Circularities
STEM biedt met kennis en informatie over marketing, sales en innovatie in de maakindustrie, oplossingen om de commerciële slagkracht van technische bedrijven te verhogen. Onlangs was het centrale thema: ‘Welke rol speel jij op weg naar circulariteit?’. Om dit onderwerp uit te diepen, schoven ook Puck Middelkoop en Hylke Faber van Circularities aan. Circulaties is opgericht omdat de initiatiefnemers zich afvroegen waarom veel circulaire initiatieven in de overlegfase blijven hangen. Daarom hebben ze methodieken, tools en trainingen opgezet om hier verandering in te brengen. Ze werken in concrete behapbare stappen met veel aandacht voor de dagelijkse praktijk.
Ervaringen delen
Gezien de activiteiten die we bij Hitma ondernemen om ons single use-productenpakket circulair te maken, zat ik tijdens dit STEMmingscafé op het puntje van mijn stoel. Super interessant en bijzonder leerzaam om ervaringen te delen met vakgenoten uit andere technische branches en dit te bespreken met de experts van Circularities. Later heb ik nog telefonisch contact gehad met Puck. Aansluitend op ons gesprek stuurde ze me het magazine ‘Verschilmakers’ toe dat ik met belangstelling heb gelezen.
Inspiratie
Als jij stappen wilt zetten naar circulariteit in je bedrijf, dan kun je misschien ook wel wat inspiratie uit het blad ‘Verschilmakers’ opdoen. Want hoe maak je jouw organisatie toekomstbestendig ondanks de dagelijkse hectiek? En hoe kun je zelf bijdragen zonder direct een carrièreswitch te moeten maken? Onder andere Janwillem de Kam (CEO VEPA the furniture factory) en Simon Braaksma (Senior Director Sustainability Philips) leggen in ‘Verschilmakers’ uit hoe zij het roer omgooiden. Deze changemakers laten in ieder geval zien dat traditionele leiders het niet gaan redden. Maar de belangrijkste boodschap was voor mij: “Wijs niet naar elkaar, neem je verantwoordelijkheid en begin.” En zo hebben we het bij Hitma eigenlijk ook aangepakt.
De opdrachtgever van het Verschilmakers-magazine is overigens Circl. Een circulair platform, opgericht door ABN Amro.
Jouw bijdrage
Hoe dan ook; het blijkt maar weer dat het realiseren van een circulaire economie niet alleen de taak is van wereldleiders, wetenschappers of idealisten. Je zult er versteld van staan hoeveel mensen via hun werk een bijdrage kunnen leveren aan een toekomstbestendig bedrijf en een gezonde economie. Door het delen van kennis en het bieden van hulp aan directeuren, ontwerpers, inkopers en marketeers, maken instanties als Circularities en Circl in ieder geval al een groot verschil.
Lees het magazine ‘Verschilmakers’ via de website van Circularities.
Beeld: Shutterstock / STEM