maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 04 juli 2022

Brunel Solar Team presenteert Nuna 11s met zelfontwikkelde motor

Het Brunel Solar Team presenteert in de aanloop naar de Sasol Solar Challenge in september hun nieuwste zonneauto. Het gaat om de Nuna 11s, die voor het eerst is voorzien van een zelf ontworpen en gebouwde motor. Deze motor kan met hetzelfde gewicht tot twee keer zoveel vermogen leveren als oude motoren.

Het Brunel Solar Team bestaat uit 11 studenten van de TU Delft met diverse achtergronden. De teamleden ontwerpen en bouwen een raceauto op zonne-energie. Met dit voertuig nemen zij deel aan zonneraces wereldwijd, met als doel te inspireren op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Het team werd 20 jaar lang gesponsord door Vattenfall. Brunel is vanaf 2022 aan het team verbonden als hoofdsponsor. Het team is zevenvoudig wereldkampioen.

Eerste zelfontwikkelde motor

Het team ontwikkelde en bouwde voor het eerst in hun geschiedenis zelf een motor. De nieuwe motor is kan tot twee keer zoveel vermogen leveren met hetzelfde gewicht. De motor is hierdoor efficiënter dan eerdere motoren die in zonneauto’s van het team zijn gebruikt. Dit is mogelijk door een nieuwe configuratie van de spoelen in de motor. Deze technologie wordt nog niet in de auto-industrie gebruikt, maar biedt veel potentie. Zo kunnen er lichtere motoren gemaakt worden die hetzelfde vermogen leveren, waardoor de auto efficiënter kan rijden.

Het Brunel Solar Team hoopt met de krachtigere motor voldoende voorbereid te zijn op de grote hoogteverschillen tijdens de acht dagen durende race in Zuid-Afrika. Deze hoogteverschillen is iets waar zij tijdens de laatste race in Marokko tegenaan liepen.

Enkele specificaties van de motor op een rij:

  • Direct drive double air gap motor
  • 2x meer vermogen per kg ten opzichte van de vorige motor
  • Geïntegreerd in het wiel
  • Ingebouwde rem

De nieuwe motor krijgt energie geleverd vanuit een nieuwe accu. Deze is met een gewicht van 20kg de helft lichter dan eerdere edities. Een belangrijke ontwikkeling, aangezien accu’s doorgaans het zwaarste onderdeel van een elektrische auto zijn. Ook is de accu volgens het team betrouwbaarder en veiliger.

De Nuna 11s van het Brunel Solar Team (foto: Brunel Solar Team)
De Nuna 11s van het Brunel Solar Team (foto: Brunel Solar Team)

Gevoed met zonnepaneel

De accu wordt gevoed met behulp van een zonnepaneel dat op de auto is gemonteerd. Deze is geoptimaliseerd om in alle omgevingen en weersomstandigheden zo efficiënt mogelijk te werken. Zo zijn in het paneel diodes gebruikt, waarmee specifieke zonnecellen kunnen worden overgeslagen. Dit maakt het mogelijk zonnecellen in het paneel heel nauwkeurig in- of uit te schakelen. Traditionele zonnepanelen schakelen zichzelf bij schaduwbedekking automatisch volledig uit of schakelen in zones uit. De nieuwe uitvinding maakt het mogelijk om alleen het met schaduw bedekte deel van het paneel uit te schakelen. Het paneel kan hierdoor optimaal energie opwekken, ook indien er schaduw is.

Enkele specificaties van de accu en het zonnepaneel op een rij:

Accu:

  • Lithium ion cellen
  • 20 kilo lichter t.o.v. vorig jaar

Zonnepaneel:

  • Oppervlakte: 4 m²
  • Type: silicium
  • Efficiëntie: 25%

Overige specificaties van het voertuig:

  • Type: Asymmetrische driewieler
  • Afmetingen: 3.5 x 1.8 x 1.05 M
  • Gewicht: Onder de 150 Kg

‘De grenzen opzoeken van wat mogelijk is’

“We doen er alles aan om de Sasol Solar Challenge te winnen en we zoeken daarbij de grenzen op van wat mogelijk is. Dat doen we voor een groter doel, namelijk de wereld inspireren op het gebied van duurzaamheid en innovatie”, zegt Teamcaptain Sanne Vilters. Teamstrateeg Remco Dirks voeg toe: “Voor de Sasol Solar Challenge is echter meer nodig dan alleen vernieuwende technologie.”

De race in Zuid-Afrika daagt het team uit met onder meer grote hoogteverschillen en alle soorten weersomstandigheden. Denk hierbij aan een bochtig en steil gebergte en een beschaduwd regenbos. “Normaliter kunnen wij ons hier ruim van te voren op voorbereiden en onze strategie optimaliseren. Maar om de race dit jaar nog spannender te maken zijn er voor het eerst een blind stage, een half blind stage en een marathon stage aan de route toegevoegd. Op de avond van de vierde racedag horen wij de route van dag vijf pas. Hierdoor moeten wij ons energieverbruik en opwekking in de dagen daarvoor strategisch balanceren, om zo op alle mogelijke routes voorbereid te zijn. Ook een stuk route van dag zeven (de half blind stage) zal pas bekend worden op de avond van dag zes. Tijdens de marathon stage mogen er ‘s nachts maar drie teamleden aan de auto sleutelen om die op de volgende dag voor te bereiden, waar normaal met het hele team aan gewerkt mag worden. Al met al vormen de nieuwe stages een enorme uitdaging waar we ons als team al maanden op voorbereiden. We hebben onze innovaties uitbundig getest, en hebben er het volste vertrouwen in dat wij in september als winnaar over de streep zullen rijden”, aldus Dirks.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: Brunel Solar Team

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven