maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 11 mei 2021

Solar Team Twente vindt alternatieve wedstrijd in Solar Challenge Morocco

Het Solar Team Twente neemt dit jaar met zijn zonneauto deel aan de Solar Challenge Morocco, die op 25 oktober 2021 van start gaat. Het voertuig is eigenlijk ontwikkeld voor de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, die in verband met de COVID-19 pandemie is afgelast.

De Solar Challenge Morocco is een race van ruim 2.500 kilometer door de Sahara. Het Solar Team Twente noemt de race een ‘prachtig alternatief’ voor de race door de Australische outback. Tegelijkertijd wijst het team erop dat de Solar Challenge Morocco nieuwe uitdagingen met zich meebrengt.

Studententeam

Het Solar Team Twente neemt al jaren deel aan de World Solar Challenge en bouwde hiervoor in het verleden al acht verschillende zonnewagens. Het team bestaat uit studenten van Saxion en de Universiteit Twente. Zij onderbreken hun studie voor anderhalf jaar om aan de race te kunnen deelnemen.

Het team noemt de schok dan ook groot toen eerder dit jaar bekend werd gemaakt dat de 2021 editie van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië in verband met de COVID-19 pandemie is afgelast. Een jaar tijd die de studenten in hun nieuwe voertuig hadden geïnvesteerd leek hierdoor verloren te gaan.

‘Hard gezocht naar alternatief’

“Dat er een streep ging door ‘Australië’, was een enorme klap voor het team”, vertelt teamleider Colin van Laar. “Het doel waar we al een jaar naartoe werkten, leek weg te vallen. Daar waren we echt even kapot van. Tegelijkertijd was het tekenend voor dit team dat we de knop snel probeerden om te zetten. We zijn hard op zoek gegaan naar een alternatief en zijn niet gestopt met de productie van een zonneauto van wereldklasse. Daarmee liggen we goed op schema.”

Met de Solar Challenge Morocco is er nu een alternatief. De wedstrijd is door het Solar Team Twente in samenwerking met rallyorganisatie Classic Events uit Vaassen geïnitieerd. De race is in totaal 2.500 kilometer lang en loopt dwars door de Sahara. Solar Team Twente stelt dat de race het uiterste zal vragen van zowel de zonneauto’s als de deelnemende teams.

Vijf etappes

De race bestaat uit vijf etappes. De wedstrijd begint en eindigt in de Marokkaanse havenstad Agadir. Vooral het zuidelijke deel van Marokko aan de voet van het Atlasgebergte en de rand van de Sahara wordt door de race aangedaan.

De Solar Challenge Morocco wijkt op een belangrijk punt af van de Bridgestone World Solar Challenge. In deze laatstgenoemde race van 3.000 kilometer starten de teams iedere dag op het punt waar zij de voorgaande dag eindigde. Dit is in Marokko niet het geval; tijdens de Solar Challenge Morocco leggen teams dagelijks een etappe af die van punt A naar punt B loopt. Het concept lijkt hiermee volgens het Solar Team Twente op dat van de Dakkar Rally.

Twee klassen

Binnen de Solar Challenge Morocco wordt in twee klassen een winnaar uitgeroepen: de Challenger Class en Cruiser Class. De winnaar van de Challenger Class is het team dat de energie het meest efficiënt weet te gebruiken en de wedstrijd eindigt met de laagste totaaltijd. In de Cruiser Class gaan productievoertuigen die worden aangedreven door zonne-energie met elkaar de strijd aan. De winnaar wordt een jury gekozen op basis van verschillende factoren, die onder meer betrekking hebben op prestaties en het ontwerp.

Het deelnemersveld is vooralsnog niet volledig bekend. Wel noemt het Solar Team Twente het zeker dat veel topteams aan de start verschijnen. Mogelijk nemen naast Solar Team Twente ook andere Nederlandse topteams deel. De voertuigen waarmee teams kunnen deelnemen aan de Solar Challenge Morocco moeten voldoen aan dezelfde eisen die worden gesteld voor de Bridgestone World Solar Challenge.

RED Horizon

Dit jaar neemt het Solar Team Twente deel met zijn negende zonneauto: RED Horizon. Het voertuig is momenteel productie en nog niet officieel onthuld. Details over RED Horizon ontbreken dan ook nog. Wel is een design teaser vrijgegeven.

Meer informatie over de Solar Challenge Morocco is hier beschikbaar. Voor updates over RED Horizon kunt u hier terecht.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Afbeelding: PublicDomainPictures via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ontwikkelaar van autonome bloedafnameapparaten haalt 20 miljoen dollar op

(productnews)
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij...
Vitestro, dat zich richt op de ontwikkeling van volledig autonome bloedafnameapparaten, haalt 20 miljoen dollar op bij financierders. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor de commercialisering van haar robotische...
Medisch & Zorg / 06-05-2024
Lees meer

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven