maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 20 september 2018

Oceaanwaardig jacht op zonnepanelen

Hij is snel, stil en voorzien van 300 vierkante meter aan zonnepanelen: het 24 meter lange jacht SolarImpact. Dit conceptjacht, dat recent in Cannes werd gepresenteerd, is voor zover bekend het eerste oceaanwaardige jacht dat vaart op zonnepanelen. Een 800 kWh-accu staat garant voor 10 uur vaartijd – dat wordt nog langer als het zonnetje lekker schijnt. En met 24 meter is het net geen superjacht. Dat betekent dat een vaste bemanning niet nodig is; iets wat in veel landen voor jachten die net iets langer zijn, wel geldt.

Het enorme arsenaal aan zonnepanelen bedekt nagenoeg alle omhoog gerichte delen. De panelen produceren max. 320 kWh per dag wanneer  er veel zon is. In principe kan met die energiebron worden volstaan, zolang de omstandigheden goed zijn en de passagiers de tijd hebben.

De SolarImpact heeft een aluminium romp en een totaalgewicht van zo’n 70 ton. Het elektrisch vermogen ligt op 1.000 kW (1.341 pk) en de maximumsnelheid ligt maar liefst op 22 knopen. Als voor alle systemen alleen maar zonne-energie wordt gebruikt, dan kan je in principe oneindig lang doorvaren. De snelheid moet daar dan wel wat op worden aangepast: 5 knopen. Met die vaarsnelheid zou je in circa 6 maanden de aardbol om kunnen varen. Wil je sneller, dan gaat de batterij onherroepelijk sneller leeg. Even ter vergelijking: een gewoon jacht van vergelijkbare afmeting verbruikt circa 100 liter brandstof per uur bij een snelheid van 10 knopen.

Uiteraard zullen er ook dagen zijn dat de zon niet schijnt. Voor die momenten beschikt de SolarImpact over een stel 87 pk-dieselmotoren als backupvoorziening. De aandrijving is zodanig geautomatiseerd dat het jacht door één persoon kan worden gemanouvreerd. Het roer ziet er daarom misschien wel wat eenvoudig uit voor een jacht van deze omvang.

Opmerkelijk aan de SolarImpact is verder de toegepaste stabiliseringstechnologie. Twee torpedovormige drijfrompen onder het wateroppervlak zorgen ervoor dat de zijwaartse rolbeweging drastisch wordt verminderd. Dat maakt het reizen ook bij stevige golfbewegingen behoorlijk comfortabel. Het interieur is helemaal zoals je bij zo’n jacht verwacht: chique, stijlvol en luxe met ruime accomodaties voor 10 gasten en een bemanning.

Het conceptjacht is tijdens het jachtfestival in Cannes gepresenteerd. Een korte impressie vind je hieronder.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 15-05-2024
(productnews)
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een...
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap richting de invoering van de Europese sector- en...
Medisch & Zorg / 15-05-2024
Lees meer

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-05-2024
(productnews)
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week...
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week opnieuw de fabriek binnen te dringen. Ook dreigen zij met...
Automotive / 14-05-2024
Lees meer

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-05-2024
(productnews)
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele,...
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele, off-grid stroomgenerator met een waterstof brandstofcel voor het snelladen van elektrische voertuigen. Met...
Automotive / 13-05-2024
Lees meer

124,9 miljoen euro subsidie voor 50 MW elektrolyse-installatie in Eemshaven

(productnews)
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een...
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een elektrolyse-installatie van 50 megawatt bouwen voor de productie van groene waterstof. De...
Energie / 13-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven