maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 29 april 2019

'Automotiveindustrie is nauwelijks voorbereid op digitale transformatie'

De automotiveindustrie wereldwijd is strategisch nauwelijks voorbereid op de digitale transformatie. Het ontbreekt organisaties aan een duidelijke en revolutionaire visie, waarin het belang van nieuwe digitale samenwerkingsverbanden wordt erkend.

Deze conclusie trekken KPMG en Egon Zehnder op basis van het onderzoek ‘Digital Gravity’, waaraan 500 managers in de automotivesector hebben deelgenomen. Uit het onderzoek blijkt dat 90% van de bedrijven zich bewust is van de noodzaak zowel op strategisch gebied als in bedrijfscultuur te veranderen. Tegelijkertijd heeft ruim de helft van de organisaties hiervoor op strategisch gebied nog geen stappen gezet, terwijl ruim 45% het proces om tot een nieuwe bedrijfscultuur te komen nog niet in gang heeft gezet. 

“Bij een meerderheid van de bedrijven in dit onderzoek leeft de overtuiging dat een andere cultuur noodzakelijk is om te kunnen overleven in de digitale wereld”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive. “Dit vereist samenwerking met echte digitale spelers en heeft ingrijpende gevolgen voor de bedrijfscultuur. Toch denken de meeste bedrijven dat zij geheel zelfstandig een transformatie kunnen realiseren.”

Bewegend doel

92% van de respondenten stelt een goed beeld te hebben van digitalisering. KPMG wijst erop dat digitalisering een ‘bewegend doel’ is, en bedrijven daardoor niet kunnen toewerken naar een definitief einddoel. Bijna 80% van de respondenten is het eens met de stelling dat het eindresultaat van digitalisering het resultaat is van meerdere tussenfasen, die op dit moment nog niet allemaal bekend zijn. 

Dit betekent in de praktijk dat bedrijven op dynamische wijze moeten digitaliseren. Hierbij hebben zij volgens KPMG toolkits en methodologieën nodig die hen meer grip geven op digitalisering en digitalisering tastbaarder maken. 

Functies van digitalisering

Gevraagd naar de functie die digitalisering zou moeten vervullen noemt 44% het ontwerpen en beheren van de ontwikkeling van nieuwe business modellen. 40% ziet digitalisering het liefst een ondersteunende- en ontwerpfunctie vervullen. Slechts 15% noemt het ondersteunen van de bestaande business. Hieruit kan volgens KPMG worden afgeleid dat het merendeel van de managers digitalisering associeert met nieuwe business en het digitaliseren van bestaande business minder prioriteit heeft.  

Met het oog hierop is het opvallend dat bijna 80% van de respondenten aangeeft te beschikken over een uniforme digitale strategie. Kramer: “Dit is typerend voor het oude denken in de sector. Om adequaat met digitalisering te kunnen omgaan zijn verschillende benaderingen en strategieën noodzakelijk. Niet meer dan 10% geeft echter aan verschillende strategieën in de organisatie te volgen.”

De absolute overtuiging dat digitalisering volledig omarmd moet worden ontbreekt onder ondervraagde bedrijven, stelt KPMG. Digitalisering gaat echter niet alleen over een top-down strategie, maar ook over een complete ​​mentaliteits- en cultuurverandering in de volledige organisatie. Centraal hierbij staat het verkennen van zowel nieuwe samenwerkingsverbanden als netwerken, en het krijgen van vertrouwen in het nieuwe soort partners.

Digitalisering: evolutie of disruptie

Respondenten zijn in het onderzoek ook gevraagd of zij digitalisering zien als een disruptie of evolutie. Bij een disruptie ontstaan volgens KPMG volledig nieuwe business modellen en producten, die hun oudere tegenhangers vervangen. Bij een evolutie worden nieuwe business modellen en producten in eerste instantie juist naast hun traditionele tegenhangers geplaatst, met als doel deze op termijn samen te voegen. 34% van de respondenten geeft in het onderzoek aan digitalisering te zien als een disruptie, een stelling die ook door KPMG wordt onderschreven.

KPMG wijst op de grote verschillen in de wijze waarop verschillende functies naar deze stelling kijken. Zo ziet 51% van de manager in digital business units digitalisering als een disruptie in plaats van evolutie. HR- en IT-afdelingen zijn echter juist zeer conservatief en zien digitalisering over het algemeen als een evolutie. Dit is opvallend, vooral aangezien deze twee afdelingen volgens KPMG juist het meest zullen worden beïnvloed door digitalisering. 

Ecosysteem

“De toekomst kan het best worden gedefinieerd door de ontwikkeling van ketens die niet geïsoleerd zijn, maar zich richten op het volledige ecosysteem in plaats van uitsluitend het multifunctioneel verbeteren van een product. Dit ecosysteem kan betrekking hebben op energie, mobiliteit, verzekering, internet, stedelijke planning en meer, en iedere individuele speler moet zijn eigen rol in dit ecosysteem expliciet definiëren”, schrijft KPMG in het rapport. 

Meer informatie is te vinden in het interactieve onderzoeksrapport van KPMG en Egon Zehnder. In dit rapport zijn alle resultaten van het onderzoek te vinden, waaronder cijfers per land en functie te vinden. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: KPMG

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 15-05-2024
(productnews)
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een...
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap richting de invoering van de Europese sector- en...
Medisch & Zorg / 15-05-2024
Lees meer

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-05-2024
(productnews)
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week...
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week opnieuw de fabriek binnen te dringen. Ook dreigen zij met...
Automotive / 14-05-2024
Lees meer

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-05-2024
(productnews)
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele,...
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele, off-grid stroomgenerator met een waterstof brandstofcel voor het snelladen van elektrische voertuigen. Met...
Automotive / 13-05-2024
Lees meer

124,9 miljoen euro subsidie voor 50 MW elektrolyse-installatie in Eemshaven

(productnews)
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een...
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een elektrolyse-installatie van 50 megawatt bouwen voor de productie van groene waterstof. De...
Energie / 13-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven