maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 16 november 2021

Jungheinrich neemt ARM-startup arculus over

Jungheinrich neemt het Duitse arculus over. arculus is gespecialiseerd in autonome mobiele robots (AMR’s), modulaire productieplatforms en softwareoplossingen voor mobiele automatisering.

In de groeistrategie 2025+ van Jungheinrich speelt automatisering een belangrijk rol. De overname van arculus maakt onderdeel uit van deze strategie. arculus beschikt over locaties in München, Ingolstadt, Stuttgart en Dresden.

Wie is arculus?

Met de overname voegt Jungheinrich de hardware- en softwareoplossingen van arculus aan zijn portfolio toe. De startup ontwikkelde onder meer een eigen AMR genaamd arculee. Dit is een AMR die geschikt is voor ladingen met een maximaal gewicht van een ton, die veilig kan samenwerken met mensen. De AMR kan over-the-air van upgrades worden voorzien en aangestuurd worden via een webgebaseerde gebruikersinterface.

Jungheinrich gaat de AMR van arculus leveren (foto: Jungheinrich)
Jungheinrich gaat de AMR van arculus leveren (foto: Jungheinrich)

arculus levert ook een softwareplatform dat zorgt voor een ‘flexibele product flow, goods-to-person materiaalafhandeling en open fleet management’. Dit platform heet het Modular Production System. Het integreert met de arculee, maar ook met AMR’s en AGV’s van andere leveranciers. Deze mobiele robots kunnen via het platform centraal worden beheerd.

Het Modular Production System is – zoals de naam al doet vermoeden – modulair en kan zo worden toegespitst voor uiteenlopende industriële omgevingen. arculus meldt dat het platform kan worden aangepast op iedere vraag. Het systeem is zelflerend en optimaliseert naarmate het langer wordt gebruik zijn prestaties. Het systeem is compatibel met iedere Enterprise Resource Planning (ERP), Manufacturing Execution System (MES) of Warehouse Management System (WMS). Het gaat hierbij om zowel cloud-gebaseerde als on-premises oplossingen.

Gevestigde speler in markt voor mobiele robots

Jungheinrich is al lange tijd actief op de markt voor mobiele robots. Het bedrijf richt zich hierbij onder meer op de ontwikkeling van AGV’s, die specifiek bedoeld zijn voor het autonoom vervoeren van pallets. De eerste AGV van het bedrijf verscheen in 1962 op de markt.

Op dit moment levert Jungheinrich verschillende soorten AGV’s. Deze variëren van elektrische palletwagens en stapelaars tot elektrische trekkers en hoogheffende AGV’s. De oplossingen zijn voorzien van een logistieke interface die integreert met ieder ERP-systeem.

Automatisch opslagsystemen

Naast mobiele robots levert Jungheinrich ook automatisch opslagsystemen. Denk hierbij aan magazijnkranen en geautomatiseerde smallegangentrucks die goederen in een magazijn naar de juiste plaats van bestemming brengen. De magazijnkranen – geautomatiseerde machines die tussen stellingen bewegen – kunnen opereren in een gesloten omgeving, zonder dat hierbij mensen aanwezig zijn.

Ook levert Jungheinrich automatische of semi-automatische orderpickingsystemen. Bij de semi-automatische variant bieden de orderpicktrucks ondersteuning bij het navigeren. Orderpickers hoeven hierdoor alleen nog het juiste aantal artikelen te pakken en deze op de ladingdrager te plaatsen. Bij een automatisch orderpicksysteem gaat dit proces volledig automatisch; waardoor nauwelijks tot geen tijd verloren gaat met lopen.

‘Expertise aanzienlijk uitgebreid’

Dr. Lars Brzoska, CEO van Jungheinrich, licht de voordelen van de overname toe: “Met de overname van arculus hebben we onze expertise op het gebied van automatisering aanzienlijk kunnen uitbreiden. Belangrijke toepassingsgebieden – zoals good-to-person orderpicking – zullen een aanhoudend sterke groei doormaken, niet in de laatste plaats vanwege de steeds toenemende groei van e-commerce. Met het team van arculus kunnen wij een sterke groeisynergie realiseren en belangrijke toekomstige actiegebieden in geautomatiseerde magazijnlogistiek bedienen. Samen zetten wij een volgende stap naar het magazijn van de toekomst.”

Het is niet de eerste keer dat Jungheinrich een speler in de markt voor mobiele robots overneemt. Het bedrijf nam in september 2020 het bedrijf Magazino over. Deze Duitse start-up ontwikkelt autonome robots voor gebruik in magazijn. Het bedrijf levert specifiek twee robots: de autonome picking robot TORU voor kleine dozen en de SOTO robot voor het ondersteunen van industriële productie.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven