maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 21 maart 2022

Airbus bouwt A380 om tot vliegend waterstoflaboratorium

Airbus heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met CFM International. Dit is een 50/50 joint venture tussen GE en Safran Aircraft Engines. Samen gaan ze werken aan een waterstofdemonstratieprogramma. Het doel is om een ​​door waterstof aangedreven verbrandingsmotor te testen, zowel aan de grond als in de lucht. Dit ter voorbereiding op de ingebruikname van een emissievrij vliegtuig tegen 2035.

De demonstratie zal gebruik maken van een A380 vliegtestbed. Dit is uitgerust met tanks met vloeibare waterstof die zijn voorbereid in Airbus-faciliteiten in Frankrijk en Duitsland. Airbus zal ook de vereisten voor het waterstofaandrijfsysteem definiëren. Daarnaast zal het toezicht houden op de testvluchten en het A380-platform leveren om de waterstofverbrandingsmotor te testen.

Motor

CFM International (CFM) zal de verbrandingsmotor, het brandstofsysteem en het besturingssysteem van een GE Passport-turbofan aanpassen. Hierdoor wordt het vliegen op waterstof mogelijk. De motorassemblage vindt in de VS plaats. Dit vanwege zijn fysieke afmetingen, geavanceerde turbomachines en brandstofvermogen. Montage gebeurt langs de achterste romp van het vliegende testbed. Hierdoor kunnen de motoremissies, inclusief contrails, afzonderlijk worden gecontroleerd ten opzichte van die van de motoren die het vliegtuig aandrijven. CFM zal voorafgaand aan de A380-vliegtest een uitgebreid grondtestprogramma uitvoeren.

Duidelijk signaal

“Dit is de belangrijkste stap die Airbus heeft gezet om een nieuw tijdperk van waterstofaangedreven vluchten in te luiden sinds de onthulling van onze ZEROe-concepten in september 2020.” Dat zegt Sabine Klauke, Chief Technical Officer van Airbus. “We maken gebruik van de expertise van Amerikaanse en Europese motorfabrikanten. Hiermee kunnen we vooruitgang boeken op het gebied van waterstofverbrandingstechnologie. We geven met dit internationale partnerschap bovendien een duidelijk signaal af dat onze industrie zich inzet om emissievrije vluchten te realiseren.”

Droomteam

“Het vermogen om waterstof te verbranden is een van de fundamentele technologieën die we ontwikkelen en laten rijpen. Het is onderdeel van het CFM RISE-programma”, zegt Gaël Méheust, president en CEO van CFM. “Door de collectieve capaciteiten en ervaring samen te brengen, hebben we echt het droomteam om met succes waterstofverbrandingstechnologie te demonstreren.”

Foto: Airbus

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven