maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 22 november 2021

Emissievrij vrachtschip gebruikt verwisselbare containers als batterijen

Grote containerschepen zijn een bron van milieuvervuiling. Regelmatig komen er dan ook ideeën voorbij om hun uitstoot te beperken. Zo zet een Nederlands bedrijf een innovatief batterijwisselend containerschip in op de binnenvaartroutes om de uitstoot van CO2 te verminderen.

Met duizenden kilometers bevaarbare waterwegen en Rotterdam als Europa’s grootste containerhaven, speelt de binnenvaart een grote rol in Nederland. De CO2-uitstoot is goed voor vijf procent van de totale uitstoot volgens Zero Emissions Services (ZES). Het bedrijf wil de binnenvaart nu duurzamer maken door een alternatief te bieden voor de diesel aangedreven containerschepen. De naam van deze oplossing? Het ZES-energiesysteem.

Batterijpacks in zeecontainers

De kern van dit systeem wordt gevormd door standaard 6-meter zeecontainers die worden omgebouwd tot energiepakketten. Elk pakket is uitgerust met 45 lithium-ion batterijmodules met een totale capaciteit van 2 MWh per stuk. Dat is vergelijkbaar met het vermogen van 36 elektrische auto’s. Zero Emissions Services streeft er zo naar om – zoals de naam al doet vermoeden – de emissies van haar schepen volledig tot nul terug te brengen.

De zogenoemde ZESpacks fungeren als verwisselbare accu’s die in containerschepen kunnen worden gestoken om ze tijdens hun reis van energie te voorzien. In slechts 15 minuten kunnen ze worden verwisseld voor volledig opgeladen accu’s in een wissel-station. De eerste praktijktest vond recent plaats voor het transport van Heineken bier in een op maat gemaakt schip genaamd de Alphenaar.

Emissievrije binnenvaart

De Alphenaar is de afgelopen maanden uitgerust voor deze klus, waarbij standaard stekkerverbindingen zijn toegevoegd waarmee de ZES-packs kunnen worden aangesloten en stroom kan worden afgenomen. Na proefvaarten vertok de Alphenaar vanuit Alphen aan den Rijn naar het 60 km verderop gelegen Moerdijk, met aan boord de lading van Heineken.

Naast het direct bijdragen aan het realiseren van een emissievrije binnenvaart, zet ZES een norm die de transitie naar een emissievrije binnenvaart versnelt. De basis hiervoor wordt gelegd met de ZESpack en een standaard connector.

Toekomstbestendige technologie

ZES heeft een 10-jarige deal getekend met Heineken om bier door heel Nederland te vervoeren en is van plan om op korte termijn zijn activiteiten uit te breiden met acht schepen, 14 ZESpacks en acht laadstations. Deze laatste kunnen twee packs in 2,5 uur opladen en ook worden gebruikt om het elektriciteitsnet te stabiliseren. ZES zegt ook haar technologie toekomstbestendig te hebben gemaakt, zodat de packs op een dag ook met andere energiebronnen kunnen werken, zoals waterstof of zelfs ammoniak. Het bedrijf streeft er verder naar om tegen 2030 30 scheepvaartroutes te bedienen, en tegen 2050 40 routes. Tegen die tijd wil het bedrijf een vloot van 400 schepen in de vaart hebben, die tot 650 ZESpacks kunnen omwisselen bij 20 stations verspreid over het hele land.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven