maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 17 mei 2021

Oogverblindende aluminium elektrische boot haalt snelheden van 70 knopen

Het Deense Sarvo Marine combineert kracht, snelheid en een oogverblindende esthetiek in de Sarvo 37. Dit pleziervaartuig met glinsterende aluminium romp wordt voortgestuwd door vier elektromotoren. Bij een maximale snelheid van 70 knopen scheert de Sarvo 37 als een glanzend metalen pojectiel over het water. Bij normale snelheden heeft de boot een bereik van 100 zeemijlen; het opladen neemt niet meer dan een uur in beslag.

Ingetogen ontwerp

De Sarvo 37 heeft een lengte van 37 voet (11,3 m) en is het toonbeeld van Scandinavisch design. De speciaal ontwikkelde aluminium romp bestaat voor 60 procent uit gerecycled aluminium dat onderhoudsarm en corrosiebestendig is. De koele uitstraling van het aluminium wordt getemperd door de warme uitstraling van synthetisch hout. De keuze voor synthetisch hout is bewust genomen om recht te doen aan het milieuvriendelijke ontwerp van de boot. Het kunststofmengsel bestaat voor 80 procent uit gerecycled materiaal, waaronder plastic dat uit de oceaan is gehaald. Kopers kunnen kiezen uit verschillende teak tinten, en het dek wordt geleverd in combinatie met weerbestendige kunstlederen bekleding op de rondlopende bank en captain-chair. Benedendeks staat in de cabine een op maat gemaakt tweepersoonsbed met een ingebouwde inductielader voor mobiele apparaten. Het schip heeft geen ruimte voor een volledige kombuis, maar wel een koffiestation en een toiletruimte.

Krachtige aandrijving

Voor een zo gering mogelijke aanslag op het 350 kWh accupakket is de voorsteven uitgevoerd in een scheermesachtige V-vorm. De elektrische aandrijflijn is ontworpen door Sarvo’s CTO Jonas Voss, die zich voorheen bezig hield met de aandrijving bij Koenigsegg Automotive. De 350 kWh batterij wordt gecombineerd met een lichte, compacte elektrische aandrijving. Het accupakket is daarbij zodanig geplaatst dat het gewicht bijdraagt aan een betere balans en wegligging op het water. De elektromotor levert maximaal 1.280 pk. Voor noodgevallen kan een noodbatterij handmatig worden aangesloten.

De oplaadtijd van een uur wordt bereikt met een 350 kWh Nerve Smart laadsysteem. Voor laders met een lager vermogen zijn langere aansluitingen nodig, variërend van 5,5 uur bij een lader van 60 kW, tot 15 uur bij een walstroomaansluiting van 400 V, tot 47 uur bij een 230 V stopcontact.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven