maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 06 maart 2019

Gemeentes kiezen vaker voor verkeersborden van bamboe

Steeds meer dorpen en steden in Nederland laten hun aluminium verkeersborden vervangen voor duurzame borden gemaakt van bamboe. Daarmee volgen ze het voorbeeld van Den Bosch, waar in 2017 voor het eerst een proef met de borden werd gedaan.

Rotterdam is de nieuwste in de rij van gemeentes die overstappen op de bamboe verkeersborden. Vooral de afgelopen maanden kozen tientallen dorpen en steden ervoor om de aluminium verkeersborden te vervangen voor een duurzame variant. Daarmee willen ze aantonen dat duurzaamheid hoog op de agenda staat. 

In 2017 werd in Den Bosch een proef gestart met een aantal testexemplaren. Sinds oktober heeft Amsterdam 650 bamboeverkeersborden geplaatst, ook dat is een pilot. Ook in Amstelveen, Bloemendaal, Coevorden, Dordrecht,  IJmuiden, Rijswijk en Utrecht kun je bamboeverkeersborden vinden. Den Haag plaatste afgelopen december in het Hofkwartier 57 straatnaamborden van bamboe. In het Zuid-Hollandse Voorschoten maken momenteel in het centrum alle aluminium borden plaats voor bamboe-exemplaren.

Klimaatneutraal

Een groot deel van de borden werd ontwikkeld door HR Groep in samenwerking met bamboefabrikant Moso. Tegen AD.nl zegt Hans Heijmans, bamboespecialist bij HR Groep: “Wij wilden duurzamer werken en zijn gaan zoeken naar andere materialen dan aluminium.” Hij legt ook uit dat bamboe volledig klimaatneutraal is. “Bamboe absorbeert 400 kilogram CO2 per kubieke meter. Bij de productie van aluminium uit bauxiet wordt juist 33.000 kilogram CO2 per kubieke meter uitgestoten.” 

Ook is een verkeersbord van bamboe, dat geen hout maar een grassoort is, robuuster dan een aluminium bord; het gaat langer mee omdat het bord geïmpregneerd wordt met een vocht- en schimmelwerend middel. Het is een zeer sterk materiaal, met name door de hardheid, dichtheid en stabiliteit. HR Groep biedt dan ook twintig jaar garantie op de bamboeverkeersborden, acht jaar meer dan op een aluminium bord. “Eigenlijk kan een bamboebord een kwart eeuw mee, maar het folie met het verkeersvoorschrift houdt het niet zo lang uit”, aldus Heijmans tegen AD.nl. In het bord kan ook een sensor worden aangebracht die beweging detecteert.

Hogere prijs

Een nadeel van bamboeborden is dat ze duurder zijn in aanschaf, ongeveer 30 procent duurder dan een aluminiumbord. Toch zeggen de meeste gemeenten dat de hogere prijs hen niet zal tegenhouden om voor de bamboeborden te kiezen. Dit heeft er vooral mee te maken dat gemeenten de borden als een manier zien om hun duurzaamheidsstreven aan de inwoners te kunnen laten zien. Het valt namelijk direct op dat het bord gemaakt is van bamboe. 

In het AD valt overigens ook te lezen dat HR Groep, dat al veertig jaar verkeersborden maakt, bezig is met nog meer duurzame materialen. Zo wordt er ook bekeken of verkeersborden van vlas en hennep gemaakt kunnen worden. 
 

Bron: AD.nl
Foto: HR Groep

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 15-05-2024
(productnews)
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een...
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap richting de invoering van de Europese sector- en...
Medisch & Zorg / 15-05-2024
Lees meer

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-05-2024
(productnews)
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week...
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week opnieuw de fabriek binnen te dringen. Ook dreigen zij met...
Automotive / 14-05-2024
Lees meer

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-05-2024
(productnews)
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele,...
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele, off-grid stroomgenerator met een waterstof brandstofcel voor het snelladen van elektrische voertuigen. Met...
Automotive / 13-05-2024
Lees meer

124,9 miljoen euro subsidie voor 50 MW elektrolyse-installatie in Eemshaven

(productnews)
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een...
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een elektrolyse-installatie van 50 megawatt bouwen voor de productie van groene waterstof. De...
Energie / 13-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven