maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 19 maart 2024

Geautomatiseerd laden vereenvoudigt laadproces

Een parkeerplaats zoeken – en de auto achteraf terugvinden – loopt helaas niet altijd van een leien dakje, zeker niet in grote parkeergarages. Hetzelfde geldt voor het vinden van een vrije laadplek. Samen met VW-dochter Cariad test Bosch daarom momenteel een geautomatiseerd laadsysteem. De oplossing is gebaseerd op het geautomatiseerde parkeersysteem van Bosch en loodst elektrische auto’s zonder tussenkomst van de bestuurder naar een vrije parkeerplaats met laadstation. Daar neemt een robot vervolgens het automatische laadproces voor zijn rekening. Zodra het opladen voltooid is, rijdt de auto zelf naar een andere vrije parkeerplaats.

Bosch en Cariad testen momenteel het automatiseren van het laadproces van e-auto’s uit in twee eigen parkeergarages in Duitsland. In de personeelsparking van Cariad in Ingolstadt testen de twee bedrijven het bestuurderloos parkeren met Automated Valet Parking. Het bestuurderloos opladen met Automated Valet Charging wordt getest in de ontwikkelingsparkeergarage van Bosch in Ludwigsburg.

Elektromobiliteit

Bestuurders van elektrische auto’s willen een eenvoudig en gebruiksvriendelijk laadproces. Maar in de praktijk draait dat vaak anders uit. Ze moeten zelf de kabel aansluiten. Er staan lange rijen aan de laadstations. En ze moeten extra betalen wanneer ze de laadkabel te laat loskoppelen. Een geautomatiseerd laadproces neemt die struikelblokken weg. En het verhoogt het gebruiksgemak bij het opladen. De technologie biedt bovendien veel voordelen voor autofabrikanten, beheerders van laadstations, beheerders van parkeergarages en energieleveranciers. Ook het milieu heeft er baat bij, want hoe meer elektrische auto’s er rondrijden, hoe minder CO2 het verkeer uitstoot.

Mobiliteitsrevolutie

“Automatisering speelt een belangrijke rol in de mobiliteitsrevolutie en de overgang naar elektromobiliteit. Onze twee services – het geautomatiseerde parkeersysteem enerzijds en het geautomatiseerde laadsysteem anderzijds – maken de mobiliteitservaring heel wat aangenamer voor de gebruiker.” Dat zegt Manuel Maier, Vice President Cross-Domain Level 4 Parking Product Area bij Bosch. “Door het laadproces maximaal te vereenvoudigen maken we komaf met misvattingen over het bereik van elektrische auto’s. Dat is essentieel voor een wijdverspreide aanvaarding van elektrische mobiliteit. Op die manier kunnen Bosch en Cariad parkeren en opladen nog efficiënter en makkelijker maken.”

Ook Rolf Dubitzky, Head of Parking bij Cariad, ziet heel wat potentieel in deze samenwerking: “Het doet ons veel plezier om samen met Bosch de toekomst van geautomatiseerd parkeren en opladen vorm te geven. Dankzij onze samenwerking kunnen we de technologieën al in een vroege fase van de voertuigontwikkeling testen. Daardoor wordt het eindproduct betrouwbaar en kunnen we de klanten de best mogelijke gebruikerservaring bieden.”

Meer gebruiksgemak met geautomatiseerd laadproces

De infrastructuur leidt het voertuig naar de parkeerplaats, waar een robot de laadklep opent en automatisch de laadkabel aansluit. Zodra de batterij opgeladen is, koppelt de robot de kabel weer los. De auto rijdt dan zelf naar een vrije parkeerplaats, zodat de laadplek weer beschikbaar is voor een andere elektrische auto met een laag batterijniveau. Zo is het mogelijk om verschillende voertuigen op te laden en te parkeren zonder menselijke tussenkomst. Dat verhoogt de efficiëntie van de laadinfrastructuur, optimaliseert het gebruik van laadpunten en bespaart klanten een lange wachtrij aan het laadstation.

Implementatie

Het geautomatiseerde parkeersysteem van Bosch is de eerste zelfrijdende SAE Level 4-parkeerservice en is sinds ongeveer een jaar in gebruik in de P6-parkeergarage van de luchthaven in Stuttgart. Bosch werkt intussen ook aan de implementatie van deze infrastructuurtechnologie in andere parkeergarages verspreid over Duitsland.

Bron en foto: Bosch

Lees ook: Lotus rolt eigen snellaadnetwerk uit in Europa

Deel dit artikel

Meer nieuws

Innovatieve sensor meet zuurstofgehalte van adem

Innovatieve sensor meet zuurstofgehalte van adem

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 07-05-2024
(productnews)
Een te lage of te hoge zuurstofverzadiging in het bloed kan blijvende lichamelijke schade of zelfs de dood veroorzaken....
Een te lage of te hoge zuurstofverzadiging in het bloed kan blijvende lichamelijke schade of zelfs de dood veroorzaken. Daarom wordt de zuurstofconcentratie van patiënten continu gecontroleerd op intensive care...
Medisch & Zorg / 07-05-2024
Lees meer

Aandeel EV’s in nieuw geregistreerde personenauto’s flink gestegen

(productnews)
Het aantal nieuwe personenauto’s is in april 2024 met 3,8 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. In totaal...
Het aantal nieuwe personenauto’s is in april 2024 met 3,8 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. In totaal zijn 28.432 nieuwe auto’s op kenteken gezet. De verkoop van...
Automotive / 07-05-2024
Lees meer

Siemens Nederland en VDL werken samen aan nieuwe generatie AGV’s

(productnews)
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek...
Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer...
Automotive / 06-05-2024
Lees meer

Ontwikkelaar van autonome bloedafnameapparaten haalt 20 miljoen dollar op

(productnews)
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij...
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij financierders. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor de commercialisering van haar robotische...
Medisch & Zorg / 06-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven