De onzekerheid is groot en de klok tikt’ aldus Chris Williamson (chief business economist van IHS Markit). Af en toe worden wel noodgeluiden geuit. Zoals door de Britse autofabrikant Aston Martin dat zegt de productie stil te moeten leggen als de regering geen goede afspraken met de EU weet te maken. Het bedrijf doelt specifiek op de afspraken die nu bestaan over certificering van auto’s: een Aston Martin die in het Verenigd Koninkrijk is gecertificeerd mag in alle EU-landen de weg op.

De vraag is of Britse bedrijven al een voorschot nemen op een aanstaande Brexit door bijvoorbeeld leveranciers in eigen land te gaan zoeken. Als ze dat al zouden doen, de tekenen wijzen daar niet op, dan is het maar helemaal de vraag of ze er zijn. Neem de Britse automobielindustrie die 60% van de componenten uit andere landen betrekt. Capaciteit voor opschaling is er niet of nauwelijks. Als er één land op het vaste land van Europa is dat relatief zwaar door een Brexit zal worden getroffen is het volgens Williamson wel Nederland. Een land dat vooral leeft van handel en transport heeft uiteraard veel last van tariefbarrières en andere handelsbelemmerende maatregelen. Economen van de Rabobank becijferden de impact van een Brexit op zowel de Nederlandse als Britse economie in verschillende scenario’s. Een harde Brexit kost ons tot 2030 4,25% groei, wat neerkomt op 4.000 euro per werkende Nederlander. Zelfs een zachte Brexit, waarbij het VK deel blijft uitmaken van de interne markt kost ons 3% bbp-groei.

Nog niet eerder verliet een land de EU. Dus is het voor u waarschijnlijk lastig om de gevolgen van de Brexit voor uw onderneming te overzien. Ook voor u is het belangrijk om de kansen en bedreigingen van een Brexit voor uw onderneming in kaart te brengen en eventuele maatregelen te nemen. Hier vindt u tips, downloads en een Brexit-checklist. Er is zelfs een Brexit-loket van RVO en een speciale website www.hulpbijbrexit.nl, een initiatief van VNO-NCW, MKB-Nederland en banken, rijksoverheid en brancheorganisaties. Kortom, u kunt er vandaag al mee aan de slag, dus wacht niet te lang!

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven