maart 2022 - Jaarbeurs
High tech / 20 juni 2019

Universiteit van Sheffield sluit zich aan bij consortium voor 3D-printen in metaal

De Britse Universiteit van Sheffield sluit zich aan bij INTEGRADDE. Dit Europese consortium heeft als doel de betrouwbaarheid, snelheid en kwaliteit van additieve productietechnieken te verbeteren.

INTEGRADDE is een Europees consortium waaraan 26 partners uit 11 verschillende landen deelnemen. Eén van de deelnemers is het Nederlandse MX3D, onder meer bekend van het 3D-printen van bruggen. Andere deelnemers zijn onder meer de bedrijven Atos, AcelorMittal, DataPixel, Loiretech en Prima Industries. Ook een reeks universiteiten is betrokken bij het consortium, waaronder de Brunel University Londen, het Imperial College Londen, de Portugese Universiteit van Coimbra en de Zweedse University West. 

Direct Energy Deposition

Het INTEGRADDE project is gericht op de ontwikkeling van een intelligente datagedreven pijplijn voor de productie van gecertificeerde metalen onderdelen via Direct Energy Deposition (DED). DED is een 3D-printtechniek die specifiek bedoeld is voor het printen van metalen onderdelen. Bij DED kunnen twee soorten ruw materiaal worden gebruikt: metaalpoeder of metaaldraad. Beide worden door een spuitmond geduwd en hier verwarmd tot hun smeltpunt, waarna het materiaal op een printbed worden geprint. Door lagen op elkaar te printen is het mogelijk laag voor laag een object op te bouwen. 

Het hoofddoel van INTEGRADDE is de ontwikkeling van een end-to-end oplossing die de potentie van DED-processen kan aantonen voor de productie van grootschalige gecertificeerde metalen onderdelen in de metaalbewerking. Het project moet tot de ontwikkeling van een nieuwe productmethodologie leiden die het mogelijk maakt de betrouwbaarheid, kwaliteit en produceerbaarheid van een metalen component te garanderen vanaf het initiële productontwerp. 

Subdoelstellingen

Binnen het project zijn verschillende subdoelstellingen opgesteld:

  • De ontwikkeling van pilotfabrieken op basis van DED-processen, waarbij additieve productie wordt gecombineerd met bestaande productietechnologieën voor de productie van verschillende metalen onderdelen.
  • De ontwikkeling van een nieuwe datagedreven pijplijn die het ontwerp, simuleren en planning van de productie voor additieve productie ondersteunt. 
  • Het implementeren van een Quality-by-Design productiestrategie op basis van real-time beheersystemen, inline kwaliteitscontroles en een minimaal gebruik van ruwe materialen. 
  • De implementatie van een digitaal end-to-end engineering concept.
  • Het demonstreren van de INTEGRADDE aanpak in verschillende pilotproductielijnen voor de productie van gecertificeerde metalen componenten.

Pilotproductielijnen

Voor deze pilotproductielijnen werkt INTEGRADDE samen met fabrikanten uit verschillende sectoren. In totaal worden vijf productielijnen opgezet:

  • Samen met het Franse Loiretech wordt gewerkt aan de productie van mallen voor de ruimtevaartindustrie.
  • Met het Nederlandse MX3D wordt nieuwe structurele ondersteuning en stalen verbindingsstukken voor geoptimaliseerde structuren ontwikkeld.
  • In samenwerking met het Zweedse GKN worden titanium behuizingen voor motoren ontwikkeld.
  • Met AccelorMital wordt samenwerkt aan de productie, functionalisering en reconstructie van grote onderdelen voor de staalbewerking.
  • Met het Sloveense Corda wordt tooling ontwikkeld voor de automotive industrie. 

Onvoorspelbare defecten

“Productiekosten en de aanwezigheid van op dit moment nog onvoorspelbare defecten in metalen producten en onderdelen die worden geproduceerd met additieve productie, beperkt de breedschalige omarming en inzet door de industrie. De potentie van 3D-printing in de maakindustrie is dan ook nog niet gerealiseerd”, meldt de Universiteit van Sheffield in een persbericht.

“Om dit te adresseren ontwikkelen de leden van het consortium een strategie van continue en integrale optimalisaties en beheer van additieve productieprocessen, van productontwerp tot uiteindelijke verificatie. Dit maakt de implementatie van nieuwe productieraamwerken mogelijk, die sneller zijn en geen defecten opleveren. Het project zoekt ook naar oplossingen om huidige industriële pilotproductielijnen te optimaliseren met behulp van datawetenschap en kunstmatige intelligentie.”

Meer informatie over INTEGRADDE is te vinden op de website van het project

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: INTEGRADDE

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

Europees Parlement geeft groen licht voor European Health Data Space

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 15-05-2024
(productnews)
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een...
Het Europees Parlement stemt in met een verordening die de European Health Data Space (EHDS) mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap richting de invoering van de Europese sector- en...
Medisch & Zorg / 15-05-2024
Lees meer

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

Demonstranten dreigen nieuwe acties tegen Duitse Tesla-fabriek

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 14-05-2024
(productnews)
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week...
Het rommelt opnieuw rond de fabriek van Tesla in de buurt van het Duitse Berlijn. Activisten probeerden eind vorige week opnieuw de fabriek binnen te dringen. Ook dreigen zij met...
Automotive / 14-05-2024
Lees meer

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

Eerste waterstofgenerator voor het snelladen van EV’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 13-05-2024
(productnews)
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele,...
Clean City en technologiepartners HyMove en Venema hebben de ‘GameChanger 1’ gepresenteerd. Het is de eerste mobiele, off-grid stroomgenerator met een waterstof brandstofcel voor het snelladen van elektrische voertuigen. Met...
Automotive / 13-05-2024
Lees meer

124,9 miljoen euro subsidie voor 50 MW elektrolyse-installatie in Eemshaven

(productnews)
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een...
RWE ontvangt een subsidie van 124,9 miljoen euro voor Eemshydrogen. Als onderdeel van dit project wil RWE een elektrolyse-installatie van 50 megawatt bouwen voor de productie van groene waterstof. De...
Energie / 13-05-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven