maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 03 augustus 2021

Elektriciteit uit bovenleiding over 4.000 kilometer snelweg

Siemens Mobility en Continental Engineering Services (CES) gaan samenwerken. Dit doen ze voor de ontwikkeling en productie van pantografen voor vrachtwagens. De eHighway-technologie van Siemens Mobility voorziet vrachtwagens van elektriciteit via een bovenleiding.

De samenwerking heeft tot doel belangrijke delen van snelwegen in het Duitse transportnetwerk te elektrificeren met bovenleidingen. Op die manier kunnen vrachtwagens hun CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Het nieuwe partnerschap combineert expertise uit twee technologiewerelden. Siemens Mobility is specialist in spoorelektrificatie. Continental Engineering Services is ontwikkelings- en productiedienstverlener voor autotechnologieën. De twee bedrijven zullen nu hun knowhow bundelen om snel serieproductie van vrachtwagenpantografen te realiseren.

Vrachtvervoer

“Vrachtvervoer over de weg speelt een centrale rol in de strijd tegen klimaatverandering. In Duitsland is het verantwoordelijk voor een derde van alle CO2 -uitstoot in de transportsector. Vrachtwagenfabrikanten streven verschillende concepten na om dit te verminderen. Met zijn eHighway ontwikkelde Siemens Mobility al een kant-en-klare technologie voor energiezuinig, kosteneffectief en emissievrij vrachtwagentransport. Deze technologie is te combineren met andere aandrijfsystemen om klimaatverandering in deze sector te bestrijden, ” zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

Spoorelektrificatie op de snelweg

Op de eHighway kunnen vrachtwagens volledig elektrisch rijden. Tegelijkertijd kunnen ze hun accu opladen zonder brandstof te verbruiken. “Bij CES passen we het principe van spoorelektrificatie toe op de snelweg. Verdere ontwikkeling en productie van pantografen is nodig om aan de automobielnormen te voldoen. De samenwerking tussen Siemens Mobility en Continental Engineering Services is daarom een belangrijke stap in de richting van klimaatneutraal vrachtvervoer”, legt Dr. Christoph Falk-Gierlinger, CEO van CES, uit.

4.000 kilometer

Doorslaggevend bij de eHighway is dat elektrificatie van complete snelwegen niet nodig is. Het “Nationaal Platform voor de Toekomst van Mobiliteit”, een innovatie-initiatief van het federale ministerie van Verkeer, beveelt aan om tegen 2030 4.000 kilometer autosnelwegen uit te rusten met bovenleidingsystemen. Het houdt daarbij rekening met het feit dat ongeveer twee derde van het brandstofverbruik in het lange-afstands-vrachtverkeer plaatsvindt op de meest bereden 4.000 kilometer van het 13.000 kilometer lange snelwegennet. Als elektrificatie van deze netwerkkern mogelijk is en vrachtwagens rijden hier met elektrische aandrijving (batterij, hybride, waterstof) dan zou dat een grote bijdrage leveren aan klimaatbescherming.

Drie openbare routes

De eHighway van Siemens Mobility wordt momenteel getest op drie openbare routes in Duitsland: (1) op de snelweg A5 in de deelstaat Hessen tussen de kruising Zeppelinheim/Cargo City Süd op de luchthaven van Frankfurt en Darmstadt/Weiterstadt. (2) In de deelstaat Sleeswijk-Holstein op de snelweg A1 tussen de knooppunten Reinfeld en Lübeck. (3) En op de rijksweg B462 in de deelstaat Baden-Wuerttemberg tussen Kuppenheim en Gaggenau. De eHighway-veldtesten krijgen financiering van het federale ministerie van Milieu, Natuurbehoud en Nucleaire Veiligheid. Daarnaast ondersteunt het federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur de opschaling van bovenleidingen voor langeafstandsvervoer. Dit doet het in zogenaamde innovatieclusters. Het ministerie wil tegen 2023 grote proefprojecten te starten. Siemens Mobility en CES zijn van plan het bovenleidingsysteem te maken voor vrachtwagens in heel Europa.

Foto: Continental

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven