maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 27 februari 2022

Eerste autonome vaart van autoveerboot

Het wordt gezien als wereldprimeur: de 240 km lange autonome vaart van de voertuigdragende veerboot in de Lyonda Zee. Het 222 meter lange vaartuig heeft zelfs de aanmeerprocedures volledig zelfstandig uitgevoerd.

De recente demonstratie van het ‘Smart Coastal Ferry project’ maakte gebruik van technologie van de Mitsubishi Shipbuilding Company en de Shin Nihonkai Ferry Company. Deze werd al eerder ingeschakeld tijdens de ontwikkeling van de Japanse Soleil veerboot, vernoemd naar een Japanse  zonnebloem. Het veerbootproject maakt op zijn beurt deel uit van het grotere Meguri 2040-project. Dat is een project van de Japanse vereniging voor ontwikkeling van autonome scheepsnavigatie.

De Soleil werd voor het eerst in gebruik genomen op 1 juli van vorig jaar. Het schip wordt bestuurd door een menselijke bemanning. Tijdens de 7 uur durende tocht van 240 km tussen Shinmoji en Lyonada, verzamelde het autonome navigatiesysteem Super Bridge-X gegevens over de route. De recente autonome overtocht was de eerste die volledig zelfstandig door het Super Bridge-X systeem werd afgehandeld. De veerboot haalde daarbij een topsnelheid van 26 knopen (48 km/u) .

Naast GPS-functionaliteit gebruikt het navigatiesysteem ook een reeks infraroodcamera’s om andere schepen (overdag of ’s nachts) op te sporen en te vermijden. Verder zorgt een motorbewakingssysteem ervoor dat alles vlot blijft draaien. Een geautomatiseerd systeem biedt ondersteuning bij het afmeren. Dit laatste systeem zorgt ervoor dat het schip draait en aanmeert in de twee havens.

Volgens Mitsubishi draagt de ontwikkeling van deze technologieën bij aan een grotere maritieme veiligheid, minder werk voor de bemanning en lagere exploitatiekosten. Dit jaar zullen er meerdere demonstraties van het Meguri 2040-project plaatsvinden.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven